• Tabbs2

30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?

CT- lycka till idag!!

tm- kan va bra med senare ÄL:) hört av många (inkl mig själv) att de månader den varit senare är då man blitt gravid:)

• Tabbs2

Här är receptet på chilin med klyftpotatis

Portioner: 6

Tid: marinering över natten + 2 ½ timme

850 g högrev eller bog
    smör och olja till stekning
    1 dl finhackad persilja
    1 msk oregano
    ½–1 msk chipotlepasta eller finhackad chipotle
    3 dl gräddfil att servera till
    Marinad:
    ½ msk salt
    1 msk spiskummin
    ½ msk chilipulver
    svartpeppar
    2 klyftor vitlök, finhackade
    2 dl rödvinsvinäger
    ½ dl rött vin

1. Skär bort eventuella senor från köttet (men fett behöver inte tas bort). Skär köttet i tärningar om cirka 3 centimeter.

2. Blanda marinaden och häll ner i en plastpåse tillsammans med köttet. Låt ligga kallt över natten (eller åtminstone 2 timmar).

3. Låt marinaden rinna av i en skål (obs ska användas i koket). Bryn köttet i smör och olja i en gryta tills det får fin färg.

4. Häll på marinaden. Lägg i persilja, oregano och chipotle och sjud under lock på riktigt låg värme i 2 timmar tills köttet börjar falla sönder. Ta av från värmen.

5. Låt gärna svalna och stå i kylen över natten eller servera på en gång, med gräddfil och klyftpotatis eller tacostillbehör som riven ost, majsbröd, inlagda jalapeños, finhackad tomat och andra grönsaker

Klyftpotatisen
    Portioner: 4

Tid: 45 minuter

1,2 kg potatis
    3 dl vittvinsvinäger
    3 dl vatten
    1 tsk salt
    ½ dl olivolja
    flingsalt

1. Skär potatisen (med skal och allt) i klyftor.

2. Koka upp vinäger, vatten och salt och lägg ner potatisen. Koka upp och dra av från värmen och låt potatisen svalna i vätskan i 10 minuter.

3. Låt klyftorna rinna av och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olja och smörj in klyftorna med den.

4. Värm ugnen till 200 grader och sätt in potatisen. Låt stå i ugnen i cirka en halvtimme eller tills potatisen är mjuk och har fått fin färg. Vänd på potatisen någon gång under tiden.

5. Ta ut och salta med flingsalt (men försiktigt, potatisen är ju redan lite salt). Servera på en gång.

• Tabbs2

CT stort grattis!!! va härligt! som Draken sa försök njuta nu av att ni sett ett pickande hjärta:) Det kan som sagt bero på massa saker att det såg lite mindre ut än vad du trodde...fäste senare..mätfel- tänk va bara ngn millimeter hit eller dit kan betyda..osv:) Det här kommer gå fin fint!!

Tre av fem på smällen, inte illa:) nu är det bara du o jag då tm:) no pressure:)

Tänk va solen kan göra för ens humör, idag känns allt lite roligare:)
    Beställt massa nya växter till landet, anmält mig till en bakkurs och planerar lillasysters artonårsfest:)

• Tabbs2

Tm- ja det är grymt frustrerande att inte kunna påverka ngt!

Vilken dag är du på nu? Kan du ha missat en stegring? Men annars kommer den nogs nart ska du se:) o då med ett extra moget o bra ägg!

Mitt braiga humör försvann snabbt igår när arbetskamrater sitter o pladdrar om barn HELA lunchen..vafan kan inte folk tänka sig för lite ibland...
    Sur när jag kom hem fortf o blev osams med sambon...blää...

Hoppas ni gravida mår fint?

• Tabbs2

tm tycker inte heller det ser ut som du haft ÄL, men som sagt tror bara det är bra att den blir lite sen:) Läste i en annan tråd att det faktiskt va en läkare som sagt att det va bra med sen ÄL för då är ägget riktigt moget:) Så håll ut:) Förresten provade du ngn naturlig progesteron el ngt? det kan i så fall skjuta på ÄL om man tar det innan o så...

Draken- tror inte alls att du behöver va orolig för att det inte syns! Det beror på hur livmodern ligger o hur bra magmuskler du har osv! Som tm sa så vet jag många det inte synts ngt på förrän mkt senare:)

Ang mina arbetskamrater så är jag klart yngst o de flesta har barn, tre vet om mina MF men verkar inte alls tänka på att det kan vara jobbigt o lyssna på allt jvla barn och barnbarns babbel... Gah va irriterad jag blir bara jag tänker på d:)

• Tabbs2

tm- ja du folk tänker sig faan inte för... Man kan ju svara lika oförskämt typ "jaha skaffar man dom på blocket då eller" eller " jodå om d bara va lika lätt som att köpa en hund så skulle jag nog  "skaffat" en typ nu..." eller nåt så får man se om d tycker d e lika kul då..

O du man får vara nere o deppig, det är inte så konstigt att man inte orkar vara på topp...

För mig hjälper det att boka in saker jag tycker om, nya kurser, köpa blommor eller inredningsgrejer, renovera, städa (ja rensa allt som går:) ), träna, träffa kompisar, kolla på bra serier (tips: the killing, game of thrones, homeland), läsa deckare, sätta upp lite olika mål- det kan handla om träning eller vikt eller annat, jag brukar också försöka tänka lite som så här "nu väntar jag till då och (datum längre fram) innan jag tänker på nästa steg- tex jag har satt datum till efter sommaren innan jag ska ta tag i det här med hjälp utomlands osv...

Hoppas något kan hjälpa dig...

O hoppas ÄL dyker upp snart:) vore ju perfekt till helgen!

Jodå mensen e på g att ta slut..lite segdrahen den här gången oxå... Men inte så sugen på att dra igång igen...sur på mannen igen hahaha:) Men det hoppas jag släpper till nästa vecka!

• Tabbs2

CT- det kanske kan vara en bra idé att gå o prata med ngn? Tror det är många som får "konstiga" tankar o känslor under graviditeten...bäst att bearbeta nu?

Jo Draken- vet inte om mannen alltid uppskattar mitt humör :) men d e löst så nu e ja på´t igen till nästa vecka:)

Hoppas ni får en fin fin helg! o att vädret blir någorlunda:)

• Tabbs2

Välkommen snöuggla:)
     Förstår att du är nojig, men du ska se attdet går vägen den här gången:) Som jag sagt till Draken ngn gång så är det ju faktiskt mycket ovanligare med tre MF/MA på rad än två..så du har statistiken på din sida:) 

JLD- härlig bild på den lill* :) o du har ju faktiskt börjat få lite mage! Tror kulmagen kommer ngt senare, men snart så:)

Kram på er!   

• Tabbs2

CT- va jobbigt att inte få lite lugn o ro...men skönt att det slutat o att du fått lugnande besked...du ska se att det inte är ngn fara:)

TM- skönt att ÄL dök upp, mindre kul att ni inte riktigt fick till d...men vem vet, det kanske går ändå:)

Ja akupunktur kan va värt att prova, jag mådde väldigt bra av det när jag provade..gick ju en gång i veckan i nästan ett år... O i boken jag nu plöjer igenom (is your bodu baby friendly) så ställer de sig positiva till det oxå:)    

Ego- jo jag bör närma mig ÄL..ska börja ÄLtesta i em är på dag elva...

Gött med lite lediga dagar o fint väder:)

Kram på er!         

Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?