Sömnstörd skrev 2011-06-06 21:03:46 följande:
Nu var det någon (du?) som tog upp rätt att få bidrag och det var det jag bemötte. Alla de där bidragen har du som medborgare rätt till men självklart finns detolika kriterier som man behöver leva upp till. Rätten till.
Andra satsen är ett rent sakfel och lämnas därför helt okommenterad.
Jag har förstååt att du menar det, har du förstått att det finns människor som kan ha svårt att klara ekonomin trots att de inte brister i vare sig ekonomiskt sinnelag eller planering?
Jag har inte läst fattigbloggen, visserligen sagt i någon av alla trådar osäkert om här, jag har ögnat.
Men utgår jag från det du skriver så anser jag såhär bara att jag inte kan eller ska avgöra vad som är "onödig utgift" så länge som jag inte känner till närmre vad som ledde fram till beslutet.
Samma med betalningsanmärkningen och vad som ledde fram till det beslutet.
Fö anser jag att det är synd om alla som har svårt att få pengarna att räcka till.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte lägger ner några moraliska aspekter i andras beslut. Det kan vara korkat, ja, men jag kan likväl tycka synd om eller känna empati med denna.
Att du väljer att avstå från att köpa den där byrån gör inte att jag ser på dig som smartare, klokare, eller whatever. Du tycker att det är rätt beslut för dig och då är det sannorlikt det också. För dig. I din situation. Med dina förutsättningar.
Och där skiljer vi oss åt. Jag anser inte att min granne ska behöva betala för att jag inte vet hur man lägger upp en budget och följa den. Jag anser att man har förverkat sin rätt till att klaga på ett för lågt försörjningsstöd om man valt att konsumera onödiga varor istället för mat.
"
Jag hatar att vara fattig. Eller rättare sagt, jag hatar att mamma är det. Hon är ensamstående och har en enda inkomst som ska räcka till tre barn, hus, bil och diverse ting." texten fortsätter "
Jag vill såklart att hon ska ge saker till mina småsyskon, för de har fått utstå så mycket pga pengabristen. Nu när min lillebror ska ha moped och körkort till det som kommer gå på över 10.000 mår jag illa av hur många räkningar hon kommer lägga undan för att ha råd med detta." samt "
Det svider att ta emot pengar från henne till mitt körkort, jag önskar bara att jag kunde få det där förbannade körkortet så att hon skulle slippa betala för körlektioner á 800kr flera gånger i månaden."
Det finns fler inlägg som påminner om det här. Som sagt, rätta mun efter matsäck så finns det mer pengar till mat och andra nödvändigheter. Det som behövs är kanske en debatt där fokus istället läggs på vad är nödvändigt? Varför har människor ett sådant behov av att visa upp nya saker för att få status? Till och med min pappa hade ju gapskrattat om jag kommit som vuxen och bett honom betala mitt körkort!