• Anonym (!)

Fattar mig ej på vissa fattiga

Anonym skrev 2011-06-03 21:00:58 följande:
    Kan ja, men lika mycket om omständigheter det var bara det jag ville få fram, att världen inte alltid är så enkel som att det bara är att bestämma sig.
    Just nu känns det mest som om du bestämt dig för att det är omöjligt att göra utflykter med små barn om man inte rik.
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2011-06-03 21:04:10 följande:
    Vad kostar inte en sådan cykelkärra då, för någon som är fattig?
    Blocket hade ett flertal runt 500-600 kr. Så om du sparar 50 kr i ett år kan du ha gratisutflykter i flera år sedan. Och tänk vad mycket buss- och bensinpengar du sparar i slutändan. Vi har egentligen råd med två bilar nu förtiden men jag har valt att ha en cykelkärra istället. Pengarna vi sparar lägger vi på roligare saker än bilkostnader.

Jag kan också tänka mig att det här en sådan utgift som man kanske kan få extra bidrag för om man söker pengar via Majblomman eller kyrkan om man tillhör en sådan.
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2011-06-03 21:42:12 följande:
    Shit vad dyra cyklar är!
    Jag roade mig att kolla på blocket och höll på att svimma. 4-5000 för en begagnad cykel!

Bara för att ni inte ska tro att jag är kräsen - jag har ett fysiskt handikapp så jag klarar inte bockstyre och måste ha mer än 3-växlad eftersom min kondis är på minusskalan :(
    Fördelen är att kondisen snabbt blir bättre med cykel . Sen klarar man sig med 3 växlar så länge det inte är för backigt.
  • Anonym (!)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2011-06-03 21:47:12 följande:
    Är det bara jag som tycker hela denna tråden är tragisk?

Nu ska soclalbidragstagare cykla för bussen är för dyr.

Aldrig ska de kunna ha en enda last eller unna sig något.

De har själva satt sig i eländet och gör inget för att komma ur det så de får skylla sig själva.

De som har hundar eller andra husdjur borde göra sig av med dem.

Resa utomlands behövs inte de kan resa i Sverige för det kostar inget tydligen (de kanske kan cykla?).

Fast egentligen ska de först lära sig att laga mat för annars slänger de ut pengar på halvfabrikat.

Datorer och TV behöver de inte, de behöver bara hus över huvud och mat.

Men låt oss då trycka ner dem i skiten så de aldrig kan ta sig upp. Så kan vi känna oss nöjda med att vi minsann är bättre än dem och att våra barn är bättre än deras!
    Ärligt talat, vad är det för fel med att cykla och att semestra i Sverige? Det är attityder som din som gjorde att jag undvek att prata om att leva på existensminimum med folk på jobbet! Jag orkade inte med deras "medlidande".
  • Anonym (!)

Ett tips på att få nya idéer på billig mat är Lotta Thörnbloms kokböcker. Framförallt hennes första brukar finna på biblioteket.

www.smakprov.se/s%C3%B6k?category=Kokb%C3%B6cker&author=Lotten+Th%C3%B6rngren

Och ja kära Tragisk, jag tycker det är bättre att peppa och komma med tips om hur man kan göra vardagen roligare på billigt eller billigare sätt än vanligt! Det är bättre än att klappa på huvudet och säga att "du ska se att det ordnar sig" för det är inte säkert att det gör det.

• Anonym (!)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2011-06-03 22:01:57 följande:
    Det är inget fel alls med att semestra i Sverige. Men det är inte gratis heller. För en småbarnsfamilj kan en dagsresa till en nöjespark kosta mycket och det är då bara en dagsutflykt på hela sommarlovet. Det är nog många som inte ens har råd med det.
    Vem har sagt något om nöjespark? Mina barn har tyckt det varit roligare att sova i tält i skogen och laga mat på stormkök. Vi lånade tält och stormkök innan vi visste om de skulle gilla det.

Varför tänka dyraste alternativet på en gång?
  • Anonym (!)
    Gissa skrev 2011-06-04 00:45:13 följande:

Ja det var en smocka som hette duga det.

