Jag kan väl skriva lite iockmed att jag var väldigt inne på illrar för några år sen(och hade tvåst själv). De är väldigt speciella djur, de har egenskaper från hund och katt men de är också väldigt mycket iller :). De är stora individer, så det skiljer sig mycket i personlighet från iller till iller. Generellt sett har de dock väldigt mycket energi,
lite som kattungar fast illrarna har den där busigheten i sig hela livet.
De är hur charmiga som helst men de kräver också sitt... De är väldigt jobbiga, om man säger så. Medans katter gör som de vill och struntar i vad matte säger, och hundar försöker vara sina ägare tillags, så är jag bannemig säker på att illrar är medvetna om vad dom inte får göra och just därför tycker dom det är roligt
Gräva ut blomkrukor, välta papperskorgar och dra ut innehållet över golvet, försöka hoppa upp på hyllan där de inte får vara(de gör ALLT för att ta sig nånstans), bajsa där man inte får, bajsa där det är omöjligt att torka bort det, gömma mat i garderoben, gömma mattes nycklar och mobil, gömma alla strumpor. Osv osv. De har sin charm men som sagt är det också jobbigt. Man behöver ta sig tiden att leka med dem och låta dem vara med överallt eftersom de har så mycket energi.
Tänk också på att man behöver "illersäkra" hemmet. De tar sig in i allt och försvinner lätt, många illrar har rymt på de mest konstiga sätt. (har hört talas om de som krypit ner i avlopp, rymt genom brevinkastet osv). Man får krypa efter golvet och se till att de verkligen inte kan ta sig ut nånstans, man får ha barnlås på de skåp man inte vill ha dem i mm. De äter också allt gummiaktigt så det kan inte ligga tex suddgummin, öronproppar mm framme, sådant stoppar de i sig(därför måste man också vara noga med vilka leksaker man väljer, de tuggar sönder vissa material de gillar, typ gummiaktiga. Förstoppning är nog den absolut vanligaste anledningen till veterinärbesök hos iller).
Ásgrímur skrev 2011-06-02 10:55:13 följande:
Man kan inte bara gå ut och knycka en vild iller från moder natur då?
Jag har läst om mat, och det verkar vara så specifikt att jag nog i sådana fall skulle vara extremt försiktig med vad de skulle få äta. Krypin skulle de nog inte ha problem att upptäcka på egen hand, men i ett katthem så kan det nog vara en god idé med platser där bara illrar kan ta sig in i antar jag. Värna den illerska integriteten liksom.
Det finns faktiskt en tjej i Sverige som tagit in vildillrar och avlat på. Men det är absolut inte att rekommendera för nybörjare, vildillrar har ett helt annat psyke, om man säger att en "vanlig" iller är energisk och jobbig så kan man säga att i jämförelse med en hybrid/vildiller är den invalid

Illrar är ju domesticerade dvs tama, man har hållit dem i tusentals år

Ang. foder så var noga med att inte ge socker, frukt, kolhydrater mm. Försök se till att välja animaliska produkter.(undantag vetegroddsolja som de flesta illrar älskar! Jag skulle nog inte kunnat klippa min illers klor utan groddoljan..).
Om du ska skaffa en, se till att välja en uppfödare som avlar på friska illrar. De har väldigt mycket ärftliga sjukdomar såsom cancer, binjureproblem mm så man vill välja en iller från en uppfödare som har koll på linjerna. Se också till att den är försäkrad, vaccinerad mm innan du köper den. Seriösa uppfödare brukar ta runt 2500 för en iller men då får du också allting med(vaccinering osv).
Iockmed att de är såpass drabbade så är försäkring nästan ett måste eftersom de flesta illrar insjuknar i någon sjukdom efter 5 års ålder(vissa tillockmed tidigare). Pga dålig avel har medelåldern sjunkit flera år på illrar.
iller ifokus är annars en bra hemsida för illrar. Det har hänt lite sen jag var aktiv. Men jag svarar gärna om det är nåt du undrar :)