Nybörjarorm?
Hejsan!
Kul att du vill skaffa/har skaffat orm! (Om du redan hunnit med ett inköp, vad blev det?)
Majsormar är ju vanliga och över lag ganska lätta att ha och göra med. Du har haft majsisar innan, men vilken morph har det varit? Tänk på att möjligheterna till variation är mycket stora.
Kungssnokar är ganska roliga i och med att de (vad jag upplevt) kan ha lite mer "personlighet" än majsormar. Även här är möjligheten till variation stora. Precis som du säger så är de dock kannibalistiska, så att ha två stycken i samma terrarium är ju inte någon vidare bra idé.
Tänk dock på att långt ifrån alla ormar trivs med att ha en "rumskompis". De har inget behov av sällskap, och blir ofta lugnast av att bo själv. Då minskar man stressen för dem och tar bort konkurrensen de får av att ha en annan individ så nära inpå utan flyktmöjligheter. För en del ormar fungerar det, men det är inget som man ska förutsätta när man införskaffar dem.
Är det viktigt för ER att ha just två ormar?
I så fall så rekommenderar jag er att köpa två individer som redan bott ihop en längre tid, och där man vet att det fungerar. De bör också vara i samma storlek.
Om det inte skulle fungera att ha dem tillsammans, kan ni då hantera den situationen?
Kan ni hantera en orm som börjar matvägra? En orm som blir aggressiv? (Förmodligen stressrelaterat i det här sammanhanget.)
Om ni skulle behöva separera ormarna, har ni möjlighet till det?
Eftersom jag är snokentusiast är jag ingen expert på KP, men vad jag hört från vänner som har lång erfarenhet av dessa, så ska de vara lätta och trevliga över lag, men kan vara svårare med maten än en majsorm.
Ska ni köpa en juvenil eller adult orm? Om ni är inne på juveniler så bör ni tänka på att de inte trivs med att gå i terrarium av fullstorlek. Ett för stort terrarium kan lätt bli ett stressmoment för ormen. Har ni möjlighet att byta terrarium i takt med att ormen växer?
Nu tror jag iofs att ni har rätt bra koll i och med att ni har haft orm innan, men fråga gärna på om det är något ni funderar över!