• ModestyB

    Leva med hund med HD...

    Vi är så otroligt ledsna, vår fantastiska tik röntgades för en vecka sedan, idag kom resultatet, HD E! Vi hade verkligen inte kunnat ana, hon rör sig fritt och utan smärta, uppfödaren som var med vid röntgen trodde hon skulle få HD C, efter vad hon kunde se på plåtarna. HD som skulle kunna vara grav fanns inte på kartan. Kullsyskonen har   grad A-C. C är det sämsta resultatet vår uppfödare fått på någon av sina hundar. Vi har inte belastat henne hårt och hon har ätit bra foder. Vi är förtvivlade och undrar hur länge hon ska få vara en smärtfri hund...  Någon som fått katastrofresultat på röntgen som har en hund som ändå höll och som kunnat leva ett normalt liv?

    F-n, vi köpte en hund för träning/tävling och som har ett stort behov av fysisk aktivitet och att få ta ut sig, nu vågar vi knappt koppelpromenader, ändå så tänker jag att hon måste få leva som vanligt, busa med andra hundar och raca i skogen, annars blir hon ju tokig. Hur gör man?

    Hon är en nätt Boxertik, väger 27 kg, tur i oturen.

  • Svar på tråden Leva med hund med HD...
  • Lykkorus

    Skulle du kunna förklara vadå HD är?

  • snorkan01
    Lykkorus skrev 2011-05-31 23:48:32 följande:
    Skulle du kunna förklara vadå HD är?
    Höftledsdysplasi.

    Min hund har c-d höft och jag kan också känna förtvivlan ibland över att hon ev ska ha ont, eller få det senare.. (hon är bara 2,5 år). Jag ger henne glucosamin och strechar henne efter varje långpromenad. Har även börjat simma med henne men tyvärr tror jag inte vi kommer ha möjlighet att göra det så ofta. Låter henne springa i skogen så mycket det går.

    Simma är ju absolut bästa träningen för hund med hd eftersom det inte belastar lederna. Även gå i terräng, och på sviktande underlag, så låta henne springa i skogen ska du inte sluta med. Dock går det ju inte att undvika asfalt..iaf inte där vi bor.. :/
  • Lykkorus
    snorkan01 skrev 2011-05-31 23:54:48 följande:
    Höftledsdysplasi.

    Min hund har c-d höft och jag kan också känna förtvivlan ibland över att hon ev ska ha ont, eller få det senare.. (hon är bara 2,5 år). Jag ger henne glucosamin och strechar henne efter varje långpromenad. Har även börjat simma med henne men tyvärr tror jag inte vi kommer ha möjlighet att göra det så ofta. Låter henne springa i skogen så mycket det går.

    Simma är ju absolut bästa träningen för hund med hd eftersom det inte belastar lederna. Även gå i terräng, och på sviktande underlag, så låta henne springa i skogen ska du inte sluta med. Dock går det ju inte att undvika asfalt..iaf inte där vi bor.. :/
    Men usch vad jobbigt! Jag har en tik som är 2.5 år men hon har småproblem med levern, det är inte heller så jäkla roligt. Tuggar hon på minsta lilla ute i naturen kan hon bli sjuk (kräks med diarré = stor viktnedgång) i två veckor, hennes matsmältning är väldigt långsam... Samtidigt som levern krånglar.

    Det blir så omständigt när de är sjuka. Man får väl försöka följa alla rekomendationer och hoppas hundarna mår bra så länge som möjligt.
  • iaseia

    Om hon inte visar någonting så kör på bara. Behöver ju inte sluta illa, vet hundar som har haft D som tävlat på elit nivå.
    Börja med att simma regelbundet, släpp lös och låt henne springa fritt som hon vill så ofta som möjligt.
    Finns även foder att ge tror de bara säljs av vetrinär, Hills är det ia lla fall.
    Min kompis blandras gick på det, han hade dåliga höfter, hur dåliga  fick man inte veta eftersom de inte görs på blandraser. 

    Glucosamin är en självklarhet tycker jag.

    Minsta lilla haltande eller liknande skulle ja åka till vetrinären. 

  • snorkan01

    Det enda jag märker på min hund är att det syns lite bakifrån när hon går, att hon "vaggar" lite.. Och även när jag strechar bakbenen så vill hon gärna dra dem tillbaka ibland. Annars är hon hur pigg och glad som helst, springer och hoppar.. Så jag hoppas verkligen att hon inte kommer få problem när hon blir äldre.. men det gäller väl att förebygga så mycket man kan..

