Inlägg från: Snöboll82 |Visa alla inlägg
  • Snöboll82

Tillfällig FP vid inlagd

Har fött en liten flicka i v 34+1 så nu ligger vi på neo förmodligen ca 2 veckor. Jag antar att jag kan ta tillfällig FP på min dotter men hur fungerar det för min man som är hemma med min son som vi har sedan tidigare. Enl FK ska han ta sina 10 pappadagar men jag läser och förstår det som att han kan ta tillfällig FP på min son då jag som ordinarie vårdare (har graviditetspenning tom 29/6) är sjuk och inte kan ta hand om min son hemma. Om vi fortfarande är inlagda när min mans pappadagar är slut ska han enl FK börja jobba eller ta vanlig föräldrapenning på sonen. Känns som de försöker lura en lite. Någon med erfarenhet eller vet hur det ligger till? tacksam för svar.

• Svar på tråden Tillfällig FP vid inlagd
  • Snöboll82

Hade ni barn hemma någon utav er? Kan den ena föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning på ena barnet och jag på det andra?

• Snöboll82

Min man är här inne varje dag men pga infektionsrisker får min son inte vara här. Doktorn säger att han också får TFP på vår dotter också och att han då istället för att jobba är här istället. Sonen får vara på dagis eller ha barnvakt. Men problemen är ju att man inte vill lämna bort sonen heller för mycket han tycker det är jobbigt och konstigt nog att mamma inte varit hemma på 2 veckor:(

Svar på tråden Tillfällig FP vid inlagd