Inlägg från: Tiffe |Visa alla inlägg
  • Tiffe

Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?

Det är väl bara så det svenska systemet kring förskola och föräldrapenning är uppbyggt. Föräldrapenningen räcker ungefär ett år. Verksamheten är väl dessutom anpassade för 1-5 år, inte för exempelvis en-månaders bebisar. Titta på skolverket.se eller ring till din kommun och fråga. Nu har ju förskolan gått med på att skola in en 10-månaders så då får man anta att det är ok, det är ju inte långt kvar tills ettårsdagen.

Jag vet inte hur de resonerar kring den långsamma inskolningen, om det innebär att någon av er föräldrar ska jobba halvtid eller om ni aktivt ska vara med hela hela tiden.  Det får ni prata med förskolepersonalen om. När jag skolat in mina barn har jag tagit föräldrapenning eftersom jag varit med större delen av tiden (gick ifrån någon timme ibland), hur föräldrapenningen påverkas? Förstår inte riktigt hur du menar.

Skolade in min son när han var ett år och tre dagar och det gick jättebra. Det första året gick han bara 15 tim i veckan. Själv känner jag att det skulle vara för mycket med att ha en ettåring på förskolan på heltid. Mina barn har anpassats sig ganska snabbt till att vara på förskolan och båda har varit kring 12-14 månader då de börjat.

• Tiffe

Det är bara ni som föräldrar som kan avgöra när ni ska börja skola in erat barn, ingen annan. Förskolan verkar stöttande och ni har fått plats där ni ville, så det verkar lovande tycker jag. Gå på besök till förskolan och känn er för om ni inte redan gjort det och prata med personalen då brukar man känna i magen om det känns rätt eller inte.

Att ert barn skulle bli förstört pga ålder har jag svårt att tro. Kom ihåg att Sverige är unikt med sin föräldrapenning och dagisstart vid ett år, många länder börjar mycket tidigare med "dagis" eller barnflicka, alternativt att (oftast) mamman går hemma under flera år.

Lycka till!

• Tiffe

I vår kommun kan man skjuta upp sin dagisinskolning med åtta veckor (fast man får betala för platsen från önskat startdatum) i samråd med förskolans personal.

Svar på tråden Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?