Att ha en relation till "sitt" adoptionsland
Hej!
Jag tror att det finns många olika uppfattningar kring detta, men så här tycker jag. Jag har två barn från två (mycket olika) länder och gillar båda länderna mycket (även om man inte gillar allt). Vi kommer gärna åka på återresor och vi är lite extra intresserade av nyheter därifrån. MEN, med tiden avtar det vardagliga intresset - vi lever här och nu , i Sverige. Det är jätteviktigt att mina barn i första hand känner sig hemma här och jag tänker inte tvinga på dem sitt ursprung. De måste vilja själva, och måste bli äldre för att kunna ta ställning till detta. Vissa vill veta allt - andra faktiskt inget.Sen tycker jag personligen att man ska skilja på politik och att adoptera ett barn och bli familj. Det är barnet som är viktigast och man kan dessutom tycka om ett lands kultur men inte dess politik. Jag vet att man i Sydafrika höjt på ögonbrynen när adoptivföräldrar har visat "för mycket" intresse för apartheidpolitiken. Det viktiga för dem är att man vill ta hand om och älska ett barn, politiskt engagemang är inte nödvändigtvis ett plus.
Ni kommer älska ert barn oavsett, funsera framför allt på vilka länder/vistelsetider som är möjliga för er och tänk också på att det inte är säkert att barnet kommer vara intresserat av sitt ursprungsland.
Lycka till!