aussie skrev 2011-06-05 23:22:56 följande:
Bra där.
Tänkte på det Ravenna skrev och det vred sig i magen.
citat: "Låglönejobb är skitbra - det är en väg in på arbetsmarknaden. Ett sätt att få erfarenhet, kontakter, meriter och färdigheter. Låglönejobb är skitbra - det är en väg in på arbetsmarknaden. Ett sätt att få erfarenhet, kontakter, meriter och färdigheter."
Låglönejobb är skitbra...vad pratar vi nu om?
Praktikplatser? De saluförs ju precis så. Jag hade en för inte så länge sedan, fick ut 3500 kronor efter skatt. Alltså under riksnormen. Har ju hyra, räkningar etc för över 6000. Så gick back under det att jag fick ytterligare erfarenhet, kontakter och meriter och färdigheter. Problemet är att jag har lite för mycket erfarenhet, kontakter, meriter och färdigheter. Men för lite pengar. Upptäckte att jag hade praktik just som två kvinnor var mammalediga. Då de kom tillbaka fick jag inte förlängt. Och där sitter jag med min erfarenhet, medan jag jobbat för 3500 kronor i sex månader. Mmm. Och sex års högskolestudier, tio års arbetslivserfaranhet, talar flytande tre språk. Mmm. De där löftena om att få in en fot och nätverka mot en lön på 3500...förbjud dem efter 20. Sånt kan man ha när man är ung och inte har familj att ansvara för. Inte när man är medelålders med massa erfaranhet innan.
Jag hoppas att den diskussion som ändå förekommer om praktikplatser
denna gång kommer att leda till att de slopas helt. Det är inte okänt att det är en ypperlig väg in i ett permanent utanförskap, att arbetsgivarna samvetslöst utnyttjar systemet, ja du vet allt det där förmodar jag.
Därför upplever jag människor som Ravenna som ganska skrämmande. Skrämmande att de saknar källkritiskt tänkande och självständigt dito framförallt. Att de svalt allt alliansen sagt med hull och hår medans de tokdissar allt andra säger av den enkla anledningen att det inte passar in i den egna trångsynta lilla förklaringsmodellen.