Att ha en relation till "sitt" adoptionsland
Hej,
Jag skulle gärna vilja veta hur ni andra tänker kring era adopterade och blivande adoptivbarns ursprungsländer och hur ni har skapat en relation till dessa.
Jag och min man ska precis börja vår medgivandeutredning och blir förhoppningsvis godkända. Vi har hittills varit inställda på att adoptera från Kenya, dels för att vi är på övre åldersstrecket och inte har någon kötid men också för att vi verkligen känner starkt för att adoptera från Afrika. Övriga Afrikanska länder har tyvärr för långa kö- och väntetider, och Sydafrika, som vi har en personlig relation till och verkligen skulle vilja adoptera, från är också uteslutet p.g.a. att vi inte är aktivt kristna.
Nu, just hemkommen från en 2 månader lång vistelse i Sydafrika, börjar vi dock undra om det verkligen kommer att fungera för oss att vara borta så länge som en Kenyaadoption kräver. Vi börjar också bli mer säkra på att vi är öppna för vissa särskilda behov vilket ger oss fler länder att välja mellan.
När det gäller barnet är vi egentligen öppna för alla ursprung men vi vill också gärna ha en positiv och aktiv relation till barnets ursprungsland.
Kina är ett tänkbart land (stämmer in på kraven och kan gå fort med sn) men för mig går associationerna direkt till kränkningar av mänskliga rättigheter (vilket ju i praktiken stämmer in på alla adoptionsländer) och nykolonialism. Jag känner också att det är en kultur som är väldigt olik vår egen och mer svårtillgänglig än t.ex. många Afrikanska kulturer.
Ni som har adopterat från Kina, hur förhåller ni er till detta och hur har ni skapat er en positiv relation till ert barns ursprungsland? Vad känner ni starkt för i relationen till Kina?
Ni som har adopterat från andra länder, hur ser ni på de negativa delarna i ert barns ursprungsland och vad har ni valt att fokusera på istället? Vad är det som gör att ni känner lite extra för just det landet?
Jag skulle bli så glad om ni ville dela med er av era tankar kring, och förhoppningsvis kärlek till, era adoptivbarns ursprungsländer, det skulle vara till stor hjälp för oss!
Vänliga hälsningar, Vitsippa