• Anonym (!)

Fattar mig ej på vissa fattiga

Sömnstörd skrev 2011-06-06 19:18:18 följande:
    Både ja och nej. Man tar först del av det bidragssystemet alla har rätt till. Och det bidragssystemet går helt utanför trådens diskussion eftersom den handlar om ekonomiskt bistånd, fattigdom och varför en del kan ha pengarna svårt att räcka till.

Man kan inte attackera från alla håll samtidigt utan att samtidigt då även ta med hur det ser ut i större perspektiv. Hur den förmögne ökar sin förmögenhet samtidigt som andra har det illa ställt, hur ser det ut med egenavgifterna vs inkomst osv osv osv.

Kan vi nu återgå till sakdiskussionen?
    Fast bostadsbidrag har inte alls alla rätt till! Och givetvis är det en del av ekvationen. Som Pen och Tjabba påpekar så lönar det inte sig att jobba för vissa. Höjer man ribban minskar incitamentet ännu mer.

Sen undrar jag varför du är en sådan motståndare till att ge människor redskap till att hantera sin ekonomi snarare före man ger dem mer pengar? Utbildning brukar ge resultat. I tråden har flera, inkl jag berättat att leva fattigt inte alltid handlar om hur mycket pengar man får utan även om hur man kan hantera dem.

Min far låg några 1000-lappar över existensminimum, han fick inte bättre ekonomi av det. Nuförtiden går han på soc och han har fortfarande LIKA svårt för att få ihop budgeten. Rimligtvis borde han med ditt synsätt haft det otroligt mycket bättre med fler 1000-lappar, men så funkar det inte alltid.
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 20:44:24 följande:
    Jo, alla har rätt till den men alla har inte så låg inkomst att de får bidraget. Samma med ekonomiskt bistånd.
    Alla har rätt till barnbidrag om de kvalificerar sig eller studiebidrag.

Jag är ingen motståndare, läs det jag skriver, läs även det andra skriver att utbildning definitivt inte alltid leder till jobb men det handlar om en misslyvckad utvbildnings- och sysselsättningspolitik att vi av akademiker allena ska bygga detta land.

Jag har hävdat hela tiden att det är lönerna som är för låga inte bidragen som är för höga, så jo du har rätt angående din pappa men det blir å andra sidan sagt lite utanför sitt sammanhang och framförallt i fel.
    Barnbidrag är till för att minska inkomstskillnaden mellan barnlösa och de med barn. Det infördes som ett incitament till att skaffa barn. När du går på försörjningsstöd har du också rätt till samma nivå med barn som utan barn.

Att gå på studielån är i mångas ögon sämre än försörjningsstöd eftersom du (om du inte har föräldrar som kan stötta eller hinner jobba också) lever under normen utan rätt till försörjningsstöd.

Jag menar att ge folk som inte kan sköta sin ekonomi fler möjligheter till att förstå hur de ska handla och laga mat och se på större inköp. Ett mellanting mellan helt själv och en god man. Det är många som är som min pappa och därför tillhör även det diskussionen. Du har ju läst fattigbloggen själv. Är det verkligen synd om en mamma om hon inte har råd med en säng för att hon prioriterat att lägga pengarna på onödiga utgifter? Är det synd om en familj får betalningsanmärkningar när de valt att lägga pengar på en ny soffa med avbetalning istället för att köpa en begagnad och sedan spara till en ny? Jag tycker inte det. Det handlar om prioriteringar. Jag har inte råd att köpa en byrå just nu trots att jag behöver en, alltså gör jag inte det. Trots att jag hade fått lån om jag velat och antagligen haft råd med en avbetalning som det ser ut just nu. För några år sedan valde vi att åka på semester istället för att köpa den där sängen vi egentligen behövt, vår prioritering. Det är inte synd om oss.
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 21:03:46 följande:
    Nu var det någon (du?) som tog upp rätt att få bidrag och det var det jag bemötte. Alla de där bidragen har du som medborgare rätt till men självklart finns detolika  kriterier som man behöver leva upp till. Rätten till.

Andra satsen är ett rent sakfel och lämnas därför helt okommenterad.

Jag har förstååt att du menar det, har du förstått att det finns människor som kan ha svårt att klara ekonomin trots att de inte brister i vare sig ekonomiskt sinnelag eller planering?

Jag har inte läst fattigbloggen, visserligen sagt i någon av alla trådar osäkert om här, jag har ögnat.
    Men utgår jag från det du skriver så anser jag såhär bara att jag inte kan eller ska avgöra vad som är "onödig utgift" så länge som jag inte känner till närmre vad som ledde fram till beslutet.
    Samma med betalningsanmärkningen och vad som ledde fram till det beslutet.

Fö anser jag att det är synd om alla som har svårt att få pengarna att räcka till.
    Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte lägger ner några moraliska aspekter i andras beslut. Det kan vara korkat, ja, men jag kan likväl tycka synd om eller känna empati med denna.
    Att du väljer att avstå från att köpa den där byrån gör inte att jag ser på dig som smartare, klokare, eller whatever. Du tycker att det är rätt beslut för dig och då är det sannorlikt det också. För dig. I din situation. Med dina förutsättningar.
    Och där skiljer vi oss åt. Jag anser inte att min granne ska behöva betala för att jag inte vet hur man lägger upp en budget och följa den. Jag anser att man har förverkat sin rätt till att klaga på ett för lågt försörjningsstöd om man valt att konsumera onödiga varor istället för mat.

