Inlägg från: Göteborgsmamman75 |Visa alla inlägg
  • Göteborgsmamman75

Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?

Nej internationellt jämfört så är det sent att börja förskola vid 10 månaders ålder. Men i svensk jämförlse är det väl tidigt. De flesta bröjar nog runt 1,5 år kan jag tänka mig.

Men att barnet tar skada tror jag inte, direkt, det som är avgörande är väl hur LÄNGE barnet ska vara där varje dag.

Och sedan så kan det ju vara bra för dig att veta att bara för att du får en plats från ett visst datum så är det inget tvång att barnet ska börja där just då, bara du betalar för platsen ändå så att säga.

I vår kommun ör det jättelång kö till barnomsorgen så vi var ute i god tid, och fick plats 3 månader innan vi egentligen ville ha platsen. Men vi tog den och betalade för platsen under dessa 3 månader tills vårt barn skulle börja.

• Göteborgsmamman75
    Milla10 skrev 2011-05-30 10:55:26 följande:
    A von B > mycket klokt resonerat. Jag tänker nog lite emotionellt i frågan. Pappan som är van vid Englands barnomsorg tycker inte att det ska innebära några problem att skola in honom så tidigt.  

Skorpan86 > barn måste alltså vara 1 år i din kommun innan de får börja? Kanske ska jag hör ahur det är med min. Men Montis. är ju ett personalkop. och inte kommunalt. Har de koll ändå kanske? 

Ursäkta röran i mina tankar - men som förstagångsmamma har jag verkligen ingen koll på vad som gäller och det är svårt att veta frågor man kan behöva ställa.
    Det där med ettårsgrånsen är en riktlinje inom KOMMUNAL barnomsorg och jag tror att ett föräldrakop kan göra som de vill.
  • Göteborgsmamman75

Jag själv började förresten vid 7 månaders ålder på dagis när jag var liten. Och jag är en hyggligt skötsam människa idag och har aldrig varit i klammeri med rättvisan och inte går jag på soc heller

• Göteborgsmamman75
    A von B skrev 2011-05-30 11:02:41 följande:
    Ja de där paragraferna och beviljningen vi har fått gäller plats på kommunal förskola. Hur det är på de privata förskolorna vet jag inte.
    Nej jag vet inte riktigt heller, man jag tror de sätter upp sina egna regler.
  • Göteborgsmamman75
    Milla10 skrev 2011-05-30 11:04:00 följande:
     Jag visste inte att det var möjligt att bara betala för platsen under en tid för att "paxa" den så länge. Men det ger ytterligare en möjlighet för oss.
    Jo det går att göra i varje fall i vår kommun (du ser nog varit jag bor)

För det som spelar roll för kommunen är att platsen blir betald av någon även om barnet inte går där just då. Det är bara bra för kommunen ju fler platser som är upptagna och betalas men där inte barnet går ännu.

För då sparar kommunen in pengar tex på luncher och personal osv, fast ändå får de betalt för platsen.
  • Göteborgsmamman75

Det var förövrigt samma som när jag var fl med mitt andra barn så betalade jag för att ha mitt äldsta barn 15 timmar, men det var ju ingen som la sig i om han var där eller inte bara pengarna kom in varje månad för platsen. Så vi behöll vår plats även fast han knappast var där på ett helt år.

Det är nog samma för privata förskolor kan jag tänka mig, de är ju också rätt ekonomiskt intresserade så att säga. Det är ekonomin som spelar störts roll för dem tror jag, dvs att man har sin plats så länge man betalar för den oavsett om barnet är där eller inte.

• Göteborgsmamman75
    08a10a skrev 2011-05-30 11:35:06 följande:
    Antagligen behöver de pengar för ert barn tidigare än oktober därför kallar de det för en lång inskolning, det handlar om ganska mycket pengar från kommunen till privata förskolor. Kontrollera bara att ni fortfarande kan få föräldrarpenning (om ni tänkt ta ut det samtidigt) när ni fått och betalar för förskolan. Jag är tveksam till det.
    Jo det får man. Anledningen till att jag vet det är att jag och min man som har 2 barn som båda går heltid på dagis, ska ut på långresa i vinter 2 månader och vi har sparat dagar för detta så barnen ska vara lediga 2 månader och vi båda ta Föräldrapenning. De har kvar sina platser på dagis och vi betalar varje månad som vanligt.
Svar på tråden Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?