• Milla10

Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?

Behöva höra lite vad andra tycker i denna fråga. Vår son fyller 1 år i början av oktober - han är alltså född på helt fel tidpunkt för att kunna skolas in i tid för terminen (augusti). Vi har ställt honom i kö på en Montissoriförskola (de sa att det var fullt och förmodligen inte kunde erbjuda förren hösten 2012), och på kommunala förskolor. Men nu i söndagskväll (?!) fick vi ett samtal från Montis. som kunde erbjuda en plats till honom i höst, men från augusti med en lång och långsam inskolning, som de uttryckte det, på ca 2 månader. 
    Så mina funderingar går så här: Är det för tidigt? Men jag förstår ju att det bara kommer att vara korta besök ibörjan osv... Har du erfarenheter av detta också - vad tycket du om det? För och nackdelar? Kan föräldrapenningen påverkas? Kan man få det för en sån lång inskolning? Och får barn egentligen skrivas in (enligt lag) i skolan före 12 månadersålder, eller är det bara rekommendationer som förskolorna själva ställer upp?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 10:28
    även postat under forumet Barnomsorg

• Svar på tråden Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?
  • Philippa

Personligen hade jag aldrig skolat in en 10-månaders.... men om ni har stort behov av det och inte kan vänta tills efter 1 års dagen så är det ert beslut....

• Sugarpaste

Jag skulle heller aldrig skolat in ett så litet barn. Men i många länder är ju mamman hemma med barnet i tre månader innan de skickas iväg och det blir ju folk av de barnen också. För mig är det en känsla- herregud, dom är ju så små så små när de är 10 månader....

• A von B

Hej TS vi är i en liknande sits.

Det måste finnas särskilda skäl till en placering på förskola före ett års ålder enligt någon paragraf som jag inte minns numret på. Men det går absolut. Våra skäl är utlänsk föräldrapenning som tar slut och studier som är svåra att bryta som gör att vi får skola in redan vid 11 månader. En handläggare på kommunens barnomsorg tar beslut om det och sen ska förskolan godkänna också. Dock är det ovanligt i vår kommun att barn yngre än 11 månader beviljas plats.

Hur det sen går är väl en annan femma. Det finns ju inte så många svenska barn att jämföra med men i andra länder skolar man in betydligt tidigare än ett år och det går alldeles utmärkt. Jag har själv jobbat litegrann utomlands med barn som skolats in vid 10-11 månader och de klarade sig fint.

Vad beträffar föräldrapenningen under inskolningen skulle jag nog råda dig att kontakta försäkringskassan för att få korrekt besked.

• Milla10

Ja, han är liten, och det är därför jag undrar. Är det rent en emotionell fråga hos föräldrarna som gör att vi anser att det är för tidigt eller tar barnen helt enkelt SKADA? I såfall hur? 

• Milla10

A von B > det är lite det som är kruxet. Vi har bara en inkomst eftersom pappa (UK) inte arbetat i sverige i totalt 6 mån heltid för att få föräldrapenning och därför lever vi på en inkomst - min föräldrapenning. Det gör funderingarna kring att skola in vår 10 månaders mångfaciterad. Jag hade hoppats på en start i oktober. Då kan jag själv gå tillbaka till arbetet och avsluta mina egna doktorandstudier, på 50% om det skulle krävas - om ingen barnomsorg kan erbjudas förren efter årsskiftet. 
    Men Montis. är svår att på plats på i vårt område, ligger alldeles intill där vi bor (vi har ingen bil) och skulle verkligen vara perfekt. Men man vill ju inte "förstöra" sonen på något sätt... 

• A von B
    Milla10 skrev 2011-05-30 10:38:50 följande:
    Ja, han är liten, och det är därför jag undrar. Är det rent en emotionell fråga hos föräldrarna som gör att vi anser att det är för tidigt eller tar barnen helt enkelt SKADA? I såfall hur? 
    Den frågan kommer du inte få något enkelt svar på. Det finns massor av trådar som behandlar ämnet "dagis skadligt för små barn eller inte?" och mig veterligen har ingen kommit fram till någon ordentlig slutsats än så länge. Det som brukar nämnas är ju anknytningsteorier och liknande.