"Jag hatar att vara fattig. Eller rättare sagt, jag hatar att mamma är det. Hon är ensamstående och har en enda inkomst som ska räcka till tre barn, hus, bil och diverse ting." texten fortsätter "Jag vill såklart att hon ska ge saker till mina småsyskon, för de har fått utstå så mycket pga pengabristen. Nu när min lillebror ska ha moped och körkort till det som kommer gå på över 10.000 mår jag illa av hur många räkningar hon kommer lägga undan för att ha råd med detta." samt "Det svider att ta emot pengar från henne till mitt körkort, jag önskar bara att jag kunde få det där förbannade körkortet så att hon skulle slippa betala för körlektioner á 800kr flera gånger i månaden."

Det finns fler inlägg som påminner om det här. Som sagt, rätta mun efter matsäck så finns det mer pengar till mat och andra nödvändigheter. Det som behövs är kanske en debatt där fokus istället läggs på vad är nödvändigt? Varför har människor ett sådant behov av att visa upp nya saker för att få status? Till och med min pappa hade ju gapskrattat om jag kommit som vuxen och bett honom betala mitt körkort!
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 21:53:39 följande:
    Jo våra åsikter skiljer en hel del men jag håller även med dig på många punker.
    Det som framförallt skiljer är rätten att döma någon och dess agerande. Det jag kan tycka är fullkomlig idioti kan vara en logisk följd för någon annan.

Nu är jag grundmurat skeptisk mot kvällspressen och blir inte så lite nyfiken på hur verkligheten egentligen utspelade sig för den familjen du citerar. Jag tror nämligen att det inte är riktigt så enkelt som det ser ut att vara här (i dina citat). Men visst håller jag med dig, intrycket jag får är att det är korkade beslut men jag tycker fortfarande synd om mamman. Tycker fortfarande att det är fel när vi bygger samhällsekonomin på ett visst antal arbetslösa som ska klara sig på skulor.

Varför lever vi i ett konsumtionssamhälle? Tha, utan den skulle hela vår ekonomi rasera. Eftersom vi lever i det samhället vi gör ska inte en stor del stå utanför och tvingas nöja sig med att titta på när andra är fullödiga samhällsmedborgare, de betalar en stor del av priset för att vi ska kunna ha det samhälle som vi har.
    Jag dömer inte. Jag säger bara att lösningen inte är mer pengar. Alla människor gör sina val och jag anser att försörjningsstöd ska bestå av pengar och inte destinerade kuponger. Men har man gjort ett val så får man leva med det. Det är något jag lär mina barn idag och det är något jag anser att vuxna borde lärt sig. Har de inte det så är kanske en hushållskurs ett bra alternativ för många.
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 22:08:01 följande:
    Vad jag syftade på är detta:
    Jag anser att man har förverkat sin rätt till att klaga på ett för lågt försörjningsstöd om man valt att konsumera onödiga varor istället för mat.
    Det anser jag är oerhört dömmande, dels för att du avgör vad som är onödigt, dels tar du ifrån någon rätten att beklaga sig.

Självklart tar man konsekvenserna för sina val däremot anser jag att man änså ska ha en chans att ta sig tillbaka och det är inte riktigt så soklart att man kan idag.

Kurser i ekonomi kan säkert vara bra för en del men inte för alla, därtill behövs det andra förändringar.
    Så då har du inga problem med att jag beklagar mig över att vi inte har råd att göra något speciellt på semestern i år pga en massa utgifter kring möbler trots att maken har en inkomst på 81000 i månaden före skatt? Visst är det synd om våra barn som får höra att vi inte har råd att åka till Gröna Lund?
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 22:21:37 följande:
    Nej, varför ska jag ha problem med det?
    Jag anser inte att det är upp till mig att analysera och döma era utgifter efter mina förutsättningar. (hänger du med på hur jag tänker, jag är trött och snurrig)

Ja, självklart kan det vara det, det beror på så mycketr annat också mer än det där enda besöket. Fattiga barn har aldrig råd (jag vet generaliseringar) medan dina kanske var där förra veckan. Men visst kan det fortfarande vara synd om dem.
    Japp, jättesynd om oss är det. Tycker verkligen att bidragen borde höjas.
    Mina barn har aldrig varit på gröna lund, vi har inte haft råd utan istället åkt på billigare semesterar som passat vår plånbok. Typ tältcamping på badplatser.
  • Anonym (!)
    Gissa skrev 2011-06-06 22:32:43 följande:
    Fast det  är ju inte bara att knalla ut i skogen och kasta sig i närmaste tuca.
    Det kostar ju att campa också och tält kostar pengar.
    Luftmadrasser, liggunderlag osv kostar
    Maten man ska ha med sig är inte gratis och på nåt sätt måste man komma till campingplatsen också, med bil, buss eller cykel, inget av dom sakerna är gratis.