  • Flissi

    En kompis till mig har en labbe med D.
    Det man märker är att hon har lite mer vaggande gång, annars har det aldrig märkts ett endaste dugg.
    I början vart det prat om att det skulle bli ett kort liv på den damen, men hon är 8år nu och lika pigg som i ungdomen. Hon har alltid i sitt liv  gått långa promenader, simmat & haft ett helt normalt hundliv.

    Min uppfödare har en hund som har E (tror jag, kan vara D där med, men har förmig att det va det E)
    De tränar simning med henne & får tänka på vad de gör med henne. Vad jag förstått är hon lite påverkad av detta så måste ha behandling hela livet. (hon är 2 år nu) Enda hunden av två kullar som har fel :/
    (berner sennen så stor tung ras)

    Med tillskott i foder & nogrann uppföljning tror jag att en så pass lätt hund kan klara sig jättebra!

  • ModestyB

    Skönt att höra att det finns hundar det gått bra för-och att det även finns HD-belastade hundar som tävlar. Vår hund skulle tränas/tävlas i IPO, men det går ju inte nu.

    Vi har beslutat oss för att låta henne leva ett vanligt hundliv, där hon får fortsätta busa med sina hundkompisar. Vi bor i innerstan så asfalt går inte att undvika, tyvärr.

    Resultatet kändes som en sådan stjärnsmäll när vi letat efter bästa tänkbara hund och trodde att vi funnit henne-istället handlar det nu om allt vi INTE kan göra.

  • Kea

    En bra sak att göra är att kontakta en rehabavdelning på något av de större djursjukhusen och boka tid med en fysioterapeut. Då får du hjälp med tips på träningsmetoder och övningar som hjälper och förebygger.

    Hills har ett foder som heter j/d som är framtaget för hundar med ledbekymmer.

    Prognos: går ej att säga. Det finns hundar med c-höfter som knappt kan gå och sedan finns det de med e som mår jättebra. Det viktigaste är att hålla de smala och väl musklade.

    Det finns även djursjukhus som gör högtledsbyte.

    Lycka till

  • ModestyB

    Vi kan uppvärmning/massage/stretching och vi vet vad som sliter och vad som skonar, som tur är har vi redan tagit reda på sådant med vår förra hund, han hade en A och en C-höft, vi simtränade med honom för att få stabilitet och liksidighet i muskulaturen för att undvika framtida problem...

    Hon äter färskfoder och glucosamin-tillskott. Har hört mycket bra om hd-hundar och klass, så hon får fortsätta med det. Får hon problem så lyssnar vi på vad veterinären säger och byter till Hills om så krävs, men hon äter så dåligt med torrfoder.

    Har kollat och vår försäkring täcker inte proteser=( Men det ska finnas någon ny behandlingsmetod med guld, någon som vet något om den, mer än vad man kan googla fram?

    Hon är ju besvärsfri, det är huvudsaken. Slank och välmusklad är hon av naturen.

    Inväntar samtal från veterinären som röntgat henne, vill veta om han kunde se några tecken till pålagringar och hur illa det såg ut. Det som hände var att höftkulan ramlade ur leden helt vid sederingen, innan den hölls höftleden ihop av muskulaturen. Hon har alltså grunda hötleder. Ska vi röntga om utan sedering för att få ett mer "vardagsriktigt" resultat?

  • snorkan01

    Jag undrar om någon vet hur ofta man helst ska simma med sin hund? Vi hade nämligen planerat 1 gång/vecka men nu verkar det bli så att vi får minska till 2 ggr/månad eftersom min sambo kommer jobba i en annan stad ett tag och jag inte har möjlighet att ta mig iväg och simma själv.. Skulle 2 ggr/månad ge någon märkbar effekt i långa loppet? Hur ofta har ni simmat?

  • iaseia
    snorkan01 skrev 2011-06-01 11:18:03 följande:
    Jag undrar om någon vet hur ofta man helst ska simma med sin hund? Vi hade nämligen planerat 1 gång/vecka men nu verkar det bli så att vi får minska till 2 ggr/månad eftersom min sambo kommer jobba i en annan stad ett tag och jag inte har möjlighet att ta mig iväg och simma själv.. Skulle 2 ggr/månad ge någon märkbar effekt i långa loppet? Hur ofta har ni simmat?
    Jag simmar nästan varje dag på sommaren, skulle hon få problem med höfter hade jag nog valt att simma i alla fall en gång i veckan på djursjukhuset. Men det är ju ganska dyrt men vad gör man inte för sin älskling.

