• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

3 dagar kvar att testa och jätte svårt att inte smygtesta. Jag har följande symptom: svettningar varje natt, knip känsla i livmodern på kvällarna, ömma/större bröst och illamående. Jag hoppas på att dessa är bra tecken. Inatt hade jag dock menssmärta-liknande symptom och blev rädd att jag får missfall även om jag inte har testat ens. Njaa, jag måste vänta 3 dgr till - vågar inte testa innan eftersom det kan visa minus.       

• NinaCamilla

Smygtestade och väldig stark minus på stickan.mitt livmoder måste vara den giftigaste som finns. Jag tror inte att testet kommer förändra sig till den 23 december. Det känns tungt just nu.

• NinaCamilla

Tackar för alla pepp-talk! Det behövs just nu och jag tackar för denna tråd och alla er som har kämpat och kämpar vidare! Jag gjorde testet med Clearblue - inte digitalt. Jag bestämde mig att jag inte göra testet imorgon på TD utan väntar till den 23 december. Det spelar ingen roll äntligen. Jag måste ändå testa den 23 december och hoppningsvis är jag låghormonare, men så klar minus var det - inte ens spökstreck imorse. Jag kan inte vara borta från jobbet i veckan och gråta över testet. Bättre att vänta på den värsta än hoppas, överleva veckan bara.

Min räddning är jag måste ha plan C i så fall om vi inte lyckas den här gången. Det blir en ny klinik,, en ny läkare, alla mediciner som jag kan få samt långtidsodling. Jag har tjajat om alla dessa under våra 3 gånger ( 2 st ET och ett FET)  utan att få någon riktig hjälp/svar till frågan. Jag känner mig själv som expert på området och då måste vi byta läkare/klinik helt enkelt. Jag har en myom i livmodern som i Finland anses vara helt okej och i Sverige anses vara ett hinder för graviditet. Jag vill veta vem har rätt.  Vi fick halva priset tillbaka från AVA pga. inga embryos till frysen men det är ingen tröst - hellre fina embryos som är livsdugliga och graviditet.

Kram       

• NinaCamilla

Tackar jenkis och alla andra! Jag måste tro att vi lyckas någon gång och ännu bättre vore plus på söndag. Min symptom har avvaktat nästan helt, bara molande kommande mensvärk då och då. Jag är bara så arg på kliniken eftersom jag känner att de stressade processen inför nationaldagen och eventuell klämdag. Förstås är det alltid lätt att tänka om... Men om de hade väntat en extra dag att göra äggplock- mer mogna ägg än 4 st av 9 , om vi hade fått långtidsodling, hade jag sluppit all stress och onödig sorg över minus... Tuvalina: vi går på AVA Åbo men nu blir det byte. Ni som har ätit kortison och fått minus: slutade ni alla mediciner efter sista testet? Jag fick info att jag ska tvärsluta allting efter söndagen men vet att kortison kan vara lite farlig att stoppa direkt. Vad har ni andra gjort? Jag litar inte på min läkare längre. Kram

• NinaCamilla

Tuvalina: De är bra på sätt att behandla folk men vi har haft så otur med allting både donatorer som blir sjuka, skjuter upp tider, medicinering etc. Bäst är alltid att söka information härifrån och kräva själv. Vara påläst helt enkelt. Jag är inte villigt att vänta till nästa höst med nästa donator utan kollar någon annan och second opinion. De flesta är nog nöjda här? Jag har ätit sedan 15 november 2 tabl 5 mg och 3x 2 tabl 5 dgr efter insättning. Nu är jag tillbaka på 2 tabl per dag. Känns konstig att sluta totalt?

• NinaCamilla

Ny i GBG: Jag har endometrios, en myom i livmoder och äter levaxin för sköldkörtel. Endometrios är som reumatism och immunologisk sjukdom. Min är konstaterad av kirurg i operation. Därför jag bad kortison den här gången samt blodtunnande - mest för att mina inflamatoriska värden var högre pga.sköldkörtel. Gärna testa det också i VC. Jag försökte att inte äta starka smärtmediciner sista gången när jag hade mens - bara för att om ämnena sitter kvar i kroppen. Min myom sitter enlig gyn lite tokig till för att äggen ska fästa men han rekommenderade inte operation eftersom det blir ärrbildning. Läkaren i Åbo tyckte inte att det var något problem eftersom barnet vinner alltid  när äggen har fäst sig- sa han. Jag vet inte vem har mest rätt - vissa säger operera och vissa säger inte.

Vi har fått beslut från f-kassan att vi får pengarna tillbaka från första försök - endast direkta kostnader - inga resor alltså eftersom vi gjorde det efterhand. Du kan ansöka i förväg om ersättning och då betalar resor av f-kassan.  Vår IVF-klinik rekommenderade också ÄD och det räckte till f-kassan. Jag bifogade min journal om endometrios och skrev ett brev om oss och min sjukdomshistorik. 

Lycka till! 

• NinaCamilla

mirakel: Jag hoppas på att det är bara nidblödning och ingenting annat. Du blöder inte så mycket väl? När du har tid till UL? Har du tid nu på mellandagarna eller kan du redan imorgon innan jul? Stort kram

Ny i GBG: Vi ansökte inte innan eftersom man aldrig vet när beslutet kommer och du kan inte påbörja behandling innan beslutet dvs. AVA skickar oftast 1-2 månader innan faktura som måste betalas i förväg. Det är jätte svårt att veta när F-kassan kommer med sitt beslut och hur det funkar. Tyvärr jag vet inte vad behövs då eller vilken blankett ska man använda. Något med ersättning för sjukvård i ett annat EU -land? Ni behöver kanske samma information på ansökan om hur behandlingen går till och att AVA tillhör den allmänna sjukvården i Finland etc. För oss var det lättare efteråt eftersom vi hade alla avtal med AVA färdiga (samtyckte till äggdonation), fakturor, psykologsamtal etc. Bäst att du ringer till f-kassan och frågar.  

• NinaCamilla

Hej, jag fick mina mens redan igår och jag väntar på smärtsam jul med menssmärta från h-te. jag vet inte hur ska vi gå vidare nu även om jag har plan c. Att byta klinik och väntetid igen känns så jobbigt. Jag sa t o m sambon att han får leta efter en kvinna som kan producera kids till honom. Tredje gången och inget igen. Mirakel: jag hoppas att du/ni orkar kämpa! Vi måste bara gå vidare på något sätt. Sjukvården i Sverige är under all kritik. Stort kram! God jul till alla och ta hand er.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011