Så hur man än gör så kostar det i nån ände.
    Fast man behöver inte köpa. Vi lånade tält, vi lånade liggunderlag, sovsäckar hade vi visserligen sedan grundskoletiden. Vår ettåring fick ligga i min sovsäck. Vi lånade stormköket. Äter gör vi hemma också. Cykel har alltid varit ett prioriterat ägande för mig eftersom du sparar så mycket pengar i det långa loppet.

Efter ett tag, när vi hade ekonomi till det, köpte vi ett tält (som vi lånat ut när andra behövande har behövt) och likaså ett stormkök. Vi brukar använda det även när vi kört lite längre för att hälsa på hos folk. På så sätt kan vi stanna enkelt vid vägkanten och laga lite mat istället för att äta på McDonalds.

Hur mycket saker kostar beror på i vilken ände man börjar.
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 22:46:26 följande:
    Det är där det socciala skyddsnätet kommer in. Ni hade det och hade möjlighet att låna, långt ifrån alla har det och mig veterligen finns det inga utlåningsverksamheter någonstans för behjärtansvärda ändamål.
    (Bra tanke dock)

Just socialt skyddsnät är en stor faktor bakom varför en del klarar sig bättre än andra.
    Sen finns det saker som bortskänks. Blocket finns. Någon annan känner någon med en stuga Öland eller är i stockholms skärgård.
    Eller så går man en vandringsled och sover i det vindskydd som oftast finns. Gratis.
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 22:46:26 följande:
    Just socialt skyddsnät är en stor faktor bakom varför en del klarar sig bättre än andra.
    Inställningen till livet förklarar en hel del. Ditt negativa sätt påminner mycket om min mammas. Hon anser också att väldigt mycket är omöjligt utan att ens försöka först. Jag antar att det är därför som jag alltid varit mer nöjd med mitt liv än hon varit trots att hennes plånbok varit större än min.
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 23:07:46 följande:
    Mitt negativa sätt?
    Det var faktiskt det allra mest korkade jag läst idag.
    Grattis till det! Skål

Jag förklarar för dig att det inte är så enkelt som du verkar vilja tro. Att gratis betyder gratis. Att det finns saker att låna för alla som behöver bara för att du kunde låna. Jag (och många andra) har förklarat att det inte behöver handla om taskiga prioriteringar.

Men du tokdissar allt och mal bara på att det visst är så bara för att du upplevt det så.
    Jag kan inte kalla mig för negativt inställd däremot är jag rätt ödmjuk inför mina medmänniskor och inser att min verklighet oftast inte kan applicerar i sin helhet på den stora massan som kallas för "alla andra".
    Det motsatta är det jag kallar för trångsynt btw...
    Nej, jag har inte sagt alla. Jag säger många. Men du maler på om att alla ska behandlas som om de är inkapabla till att göra egna bra beslut och som om eftersom en inte kunnat välja så ska man behandla alla lika.

Jag har mött väldigt många som levt på existensminimum av olika skäl. Och är det något de flesta ville slippa (inklusive mig själv) är medömkande hurrarop. Det ger inte fler idéer för att sätta piff på vardagen.

Och ja, du är rätt negativ och det har jag förståelse för. Jag tänker dock inte bli negativ själv pga det.
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 15:54:43 följande:
    Det handlar om sänkt köpkraft och med det har de fått det sämre.
    Fast under 2000-talet har köpkraften ökat. Alltså har fler människor fått det bättre.
  • Anonym (!)

RB:s utredare Tapio Salonen beskriver utvecklingen så här i gårdagens rapport: ”Den fattigaste femtedelen har ökat sina faktiska inkomster, räknat per konsumtionsenhet, med 22 procent mellan 1998 och 2008”.

Från: www.svd.se/opinion/ledarsidan/juholt-borde-ta-fragan-om-fattigdom-pa-storre-allvar_6225821.svd

Så jag tror frågan kvarstår. Är det verkligen rätt som bidragstagare att kräva att man ska ha råd att göra allt det där som även de arbetande har råd med? För jag tycker inte det. Varken när jag tillhörde en bidragstagande familj/individ, låginkomsttagare eller nu som del av höginkomsttagarfamilj. Jag anser inte att man kan kräva en semesterresa till London bara för att grannen har råd med en resa till Thailand.

Jag anser inte att staten och skattebetalare ska stå för att betala skulder som folk drar på sig när de lever på förväntade framtida inkomster. Jag anser inte att vi ska behöva betala för ett boende som skaffas utan tanke på hur det ska lösas med betalning om en eller två behöver få a-kassa. Jag anser inte att pensionärer med miljonbelopp på banken ska få bostadsbidrag bara för att deras pension är lägsta nivå (och ja, min moster anser att min mormor borde få det, och hon är inte ensam, jag antar att hon vill ha ett högt arv). Jag anser att det är bra att omprövas mot hela arbetsmarknaden om man är för sjuk för det jobb man hade mellan 2002 och 2008.

Högre bidrag ger inte ökad köpkraft i samhället, arbete gör det. Och försörjningsstöd ska aldrig ses som en permanent lösning.

Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga