Att ha en relation till "sitt" adoptionsland
Vi tänkte inte alls på vår relation till landet utan vi ville ha BARN, kanske egoistiskt men sant. För oss var BARNET viktigast vi ville få ett barn till fort, och tillslut valde vi mellan ett förmodligen litet (vi är i adoptionsvärlden tydligen unga) barn utan SN från Polen där man behöver vara ca 7 veckor och ett förmodligen lite äldre barn med SN ifrån Kina där man är 3 veckor. Båda alternativen skulle kunna gå fort och vi velade o tvekade i några dagar.
Vi valde KINA !! Jag hade aldrig åkt till Kina av någon annan anledning men nu åker jag mer än gärna tillbaka. Alla får tycka vad de vill om politik, mänskliga rättigheter osv men vi blev så himla väl bemötta av alla. Ibland var vi exotiska och blev fotade men i det stora hela var alla väldigt tillmötsegående, maten var god, adoptoinsproceduren väl inarbetad, guiderna var trevliga, hotellen ok, shoppingen jättekul, arkitekturen enastående och överallt försökte alla hjälpa till med det de kunde.
Jag tror att Kina o Kenya (och kanske något mer land?) har en speciell fördel som för oss kom att bli viktigare än vi någonsin trott... Resesällskapet! Vi reste via AC med 8 andra familjer varav 3 till samma provins vi fick alla vänner för livet och barnen kommer att i många år kunna träffa andra kinesiska barn som fick föräldrar samtidigt, vi hoppas att det kommer att vara dem till glädje. Vi kom hem i mars och vi ska alla träffas i sommar igen, vi längtar!
LYCKA TILL med ert land val! ( om du vill veta mer om Kina och /eller SN barn är du välkommen att inboxa mig.)
Fabbemam