Jag resonerar som så att provar man inte så vet man inte. Det blir folk av både danskar och islänningar trots att de skolar in redan från 6 månader. Men känner man att det inte funkar så får man ta det då. Världen är inte konstant, barn är inte lika, föräldrar är inte lika. Kanske ditt barn inte fixar dagis, kanske ditt dagis är dåligt. Kanske det går alldeles utmärkt.
  • Tiffe

Det är väl bara så det svenska systemet kring förskola och föräldrapenning är uppbyggt. Föräldrapenningen räcker ungefär ett år. Verksamheten är väl dessutom anpassade för 1-5 år, inte för exempelvis en-månaders bebisar. Titta på skolverket.se eller ring till din kommun och fråga. Nu har ju förskolan gått med på att skola in en 10-månaders så då får man anta att det är ok, det är ju inte långt kvar tills ettårsdagen.

Jag vet inte hur de resonerar kring den långsamma inskolningen, om det innebär att någon av er föräldrar ska jobba halvtid eller om ni aktivt ska vara med hela hela tiden.  Det får ni prata med förskolepersonalen om. När jag skolat in mina barn har jag tagit föräldrapenning eftersom jag varit med större delen av tiden (gick ifrån någon timme ibland), hur föräldrapenningen påverkas? Förstår inte riktigt hur du menar.

Skolade in min son när han var ett år och tre dagar och det gick jättebra. Det första året gick han bara 15 tim i veckan. Själv känner jag att det skulle vara för mycket med att ha en ettåring på förskolan på heltid. Mina barn har anpassats sig ganska snabbt till att vara på förskolan och båda har varit kring 12-14 månader då de börjat.

• A von B
    Milla10 skrev 2011-05-30 10:44:58 följande:
    A von B > det är lite det som är kruxet. Vi har bara en inkomst eftersom pappa (UK) inte arbetat i sverige i totalt 6 mån heltid för att få föräldrapenning och därför lever vi på en inkomst - min föräldrapenning. Det gör funderingarna kring att skola in vår 10 månaders mångfaciterad. Jag hade hoppats på en start i oktober. Då kan jag själv gå tillbaka till arbetet och avsluta mina egna doktorandstudier, på 50% om det skulle krävas - om ingen barnomsorg kan erbjudas förren efter årsskiftet. 
    Men Montis. är svår att på plats på i vårt område, ligger alldeles intill där vi bor (vi har ingen bil) och skulle verkligen vara perfekt. Men man vill ju inte "förstöra" sonen på något sätt... 
    Jag tror inte två månader tidigare eller senare "förstör" eran son. Men det är ju bara vad jag tror. Dock tror jag det tillräckligt mycket för att våga "riskera" min egen son på samma sätt. Men frågar du någon annan så kanske den är fullkomligt övertygad om att ni skadar honom för resten av livet. Som jag skrev i förra inlägget så tror jag att ni själva bäst gör bedömningen om det är en bra idé eller inte genom att ni provar att skola in honom och ser hur det går.
  • Göteborgsmamman75

Nej internationellt jämfört så är det sent att börja förskola vid 10 månaders ålder. Men i svensk jämförlse är det väl tidigt. De flesta bröjar nog runt 1,5 år kan jag tänka mig.

Men att barnet tar skada tror jag inte, direkt, det som är avgörande är väl hur LÄNGE barnet ska vara där varje dag.

Och sedan så kan det ju vara bra för dig att veta att bara för att du får en plats från ett visst datum så är det inget tvång att barnet ska börja där just då, bara du betalar för platsen ändå så att säga.

I vår kommun ör det jättelång kö till barnomsorgen så vi var ute i god tid, och fick plats 3 månader innan vi egentligen ville ha platsen. Men vi tog den och betalade för platsen under dessa 3 månader tills vårt barn skulle börja.

Svar på tråden Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?