• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tigermamman: Välkommen tillbaka! Som germany säger kolla upp sköldkörtelvärden (TSH) och hormonvärdena (T4 tror jag) och kolla järnvärdet också. Det hänger ihop med sköldkörteln. Underfunktion av sköldkörtel kan beror på antikroppar i blodet vilket är vanligt. Man kan be dem att kolla varför man inte har tillräckligt med hormon i blodet. Då oftast får man bedömning av antikroppar i blodet som stöter bort hormonet.  

Jag fick gå på koll nu innan ÄD ( har en bra husläkare) och ska göra det efter ÄD om jag blir gravid även om läkaren tyckte inte att dosen måste höjas. Jag har hört många mina kompisar har höjd dosen när de är gravida - jätte viktigt alltså. Det är vanligt att man får problem med sköldkörteln efter när man är gravid - dock för oss som inte få barn i naturliga väg, är det bäst att kolla det innan. Symptomen är att man tappar hår, orklös, sover länge och gå upp i vikt. Försök att skaffa en läkare som ger dig levaxin även om du är "gränsfall". Jag var gränsfall dvs. TSH var dålig men hormonnivåer var normala. Jag kände mig trött hela tiden och vikten gick upp även om jag hårdtränade och när jag började med levaxin med smådosor, hjälpte det lite. Nu käkar jag högre dos och känner mig mycket piggare.

Germany: AVA i Åbo har inte varit så gilvmilda med mediciner men beror på helt på läkare. Jag har varit tvungen att kräva mediciner men vet många som har fått dessa utan att fråga. Själv uppvuxen i Finland vet jag att vissa finska läkare är stränga mot Trombyl, kortison och Prednisolon. AVA -kliniker i allmänhet har inte gemensamma riktlinjer om medicinering även om är samma bolag. Det här bli vår 3. försök och eftersom jag kunde visa mina blodvärden från sköldkörteln samt antikroppsvärdet (från husläkare), fick jag alla mediciner utan problem. 

Wannabefler: Otroligt skönt att följa dig med med din graviditet.

På måndag ska jag till ultra 2 och hoppas på att slemhinnan har växt ordentligt. 

Tackar alla er som är gravida för informationen om nedtrappningen. Jag har blivit så misstänksam mot alla inferilititesläkare att vill veta när och hur folk har lyckats och tror inte på alla riktlinjer som jag får från läkare. Jag har litat blind på vissa läkare utan framgång. Tråden som denna är guldvärd till mig och andra även om ni är gravida.

Kramiz       

• NinaCamilla

Mirakel: ta det lugnt nu på hotellet! Härligt att allting löste sig till slut och ni fick 2 st Imorn ska jag ringa till kliniken. Jag fick gå på annan läkare dig och blev otroligt illa bemött (vår gamla ivf-klinik) men jag bry inte. Det var nödfall att jag använde dem. jag tycker synd om dem som behöver hjälp med ivf och kommer första gången dit. Slemhinnan är 12 mm och hinner växa nog till vecka 49. Det hoppas jag nu börjar nedräkning. PS. Jag förstår vad de säger på finska och oftast är det bara instruktioner om nästa steg i processen

• NinaCamilla

lyckliglottad: Graviditeten måste bara fortsätta. Låter hemsk med operation men tacka och lov att du är i god mod ändå. Donatorn var helt rätt för er. Jag börjar tänka på mer och mer med blodmatching vid ÄD. Varför gör man inte det i Finland om det görs i övriga länder? 

Ny i GBG: Jag hade stora problem att hitta någon läkare som är insatt med ÄD. De flesta gynekologer vill inte ta emot när man pratar om ÄD och inte heller ferilitetskliniker om man inte ha haft dem innan. Vanliga gyn vill inte heller göra ÄD ultraljud även om det är rutin process. Om ni  är gamla kunder hos ferilititesklinik för IVF-försök, använd dem istället. Då har ni trygghet att alla tester och ultraljud blir gjorda i tid. Jag har varit väldig nervös när ultraljud ska göras om min egen gyn är på semester eftersom det är så få som vill/kan hjälpa till. Annars får du tips om min gyn men han brukar ha långa ledigheter under året och inte alltid nåbar. 