Folk som lever på försörjningsstöd HAR redan dragit in, och jag blir faktiskt förbannad när jag läser om hur du slår dig för bröstet och kallar folk för slösaktiga som inte klarar sig på pengarna.

Det finns mammor som går hungriga för att kunna skicka med matsäck till sina barn till skolan, UTAN att för den sakens skull ha "rökt eller festat upp pengarna", och jag kan lova dig att det finns många som ligger vakna på nätterna och försöker fundera ut vad dom kan dra in på så att pengarna ska räcka hela månaden.

Jag levde på existensminimum och under existensminimum i flera år. Jag behövde aldrig gå hungrig så länge det var jag som gjorde budgeten. Jag försörjde till och med pojkvän med alkoholproblem!

Enligt riksnormen har en 2barnsfamilj (2 barn, 4-6 år gamla) ca 10 000 kr som ska räcka till mat, fritid och kläder och hushållsartiklar samt till media. Det är inte mycket pengar men med planering är det inte särskilt svårt att klara sig på det. Utöver detta tillkommer bidrag för bostad, a-kassa och fackavgift samt el och eventuella transportkostnader för arbete.

Däremot har jag träffat på en hel del människor i mitt liv och jag har sett hur de handlar och jag förstår varför de har svårt att få matpengarna att räcka till. Kanske skulle en kurs i hushållsekonomi vara något för socialbidragstagare? Eller för alla i en kommun så blir det inte kränkande?
  • Anonym (!)

Med ovanstående inlägg menar jag att ja, de kanske ligger vakna på nätterna och inte vet hur de ska få ihop det men det handlar mer om hur de hanterar pengarna de har (eller inte har).

Som att välja att köpa konsumtionsvaror på avbetalning, eller stå med ett billån där lånet är dubbelt så stort som bilvärdet.

• Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 17:46:09 följande:
    Varför räknar du på just 4 barn då 2 är vanligast?

Tittar man på riksnormen ligger det på ca 10 000 för en genomsnittlig två-barnsfamilj och från detta räknar man självklart bort andra bidrag som barnbidrag osv det bidraget alla får. Till det kommer hyran, el mm.

Så skillnaden är större än vad du vill påskina. Sjävklart ska bidragen vara skäliga så enligt ditt resonemang behöver lönerna öka.
    10 000 kr före hyra ja. Och elkostnader. Och fackavgifter. och A-kasseavgifter. Och ev utlägg för medicin och läkarvård. Och hemförsäkring. Och ev kostnader för arbetsresor.

Dvs 20 000kr för en ordinär 2-barnsfamilj bestående av 4 personer. Så jag tror Tjabba eller nåt menar en 4personersfamilj.

Jag vet inte hur många människor som jag träffat som tyckt att det inte varit någon idé att söka jobb, de får ändå lika mycket på försörjningsstöd. Mestadels var detta i en kommun där jag jobbade med ungdomar vars föräldrar gick på socialbidrag, det hördes hur snacket gick där hemma hos dem. Samt i min ungdom när jag hängde med en massa vänsterpartister. Mycket solidaritet där...
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 18:18:43 följande:
    Ja?
    Det är exakt samma kostnader som den som har vanlig lön har så vart vill du komma? Att de som går på ekonomiskt bistånd inte ska ha utlägg för hyra, el, fackavgift, a-kassa eller medicin och vård?

Om det är 20 000 så stämmer inte det med 4-personers hushållet eftersom det skulle vara 10 000 + allt det du säger och det handlar inte om 20 då.

Jag vet att det är så men för den sakens skull är det inte fel på bidragen utan lönerna.
    Det finns minimum. Man har räknat ut ett försörjningsstöd där ingen ska behöva svälta. Om de hushållar med pengarna. Eftersom så många klarar det så menar jag att de flesta kan göra det. Sen finns det alltid omständigheter, maken drar på sig en massa skulder och lämnar makan till att ta hand om det. Människor som av någon anledning lever med skyddad identitet och flyttar på sig ofta. Osv, osv.

Jag tror faktiskt att de människor som inte klarar sig på en låg lön eller socialbidrag kanske skulle må bättre och få det bättre om de fick en kurs i hushållsekonomi. Det är som sagt bättre att ge en människa ett fiskespö än en fisk.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga