• Mums02

Nybörjarorm?

Vi är sugna på att skaffa orm så vi försöker läsa på om olika arter och dess skötsel men tänkte om någon kanske skulle vilja tipsa om ormar vi kan kolla upp.

Vi vill ha två ormar så kannibaler går bort tyvärr. Det vi söker är ormar som inte blir FÖR stora. De ska vara någorlunda lättskötta fastän jag har haft majsormar så räknar jag oss som nybörjare. Vi vill att de ska ha vackra färger eller mönster och de ska kunna bli hanterbara så inga med för hett temperament. Givetvis ska de även gå att få tag på i Sverige. Vi har tänkt åka på expo syd till hösten så då kanske det blir ett bra tillfälle att köpa om vi hittar nåt vi gillar.

Kungssnoken tycker vi är jätte vacker och himla roligt med så många olika färger o teckningar, men de käkar ju upp varandra om man har två.
    Majsisar är bra enkla ormar men det hade varit roligare att ha nåt annat eftersom jag redan haft såna.

Några idéer? Det måste inte vara snokar. Har kollat lite på kungspyton och gillar dom jätte mycket.

• Svar på tråden Nybörjarorm?
  • valkyrie

kul att du med ska till expo syd.

en bara nybörjar orm och är att att hantera är en kungspyton och den finns i flera färger. men koster där efter. men dom är trevliga och bitar aldrig. bra med mat och blir inte allt för stora.

kungssnok är med en fin orm. den är i still med en majsorm men dom är lite mer agresiva av sig om jag mins rätt.

men ett tips är att gå in på repti.net och kolla runt efter olika ormar och dom har även fakta där.   

• cärröförfän

finns ganska många ormarter som är bra nybörjarormar. man måste läsa på oavsett vilka djur man skaffar, så är man bara väl påläst innan man skaffar djuret så kan man ha de flesta ormar som nybörjarormar. giftormar ska man ju dock inte skaffa vind för våg.

mjölksnoken är en färgglad liten orm som är lättskött och lugn. råttsnoken är en ganska stor snok som är uppskattad.

tigerpython och kungsboa är också fina ormar som är populära och lätta att ha att göra med.
    dessa ormar blir ju rätt så mycket större än snokar så ett stort terrarium redan från start är ju att rekommendera.

finns som sagt många arter som en påläst nybörjare kan ha.

• valkyrie

nja tigerpyton är juh inte mågon bra första orm. blir över 7 meter lång och man ska ha plats för dom. och dom är svårhanterade med tanke på längden och dom är oftast arga av sig.

men sant man MÅSTE läsa på vilket djur man än skaffar  

• Kittielicious

Jag pratar gärna ormar jag med.
    Har god reptilvana sedan många  år.

Majsorm, (någon mindre art av lättskött snok överlag), en dvärgboa (boa constrictor imperator), kungspyton är även dom trevliga ormar, m,en tyvärr är det många som håller dem fel och undrar sedan varför dom slutar att äta etc.

• valkyrie

TS blev det någon orm för dej på mässan?

• EnLitenJag

Hejsan!

Kul att du vill skaffa/har skaffat orm! (Om du redan hunnit med ett inköp, vad blev det?)

Majsormar är ju vanliga och över lag ganska lätta att ha och göra med. Du har haft majsisar innan, men vilken morph har det varit? Tänk på att möjligheterna till variation är mycket stora.

Kungssnokar är ganska roliga i och med att de (vad jag upplevt) kan ha lite mer "personlighet" än majsormar. Även här är möjligheten till variation stora. Precis som du säger så är de dock kannibalistiska, så att ha två stycken i samma terrarium är ju inte någon vidare bra idé.

Tänk dock på att långt ifrån alla ormar trivs med att ha en "rumskompis". De har inget behov av sällskap, och blir ofta lugnast av att bo själv. Då minskar man stressen för dem och tar bort konkurrensen de får av att ha en annan individ så nära inpå utan flyktmöjligheter. För en del ormar fungerar det, men det är inget som man ska förutsätta när man införskaffar dem.
    Är det viktigt för ER att ha just två ormar?
    I så fall så rekommenderar jag er att köpa två individer som redan bott ihop en längre tid, och där man vet att det fungerar. De bör också vara i samma storlek.
    Om det inte skulle fungera att ha dem tillsammans, kan ni då hantera den situationen?
    Kan ni hantera en orm som börjar matvägra? En orm som blir aggressiv? (Förmodligen stressrelaterat i det här sammanhanget.)
    Om ni skulle behöva separera ormarna, har ni möjlighet till det?

Eftersom jag är snokentusiast är jag ingen expert på KP, men vad jag hört från vänner som har lång erfarenhet av dessa, så ska de vara lätta och trevliga över lag, men kan vara svårare med maten än en majsorm.

Ska ni köpa en juvenil eller adult orm? Om ni är inne på juveniler så bör ni tänka på att de inte trivs med att gå i terrarium av fullstorlek. Ett för stort terrarium kan lätt bli ett stressmoment för ormen. Har ni möjlighet att byta terrarium i takt med att ormen växer?

Nu tror jag iofs att ni har rätt bra koll i och med att ni har haft orm innan, men fråga gärna på om det är något ni funderar över!

• Kittielicious

Jag  tror att det kan vara beroende på art med, om man ska ha en eller flera individer. Jag tror inte att ormar mår bättre av att gå två och två mer än att dom gärna ligger tillsammans och håller värme. Däremot kan en del arter överlag vara mindre stresståliga och det finns många arter som mer än gärna äter upp sin rumskompis med.

Att man skaffar två i samma storlek är vettigt, men jag tror inte det spelar någon roll om man skaffar två lika stora som inte har bott ihop innan.

KP, är överlag lätta ja, men om man ser till deras naturliga habitat ( att dom faktiskt gärna bor i mörka hålor) så är det ganska galet att då stoppa dem i ett upplyst terrarie. Det är väldigt tvärtemot deras naturliga miljö.
    Många KP vill bara ha levande, men det är individuellt med. 

Jag tycker tyvärr för många låser sig på att majsorm är en sådan bra nybörjarorm, vad gäller snokar är utbudet så oerhört brett och det finns många som är minst lika lättskötta och desto vackrare (i mina ögon).

• Dovakin

Ser att du fått en masa svar, men tänker svara ändå.

1. Kalifronisk kungssnok (Lampropeltis getula californiae) Letar du efter en orm som är lättsköt så är detta din orm. Kräver näst intill ingen skötsel, äter alltid, ömsar alltid och skiter alltid. Kan dock vara ganska bitig, men vissa individer är lugna och väldigt hanterbara.

2. Majsorm (Pantherophis guttatus) Populär, billig, Oftast väldigt hanterbar. Tyvärr kan Majsormar matvägra ibland. Men har oftast ingen problem med öms

3. Kungspyton (Python regius) Väldigt hanterbar (som dens engelska namn avslöjar, Ballpython, det kommer från att när en kungspyton känner sig hotad så hugger den inte som de flesta snokar (som de 2 övre gör) utan rullar istället ihop sig till en boll och skyddar huvudet) DOCK kan dessa ha problem med att äta och ömsa och kräver en bättre hålen temperatur och luftfuktighet än de andra.

Hör gärna av dig om du har några frågor.

• Dovakin

Skulle INTE rekommendera varken tigerpyton, någon typ av boa eller mjölksnok

• Roger Hansson

Gammal tråd. Men skriver ändå :)
    Har väldigt stor erfarenhet av både ormar & ödlor.

Det man ska tänka på är att ormarna kräver hela tiden skötsel.
    Och även dessa majsormar, kungspyton mm som ganska många säger aldrig hugger,
    kan visst hugga och vara rädda av sig.
    Då jag ett tag tog hand om misskötta djur och sen hjälpte dom få ett nytt bra hem efter en hel del
    jobb med dom, så har jag fått vara med om det mesta.

Kungspyton är en mycket fin orm, blir inte så stor och oftast lugn i sinnet.
    Men jodå, den kan hugga den också.
    Väldigt vanligt att dom bråkar med maten dock.

Tigerpyton är absolut ingen nybörjarorm!
    Den blir stor, och om man inte gör rätt så kan den mycket väl bli aggressiv.
    Och då är det inte roligt att ha tex 3,5 tigerpyton som verkligen inte är på gott humör,
    om man inte har vanan för att hantera situationen.

Majsorm en mycket bra nybörjarorm.
    Visst, du har redan haft sådana, men varför inte skaffa sådana igen?
    En trevlig orm som inte blir så stor, lugn, och lättskött.

Råttsnokar är också trevlig ormar. Dock så kan dom vara lite mer lynniga och "stirriga" än majsormen.

Nu var det juh ett tag sedan tråden startades, och ja gissar att ni redan skaffat en orm?
    Vad blev det?

Expo syd är för övrigt en trevlig mässa som jag besökt väldigt många gånger :)

• Kittielicious

Jag är också nyfiken på om ni skaffat orm eller inte :)

• Maryam88

Strumpebands snok :) vet inte om den är kanibal? Tror inte de. Den e ju så liten.. Hade sån när jag va liten och den va skit rolig och grymt social.. =)

• Lurifixen

Nybörjarorm.. Spyr nästan när jag hör det ordet, precis som nybörjarkatt, nybörjarhund!

Ta reda på vilken orm som passar era kriterar bäst.
    Det är trots allt meningen att man ska ha individen tills den tuppar av pg av åldern, inte pg av att den var lättskött.

Majsormar är lättskötta, en del kan vara bitiga, dom är fina etc etc. Men fortfarandes inte en orm för alla.
    Kungspyton samma sak där.
    Osv osv.

En orm mår ju inte heller bra av för mycket hantering utanför terrariumet.
    Sedan är det trots allt rovdjur, vid matsituationer hur har ni tänkt göra då ifall ni ska ha flera ormar?

Jag gjorde så att jag hade hammarplastlådor som jag flyttade över ormarna i och matade dom där i, så dom inte av misstag bet varandra etc.
    Använde alltid ormkrok även till den lugnaste ormen. För dom vet när det är matdags dom känner doften sedan länge. Så av rena säkerhetsskäl använder jag ormkrok vid förflyttning vid matsituationer.  

Vad är ni intresserade av för sorts terrarium med, vill ni ha "regnskogsterrarium" öken etc etc.  

• Kittielicious

alla ormar bör man mata enskilt, min erfarenhet från andra är att snokar har en tendens att kunna vara kannibaler, har hört fall om strumpebandssnokar, men även vad gäller boa juveniler ihop.

Svar på tråden Nybörjarorm?