Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

Att ha en relation till "sitt" adoptionsland

Sista gången på min föräldrautbildning kom det en adoptivpappa och berättade... En person i gruppen frågade lite om hur man skulle göra i val av land, om man verkligen känner för ett speciellt land där det bara kommer några enstaka barn per år eller hur man ska göra.
    Adoptivpappan rådde till att välja ett land där det går snabbare.

Och så tänker jag också. Vi var helt inställda på Afrika (Sydafrika) i över  ett år. Men då köerna går så segt så tänkte vi om och är nu inne på Taiwan. Jag funderade på hur jag skulle kunna ställa om från att ha varit så inställd på Afrika, men nu två månader senare tänker jag bara på ett taiwanesiskt barn. Allt handlar om inställning och process. Jag har inte funderat så jättemycket på Landets politik/historia osv. Men det land man väljer blir ju mer och mer intressant eftersom ens barn kommer därifrån. Så resonerar jag...

• Hjärtat längtar
    fabbemam skrev 2011-05-30 21:35:26 följande:
    Jag vill bara tillägga att som så många andra reste även vi "jorden runt i våra tankar" innan vi fick medgivandet och valet stod mellan Polen o Kina.
    Fabbemam
    du skrev om polen utan sn. Är det inte så att om man adopterar från polen ska man vara beredd på sn?
  • Hjärtat längtar
    fabbemam skrev 2011-05-30 23:02:44 följande:
    Nej inte enligt BFA. De sa att det nästan aldrig kommer barn med SN från Polen med SN menar jag barn med iförväg kända särskilda behov. Däremot har de ganska ofta en "svår" bakgrund med sig i bagaget, som jag förstod det, men jag kan ha fel, är många polska barn omhändertagna pga sin familjesituation. Om familjesituationen varit svår bör ju sanorlikheten för tex alkoholskador öka men som sagt enligt BFA är det ytterst sällan barn med SN kommmer ifråga för adoption. Konstigt tycker jag att de inte har några barn med särskilda behov i Polen när de finns i övriga världen... Med andra ord känns det inge bra i magen när jag tänker på hur de som faktiskt finns utan att få synas har det...

Fabbemam (en liten parentes innom parentes, jag såg precis att det inte längre är någon väntetid i Sverige för att få skicka sinansökan till Polen)
    Jaha, det var ju lite märkligt eftersom det står på BFA:s hemsida:
    "Ni får räkna med att barnen kan ha eller har haft någon form av sjukdom eller handikapp"
Svar på tråden Att ha en relation till "sitt" adoptionsland