Fattar mig ej på vissa fattiga
Anonym skrev 2011-06-02 22:25:11 följande:
Jag valde medvetet att inte skriva vad jag tycker. Alla får bilda sig sin egen uppfattning. Jag tycker det är en ok summa pengar. Jag och min man har en bra inkomst. Han får ut mellan 40.000 och 50.000 varje månad. Jag får ut 24000 kronor.
Vi bor i en etta som vi betalar 3500 kronor för (ett val vi gjort för att spara till ett hus)
Vi veckohandlar på Willys för 4000 kronor och då ingår alla hygienartiklar, toapapper, hushållsartiklar, blöjor och ersättning till vårt barn.
Visst får man pussla lite för att kunna handla för 1600 kr men jag levde på det när jag var student och det funkade bra.
Jag skulle klrara mig på socialbidrag, men då har jag inte heller några gamla krediter som ligger och skräpar.
Aftonbladet gjorde förra året något som hette "Fattigbloggen" blogg.aftonbladet.se/30258
Där skriver reportern bland annat:
"Förbrukningsvaror är svårt att ha råd med, rengöringsmedel, tvättmedel disktrasor och dammsugarpåsar är svårt att handla för 110 kronor"
- Är det verkligen svårt? Ett paket disktrasor kostar 10 kr på ÖB, en flaska rengöringsspray 50 kr på ICA och dammsugarpåsar köper jag 5 för 100 kr, och inte köper man det varje månad?
"I normen ingår tv-avgift, hemtelefon och en dagstidning. Fast det folk har i dag är bredband, kabel-tv och mobil. De kostar betydligt mer än 770 kronor som är telenormen och gör att människor får ta av andra poster för att kunna betala räkningarna."
- Ja, och då är vi tillbaka där igen. Är det rimlig levnadsstandard att ha kabeltv? Jag har inte det och jag vet många som inte har det. Måste man ha hemtelefon OCH mobil idag?
Hon skriver också om att man inte har några rättigheter när man går på socialbidrag, att man "inte får vara glad över en trisslott". Visst får man vara glad om man vinner, men man kan inte förvänta sig att staten ska betala ens uppehälle...