Inlägg från: Kittielicious |Visa alla inlägg
  • Kittielicious

Nybörjarorm?

Jag pratar gärna ormar jag med.
    Har god reptilvana sedan många  år.

Majsorm, (någon mindre art av lättskött snok överlag), en dvärgboa (boa constrictor imperator), kungspyton är även dom trevliga ormar, m,en tyvärr är det många som håller dem fel och undrar sedan varför dom slutar att äta etc.

• Kittielicious

Jag  tror att det kan vara beroende på art med, om man ska ha en eller flera individer. Jag tror inte att ormar mår bättre av att gå två och två mer än att dom gärna ligger tillsammans och håller värme. Däremot kan en del arter överlag vara mindre stresståliga och det finns många arter som mer än gärna äter upp sin rumskompis med.

Att man skaffar två i samma storlek är vettigt, men jag tror inte det spelar någon roll om man skaffar två lika stora som inte har bott ihop innan.

KP, är överlag lätta ja, men om man ser till deras naturliga habitat ( att dom faktiskt gärna bor i mörka hålor) så är det ganska galet att då stoppa dem i ett upplyst terrarie. Det är väldigt tvärtemot deras naturliga miljö.
    Många KP vill bara ha levande, men det är individuellt med. 

Jag tycker tyvärr för många låser sig på att majsorm är en sådan bra nybörjarorm, vad gäller snokar är utbudet så oerhört brett och det finns många som är minst lika lättskötta och desto vackrare (i mina ögon).

• Kittielicious

Jag är också nyfiken på om ni skaffat orm eller inte :)

• Kittielicious

alla ormar bör man mata enskilt, min erfarenhet från andra är att snokar har en tendens att kunna vara kannibaler, har hört fall om strumpebandssnokar, men även vad gäller boa juveniler ihop.

Svar på tråden Nybörjarorm?