Inlägg från: snorkan01 |Visa alla inlägg
  • snorkan01

Leva med hund med HD...

Lykkorus skrev 2011-05-31 23:48:32 följande:
    Skulle du kunna förklara vadå HD är?
    Höftledsdysplasi.

Min hund har c-d höft och jag kan också känna förtvivlan ibland över att hon ev ska ha ont, eller få det senare.. (hon är bara 2,5 år). Jag ger henne glucosamin och strechar henne efter varje långpromenad. Har även börjat simma med henne men tyvärr tror jag inte vi kommer ha möjlighet att göra det så ofta. Låter henne springa i skogen så mycket det går.

Simma är ju absolut bästa träningen för hund med hd eftersom det inte belastar lederna. Även gå i terräng, och på sviktande underlag, så låta henne springa i skogen ska du inte sluta med. Dock går det ju inte att undvika asfalt..iaf inte där vi bor.. :/
  • snorkan01

Det enda jag märker på min hund är att det syns lite bakifrån när hon går, att hon "vaggar" lite.. Och även när jag strechar bakbenen så vill hon gärna dra dem tillbaka ibland. Annars är hon hur pigg och glad som helst, springer och hoppar.. Så jag hoppas verkligen att hon inte kommer få problem när hon blir äldre.. men det gäller väl att förebygga så mycket man kan..

• snorkan01

Jag undrar om någon vet hur ofta man helst ska simma med sin hund? Vi hade nämligen planerat 1 gång/vecka men nu verkar det bli så att vi får minska till 2 ggr/månad eftersom min sambo kommer jobba i en annan stad ett tag och jag inte har möjlighet att ta mig iväg och simma själv.. Skulle 2 ggr/månad ge någon märkbar effekt i långa loppet? Hur ofta har ni simmat?

Svar på tråden Leva med hund med HD...