Lie1: Tredje gången gillt. Donatorn ska till ultra på fredag morgonen och då får vi veta när ska vi åka iväg. Den här gången stannar mannen en dag och jag stannar 3 dagar. Jag får nog shoppa för att linda nervositeten.  

Kliniken frågade idag om vi vill ha 2 st insatta. Läkaren har skrivit frågetecken i journalen. Efter alla kommentarer här blir jag nervös om det är så klokt? Läkaren sa att vi får 2 om embryos är inte toppkvalite. Hur ni andra resonerar? Det här är vårt 3. gg och jag känner mig ivrig att få 2...        

• NinaCamilla

Tackar alla. Jag är 41 år och blir inte yngre Tanke på att det är nästan alltid 9 månader väntan för oss för ny donator - tror jag att vi tar 2 om tillfället ges.

• NinaCamilla

Alla ruvare: Det blir så spännande följa er här på tråden. Ni har TD nästan samtidigt! Hur många dagar var det till första TD? Jag minns inte längre.

Tuvalina: Som jag har förstått får ni endast en på första gången pga. alla problem, komplikationer etc. I Finland verkar de vara striktare med den punkten. Jag lyckades tjata inför FET att sätta in 2 st men vi hade bara 3 och endast en klarade upptiningen. Jag undrar dock om det beror på vilken läkare har du? Lie1 fick ju 2 st på första gången.

Jenkis: Om du har en bra svenska läkare, kommer han/hon översätta dina recept till svenska. Procren-spruta är dyrast och kostar rund 1600 spänn. Annars är mediciner helt okej pris - t.ex. progynon. 

Fru xx: Du har inte skrämt mig iaf - det vore bonus med en extra bäbis eller 2  - tvillingar eller trillingar. Då behöver man inte göra syskonförsök utan jag skulle nöja med 2.   

Jag frågar nästa vecka från läkare om det finns statistik om 2 embryo vs 1 embryo. Han borde ha svaret...längtar till fredagen!       

• NinaCamilla

Lie1: Grattis efterskott på 1-års dagen.

Då är det dags för Finland. Vi ska åka på söndag och på måndag ska vi vara på kliniken. Det var nästan fullbokad båt och vi fick ingen bra hytt men det gör inget. Nu är vi på gång! Jag är nervös men hoppfull. Någon gång borde vi vara en av dessa 40%!

Jag pratade med sjuksköterskan om 1 eller 2 st. Hon sa att de flesta fall är det bara en som fäster sig även om man har insatt 1. Sällan blir det 2 st som fäster sig. Det finns inga riktiga studier om 2 st är bättre än 1 men det sägs att om de är 2 st, hjälper de varandra på något sätt. Det blev lite halv-flummig svar men jag ska kolla med läkaren på onsdag.    

Ha det gott i snökaoset!     

• NinaCamilla

Lie1: Tackar Jag hoppas på bra skört av äggen på måndag.. Nervöst är det men känns bra på något sätt.

• NinaCamilla

Tackar mirakel och hälsning från båten! Nu tar vi sista skumpa med sambon - hoppningsvis den sista för länge.

• NinaCamilla

Tackar alla! Nu får ni hålla tummarna väldig hård.

Det plockades 9 st men endast 5 st var mogna och befruktades. Jag är rädd att endast 2-3 kommer hålla måttet tills imorgon inför insättningen. Då måste vi också ta ställning till om det är värd att frysa in 1 st embryo inför FET-försök. I FET är det inte så sannolikt att man blir gravid - sämre också att den klarar sig upptiningen. Hur skulle ni göra om vi måste stämma av imorgon om frysningen?

Första gången fick vi också 7 st varav 5 blev mogna och befruktades. Endast 4 st håll måttet och då fick vi 3 st i frysen (endast en klarade upptiningen). Jag känner mig viss oro att ingen klarar sig till imorgon dvs. är sämre än klass 3 - dock samtidigt måste jag tänka på att 1 st behövs för att bli gravid - jag kommer ha svårt att sova inatt. Jag frågade innan om vi kunde göra långtidsodling av embryo men det rekommenderades inte av läkaren eftersom donatorn är helt ny. Har ni andra fått göra det eller beror det helt enkelt om vilken läkare man har? 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011