Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?

Har hört talas om detta och tyckt att det låter jätteläskigt. Sen klickade jag in mig här, tänkte att detta gör jag aldrig, fick syn på en rulle björntråd som låg framme och... tja. Ska nog sätta ett plåster över dock, för att slippa se.

Angående säkerhet så har jag hört från läkare (ej hudläkare) att de som buktar ut aldrig är farliga. Eller om det var de som buktar ut OCH har ett hårstrå i sig... fasen, ska ringa och fråga!

• Björnmossa

Nu ringt! De som står ut heter fibrom och är ofarliga. De platta heter melanom och kan vara farliga.

• Björnmossa
    Callistrate skrev 2011-06-06 14:30:37 följande:
    Tack! Skönt att veta.
    Melanomen kan bukta lite men går inte att knyta en tråd runt, ska väl tilläggas. Är aningens orolig att jag är mer fingerfärdig än vetenskapen räknar med, menmen
  • Björnmossa
    Trasseltroll skrev 2011-06-09 09:02:29 följande:
    HAHAHA! Visserligen har jag sneglat på nagelklipparen, men vågar nog inteFlört Hur länge och hur mycket blödde det? måste ha gjort ont!
    Jag klippte en gång. Tvättade av med sprit, kokade nagelsaxen och körde. Det blödde rätt rejält, droppade på golvet, men lite tryck och sen några plåster gjorde susen. Minns inte hur lång tid det tog innan det läkte men inte jättelång tid, ett par dagar kanske.

Min snörade gör ont och kliar (kan vara plåstret över iofs), har inte ändrat färg särskilt... ska man dra åt hårdare?
  • Björnmossa

Var lite orolig att jag testat på ett för stort och att det inte skulle funka, men tror det gör det! Första tråden (har knutit om tre gånger med olika färger, ser galet ut) sitter inte tajt längre och det är som ett litet sår så jag tror det lossnar i ena kanten. Sen börjar det se fel ut i färgen också, ljusbrunt liksom. Började i måndags eftermiddag och nu är det tidigt lördag morgon, drygt fyra dagar alltså. De flesta här har sagt att det tar mellan ungefär fyra dagar och en vecka och jag tänker mig att det kanske blir en vecka i mitt fall då eftersom jag började med det största. Spännande!

• Björnmossa
    Trasseltroll skrev 2011-06-12 12:56:30 följande:
    SÅ! Den blev svart, hård och ihopskrumpen men ville inte lossna, så jag klippte bort den i morse!Skrattande Kändes knappt och blödde inget så den lär ha varit stendöd... Så skööönt att vara av med den!!
    Funderar på det men lär väl inte kunna klippa så nära kanten att det inte blir kvar lite skorv, eller? Hur gjorde du?
  • Björnmossa
    Saian skrev 2011-06-12 13:02:03 följande:
    Vilken bra tråd!! Nu ska jag samla mod och knyta den första ikväll har jag tänkt. Om det funkar bra så tar jag de andra två som jag vill bli av med.

Någon som vet om man kan ha plåster över som skydd? Den jag tänkt börja med sitter vid bh-bandet och dottern gillar dessutom att pilla på den... 
    Jag har kört plåster, huden gillar det inte riktigt men över själva märket funkar det bra. Har bytt plåster varannan dag och satt ömsom på längden, ömsom på tvären för att skona.
  • Björnmossa
    Marre79 skrev 2011-06-12 23:45:32 följande:
    Var tvungen att testa....har nu knytit runt den, när jag knöt gjorde det lite ont,men nu när tråden sitter där känns ingenting, skaden inte göra det eller har jag knutit för löst?
    Satt er tråd kvar när ni duschade? 
    Det slutade kännas efter ett tag. Jag har knutit några nya när det märkts att de första inte sitter tajt längre (eftersom basen på märket har kympt).

Mitt har klarat dusch, kanske pga plåstret jag har över men det sitter bra annars också.
  • Björnmossa
    missypissy skrev 2011-06-12 23:59:36 följande:
    Har aldrig hört talas om detta innan, men blir jäkligt lockad nu! Har ett stort fult födelsemärke i mitt ena ögonbryn, har tänkt få det borttaget men risken är att det blir ett stort ärr, vilket inte känns så lockande att ha rakt över ögonbrynet. Ska jag våga? Hmm, får nog fundera på det... Och hur fan ska jag isf förklara på jobbet att jag har ett snöre fastknutet i mitt ansikte?
    Du kanske har ett annat att experimentera med?

Om du inte kan ha ett litet plåster i ansiktet (tänker att det kan funka med ett sånt där litet runt ifall märket sitter halvdiskret iaf) så kanske du kan göra det på semestern.
  • Björnmossa
    lollisen skrev 2011-06-13 11:23:18 följande:
    Är det någon som vet hur infektionsrisken ser ut när man gör på detta sätt? Jag vet, jag är fortfarande lite harig...
    Jag tror det är lugnt. Har läst på lite om kallbrand och det är den fuktiga som leder till infektion men det här är torrt. Vi är dessutom flera som fått ok från läkare.

Har dock spritat lite runt om ändå för att det kändes fräschare så.
  • Björnmossa

Mitt är nu borta, hjälpte till lite i slutet (det var som en envis sårskorpa). Under ser det ut som en finne eller liten krater men jag har gott hopp om att det läker ut inom kort. Har tvättat av det med sprit och satt på ett plåster. Funderar på om jag ska ta ett till nu direkt eller om jag ska avvakta lite och se hur det läker. Hum hum, svåra frågor.

• Björnmossa
    Marre79 skrev 2011-06-17 16:05:04 följande:
    Min har blivit skrumpen och svart, men när jag försöker dra loss den gör det ont....Ska jag vänta lite till innan jag drar loss den eller ska det göra lite ont?
    Min var lite klibbig under men när jag tvättat bort det med spritad tops kändes det inget alls att nypa bort den med tång sen.
  • Björnmossa
    Kaupa Jaur skrev 2011-06-20 18:55:43 följande:
    Håll i er nu... Men jag klipper bort mina födelsemärken med avbitartång. Ja, jag kanske är lite galen... Men det gör inte överdrivet ont och det funkar! Har tagit bort ett tiotal på egen hand och bara en har fått ärrbildning för jag fick inte med allt. Behandlar  tungblåsor likadant....

Ett tips om man vill att det ska gå snabbare, var bara noga med hygienen och sprita tången först.
    Bara de som putar ut då va? Jag har klippt en men avbitartång verkar smidigare faktiskt.

Har avlägsnat ett antal milier också :D. De flesta med nål, två med nageltång.
  • Björnmossa
    Trasseltroll skrev 2011-06-20 21:22:36 följande:
    Milier? är det dom platta? hur gör du det i sånna fall?
    Det är de vita fettplupparna man kan få runt ögonen.
  • Björnmossa

Jag tog några stora och fick ett platt märke istället. Lite besviken men det är ändå en förbättring.

Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?