• Snöboll82

Tillfällig FP vid inlagd

Har fött en liten flicka i v 34+1 så nu ligger vi på neo förmodligen ca 2 veckor. Jag antar att jag kan ta tillfällig FP på min dotter men hur fungerar det för min man som är hemma med min son som vi har sedan tidigare. Enl FK ska han ta sina 10 pappadagar men jag läser och förstår det som att han kan ta tillfällig FP på min son då jag som ordinarie vårdare (har graviditetspenning tom 29/6) är sjuk och inte kan ta hand om min son hemma. Om vi fortfarande är inlagda när min mans pappadagar är slut ska han enl FK börja jobba eller ta vanlig föräldrapenning på sonen. Känns som de försöker lura en lite. Någon med erfarenhet eller vet hur det ligger till? tacksam för svar.

• Svar på tråden Tillfällig FP vid inlagd
  • Frila2

Vet inte hur det funkar när barnet är fött så "sent" men för oss var det så att vi båda två tog tillfällig föräldrapenning då personalen skrev intyg om att vi båda behövdes där för att vårda vårt barn. De 10 pappadagarna tog min man med start från utskrivning. Inte innan. Det känns som att de försöker lura er ja, eller rättare sagt, den ni pratat med på FK har förmodlingen ingen koll.

• Jessika82

När vi låg på neo så kunde jag och pappan ta ut tillfällig fp på samma barn.

• Snöboll82

Hade ni barn hemma någon utav er? Kan den ena föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning på ena barnet och jag på det andra?

• Jessika82

Det var första barnet och då kunde vi båda ta ut tillfällig fp på det barnet. Finns kurrator där vi låg som informerade om det sen behövde inte vi ta ut de 10pappa dagarna förens vi var utskrivna från sjukhuset

• Kazeer

Våra barn är födda i vecka 36+3 och vecka 35+3. Både jag och maken har fått tillfällig föräldrapenning under tiden som våra barn har varit inskrivna på neonatal (åtta dygn med första barnet och 33 dygn med andra barnet). Enligt intyget, som vi fick på neonatal, behövdes vi båda två i vården av det inskrivna barnet. När vi fick vårt andra barn, var första barnet hos mormor eller på förskolan på dagarna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • knäppisen

Som jag förstått det så är maken hemma för att ta hand om storasyskonet, då behövs han ju inte i vården av det nyfödda barnet, eller hur ?
    Han får ta semester eller vanlig föräldrapenning.

• Folkracetjej

Min tjej kompis hade samma problem on har tätt mellan sina barn . Den första hade inte börjat på dagis innan den andra kom för hon tänkte vara hemma med båda sen. Men nr2 föddes med lite komplikationer o blev kvar på sjukhus ett tag. Då sa försäkringskassan att pappan får ta tillfällig fp för det stora barnet eftersom ordinarie vårdnadshavare e sjuk och inte kan ha barnet och hon fick tillfällig fp för den nyfödda. När familjen sen kom hem så tog pappan sina 10 pappa dagar.

• Snöboll82

Min man är här inne varje dag men pga infektionsrisker får min son inte vara här. Doktorn säger att han också får TFP på vår dotter också och att han då istället för att jobba är här istället. Sonen får vara på dagis eller ha barnvakt. Men problemen är ju att man inte vill lämna bort sonen heller för mycket han tycker det är jobbigt och konstigt nog att mamma inte varit hemma på 2 veckor:(

• knäppisen

Men kan han inte ta vanlig föräldrapenning för sonen då ?

• Frila2
    knäppisen skrev 2011-06-05 14:55:06 följande:
    Men kan han inte ta vanlig föräldrapenning för sonen då ?
    Varför använda upp föräldrapenningen när det inte behövs? Vanlig föräldrapenning kan man spara för framtiden, det kan man ju inte göra med tillfällig föräldrapenning. Han har ju rätt till tillfällig föräldrapenning.

TS: Jag tycker ni ska försöka ha sonen på förskolan de vanliga tiderna och att din man vårdar er dotter med dig istället för att gå till jobbet. På så sätt kan han ta ut TFP.
  • 3 barns mor

Du kan ju inte ta graviditetspenning för barnet är ju fött. men ni båda borde få tfp be läkaren skriva intyg att ni båda behövs vi erat för tidiga födda barn. om eran son har dagis plats så får han ju va där på dagarna.

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan ta ut tillfällig föräldrapenning så länge barnet är inlagt på Neo. Det kan den andra föräldern också göra om han är tillsammans med barnet på Neo.

Om den andra föräldern är hemma med syskon så kan han inte få tillfällig föräldrapenning. Han kan ta ut dem 10 dagarna i samband med barns födelse eller föräldrapenning.

Det stämmer precis som Gtr skriver angående graviditetspenningen.

Hälsningar
    Filip, handläggare

• linaloo

Neo kommer skriva intyg på att båda föräldrarna behövs i vården så att ni båda kan få tfp. Har ni fått nå föräldrarum/anhörigrum att bo i? I så fall kan ju storebror oxå bo på sjukhuset med er. 

Vi hade anhörigrum(dock inget storasyskon), men det var andra föräldrar som hade 1-5 syskon med sig boende i förldrarummet.  

Freja 7 april 2011 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
Svar på tråden Tillfällig FP vid inlagd