    Har du ingen möjlighet så går de ju inte, två gånger i månaden är bättre än inget.
    men ja hade nog gjort i alla fall en gång i veckan.
     
  • ModestyB

    Det som är viktigt när man själv simtränar sin hund är att hunden simmar horisontellt i vattnet, det går bara med flytväst på, samt att hunden inte blir kall. Har tyvärr ingen aning om ifall 2 grr/månad har någon effekt, jag skulle tyvärr inte tro det vad gäller den muskelbyggande biten, men att få sträcka ut i vatten är säkert bra även om det så sker en gång per år.

  • casandra87

    Vet exakt hur det känns.
    För snart fem år sedan hämtade jag hem en schäfer hane som jag hade stora planer med. Träning och tävling och som liten var han fruktansvärt aktiv, med andra ord en brukshund.

    Vid 8 månader började han halta på en bakbenet och till en början trode jag att det kunde vara växtvärk, men efter ett besök hos veterinären visade det sig att han hade en E höft och den andra är frist.
    Tankar snurrade i huvudet, vad kan jag göra nu, ska jag avliva honom hur ont har han.

    Pratade med en veterinär som reser mellan Stockholm, Skara, Göteborg, Lund och Malmö och opererar höfter, armbågar på hundar, lät han titta på både plåtarna och känna och titta på min hund.

    Mina planer var att låtas han opereras. Vetinären sa att han rörde sig fint och någon operation görs inte förrens höften hoppar okej sa jag. Vad kan jag göra,

    Hoppa bör inte hunden göra sa vet, men allt annat, bygga muskler mm.
    Idag är min Schäfer hund 5 år och har inte visar tecken på att han har ont, mina planer på att operera han har jag lagt ner då han börjar bli gammal, men tror dock att han är med något år till.

    Det jag har gjort är att jag har simmat med han, fys jobbat med han i grus, även låtit han jobbar över pinnar med att lyfta alla benen, du vet precis som när man jobbar med hästar när de springer över bomar.
    Jag spårar med han, samt kör jag Freestyle, och lydnad men har inte tävlat med han. Men det finns mycket annat som man kan göra med sin hund. Dock känns det riktigt tråkigt när man har haft så mycket planer på sin hund och får det smack i huvudet att hunden har HD fel.
    Från min kul där schäfern kommer har då min hund fel på ena höften, den andra broren armbågs dysplasi som den blev opererad för och den andra har både och, bara en i kullen som blev helt frisk med normala höfter. Denna uppfödare hade inte haft några HD fel innan.

    Allt detta har jag hittat och läst om på nätet och det har fungerat jätte bra på min hund. Har även läst nyligen att de har börjat med en ny sorts operation. Guldkula har jag för mig att det heter. Och de som har gjort det har det fungerat bra på. Gör de bara på blå stjärnan.

  • ModestyB

    Tack för svaret!=) Hoppas din hund håller många år till...
    Guldbehandlingen var det nya jag läst om.

    Det som känns orättvist (jag önskar ju att alla hundar hade bästa tänkbara höfter) är att hennes kullsyskon har A-C, bara vår hund som har dåliga alltså.

  • maajsan80

    Hej fick veta igår att min hund har E höfter, hon röntgades för att uppfödaren skulle ha en kull på henne. Men så blir det inte🙁. Är chockad och hoppas förstås att hon inte ska få ont. Hon har inga besvär och är precis som vanlig. uppfödaren tycket Skk var väl hårda i sin bedömning. Är det så att min hund kan leva ett normalt liv utan smärta fast hon har E höfter?
    Har ni några röntgen bilder att visa? min fina tjej är bara två år och har hela livet framför sig😭.


    E höfter
  • Dexter dot com
    maajsan80 skrev 2024-06-08 13:03:45 följande:

    Hej fick veta igår att min hund har E höfter, hon röntgades för att uppfödaren skulle ha en kull på henne. Men så blir det inte🙁. Är chockad och hoppas förstås att hon inte ska få ont. Hon har inga besvär och är precis som vanlig. uppfödaren tycket Skk var väl hårda i sin bedömning. Är det så att min hund kan leva ett normalt liv utan smärta fast hon har E höfter?
    Har ni några röntgen bilder att visa? min fina tjej är bara två år och har hela livet framför sig😭.


    Det är omöjligt att säga hur din hund kommer påverkas av sina dåliga höfter. Ta kontakt med en bra fysioterapeut som får titta på röntgenbilderna, känna på din hund och ta fram ett bra träningsprogram som ger henne bäst förutsättning att hålla sig smärt/välmusklad för att undvika smärta.
Svar på tråden Leva med hund med HD...