• Milla10

Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?

Behöva höra lite vad andra tycker i denna fråga. Vår son fyller 1 år i början av oktober - han är alltså född på helt fel tidpunkt för att kunna skolas in i tid för terminen (augusti). Vi har ställt honom i kö på en Montissoriförskola (de sa att det var fullt och förmodligen inte kunde erbjuda förren hösten 2012), och på kommunala förskolor. Men nu i söndagskväll (?!) fick vi ett samtal från Montis. som kunde erbjuda en plats till honom i höst, men från augusti med en lång och långsam inskolning, som de uttryckte det, på ca 2 månader. 
    Så mina funderingar går så här: Är det för tidigt? Men jag förstår ju att det bara kommer att vara korta besök ibörjan osv... Har du erfarenheter av detta också - vad tycket du om det? För och nackdelar? Kan föräldrapenningen påverkas? Kan man få det för en sån lång inskolning? Och får barn egentligen skrivas in (enligt lag) i skolan före 12 månadersålder, eller är det bara rekommendationer som förskolorna själva ställer upp?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 10:28
    även postat under forumet Barnomsorg

• Svar på tråden Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?
  • Milla10

A von B > mycket klokt resonerat. Jag tänker nog lite emotionellt i frågan. Pappan som är van vid Englands barnomsorg tycker inte att det ska innebära några problem att skola in honom så tidigt.  

Skorpan86 > barn måste alltså vara 1 år i din kommun innan de får börja? Kanske ska jag hör ahur det är med min. Men Montis. är ju ett personalkop. och inte kommunalt. Har de koll ändå kanske? 

Ursäkta röran i mina tankar - men som förstagångsmamma har jag verkligen ingen koll på vad som gäller och det är svårt att veta frågor man kan behöva ställa.

• Novallie

min man började på dagis vid nio månader och det gick bra, så små barn kan ha lättare för att anpassas och skolas in. Personligen tycker jag det är dumt om du vill ha den platsen och då tackar nej. Du kan ju se till att han inte behöver vara där så mycket i och med din doktorandtjänst kortare dagar lite mer ledigt och så har du föräldrardagar att täcka upp med om så behövs. Det går inte och tacka ja och skjuta lite på inskolningen någon månad, tror man kan få göra så

H född 091017
  • Göteborgsmamman75
    Milla10 skrev 2011-05-30 10:55:26 följande:
    A von B > mycket klokt resonerat. Jag tänker nog lite emotionellt i frågan. Pappan som är van vid Englands barnomsorg tycker inte att det ska innebära några problem att skola in honom så tidigt.  

Skorpan86 > barn måste alltså vara 1 år i din kommun innan de får börja? Kanske ska jag hör ahur det är med min. Men Montis. är ju ett personalkop. och inte kommunalt. Har de koll ändå kanske? 

Ursäkta röran i mina tankar - men som förstagångsmamma har jag verkligen ingen koll på vad som gäller och det är svårt att veta frågor man kan behöva ställa.
    Det där med ettårsgrånsen är en riktlinje inom KOMMUNAL barnomsorg och jag tror att ett föräldrakop kan göra som de vill.
  • Dexxi

Hos oss får de inte börja förrän de är 1 år. Och de montissori som finns i vår kommun har 3 år som gräns, så ska de gå där måste de gå kommunal vanliga förskola först ändå.

Jag hade aldrig skolat in en så liten som 10 månader..jag tycker även 1 är för litet..men det gör man väl som man vill. Kan han inte börja i januari i stället?

♥ Nova 21:e mars 2008 ♥ Pojke i magen med BF 16/7 2011 ♥
  • Tiffe

Det är bara ni som föräldrar som kan avgöra när ni ska börja skola in erat barn, ingen annan. Förskolan verkar stöttande och ni har fått plats där ni ville, så det verkar lovande tycker jag. Gå på besök till förskolan och känn er för om ni inte redan gjort det och prata med personalen då brukar man känna i magen om det känns rätt eller inte.

Att ert barn skulle bli förstört pga ålder har jag svårt att tro. Kom ihåg att Sverige är unikt med sin föräldrapenning och dagisstart vid ett år, många länder börjar mycket tidigare med "dagis" eller barnflicka, alternativt att (oftast) mamman går hemma under flera år.

Lycka till!

• Göteborgsmamman75

Jag själv började förresten vid 7 månaders ålder på dagis när jag var liten. Och jag är en hyggligt skötsam människa idag och har aldrig varit i klammeri med rättvisan och inte går jag på soc heller

• A von B
    Göteborgsmamman75 skrev 2011-05-30 10:57:40 följande:
    Det där med ettårsgrånsen är en riktlinje inom KOMMUNAL barnomsorg och jag tror att ett föräldrakop kan göra som de vill.
    Ja de där paragraferna och beviljningen vi har fått gäller plats på kommunal förskola. Hur det är på de privata förskolorna vet jag inte.
  • Tiffe

I vår kommun kan man skjuta upp sin dagisinskolning med åtta veckor (fast man får betala för platsen från önskat startdatum) i samråd med förskolans personal.

• Milla10
    Göteborgsmamman75 skrev 2011-05-30 10:53:22 följande:
    Och sedan så kan det ju vara bra för dig att veta att bara för att du får en plats från ett visst datum så är det inget tvång att barnet ska börja där just då, bara du betalar för platsen ändå så att säga.

I vår kommun ör det jättelång kö till barnomsorgen så vi var ute i god tid, och fick plats 3 månader innan vi egentligen ville ha platsen. Men vi tog den och betalade för platsen under dessa 3 månader tills vårt barn skulle börja.
     Jag visste inte att det var möjligt att bara betala för platsen under en tid för att "paxa" den så länge. Men det ger ytterligare en möjlighet för oss.
  • Göteborgsmamman75
    A von B skrev 2011-05-30 11:02:41 följande:
    Ja de där paragraferna och beviljningen vi har fått gäller plats på kommunal förskola. Hur det är på de privata förskolorna vet jag inte.
    Nej jag vet inte riktigt heller, man jag tror de sätter upp sina egna regler.
Svar på tråden Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?