Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Att ha en relation till "sitt" adoptionsland

Vi tänkte inte alls på vår relation till landet utan vi ville ha BARN, kanske egoistiskt men sant. För oss var BARNET viktigast vi ville få ett barn till fort, och tillslut valde vi mellan ett förmodligen litet (vi är i adoptionsvärlden tydligen unga) barn utan SN från Polen där man behöver vara ca 7 veckor och ett förmodligen lite äldre barn med SN ifrån Kina där man är 3 veckor. Båda alternativen skulle kunna gå fort och vi velade o tvekade i några dagar.

Vi valde KINA !! Jag hade aldrig åkt till Kina av någon annan anledning men nu åker jag mer än gärna tillbaka. Alla får tycka vad de vill om politik, mänskliga rättigheter osv men vi blev så himla väl bemötta av alla. Ibland var vi exotiska och blev fotade men i det stora hela var alla väldigt tillmötsegående, maten var god, adoptoinsproceduren väl inarbetad, guiderna var trevliga, hotellen ok, shoppingen jättekul, arkitekturen enastående och överallt försökte alla hjälpa till med det de kunde.

Jag tror att Kina o Kenya (och kanske något mer land?) har en speciell fördel som för oss kom att bli viktigare än vi någonsin trott... Resesällskapet! Vi reste via AC med 8 andra familjer varav 3 till samma provins vi fick alla vänner för livet och barnen kommer att i många år kunna träffa andra kinesiska barn som fick föräldrar samtidigt, vi hoppas att det kommer att vara dem till glädje. Vi kom hem i mars och vi ska alla träffas i sommar igen, vi längtar!

LYCKA TILL med ert land val! ( om du vill veta mer om Kina och /eller SN barn är du välkommen att inboxa mig.)
    Fabbemam

• fabbemam
    fabbemam skrev 2011-05-29 21:15:45 följande:
    Vi tänkte inte alls på vår relation till landet utan vi ville ha BARN, kanske egoistiskt men sant. För oss var BARNET viktigast vi ville få ett barn till fort, och tillslut valde vi mellan ett förmodligen litet (vi är i adoptionsvärlden tydligen unga) barn utan SN från Polen där man behöver vara ca 7 veckor och ett förmodligen lite äldre barn med SN ifrån Kina där man är 3 veckor. Båda alternativen skulle kunna gå fort och vi velade o tvekade i några dagar.

Vi valde KINA !! Jag hade aldrig åkt till Kina av någon annan anledning men nu åker jag mer än gärna tillbaka. Alla får tycka vad de vill om politik, mänskliga rättigheter osv men vi blev så himla väl bemötta av alla. Ibland var vi exotiska och blev fotade men i det stora hela var alla väldigt tillmötsegående, maten var god, adoptoinsproceduren väl inarbetad, guiderna var trevliga, hotellen ok, shoppingen jättekul, arkitekturen enastående och överallt försökte alla hjälpa till med det de kunde.

Jag tror att Kina o Kenya (och kanske något mer land?) har en speciell fördel som för oss kom att bli viktigare än vi någonsin trott... Resesällskapet! Vi reste via AC med 8 andra familjer varav 3 till samma provins vi fick alla vänner för livet och barnen kommer att i många år kunna träffa andra kinesiska barn som fick föräldrar samtidigt, vi hoppas att det kommer att vara dem till glädje. Vi kom hem i mars och vi ska alla träffas i sommar igen, vi längtar!

LYCKA TILL med ert land val! ( om du vill veta mer om Kina och /eller SN barn är du välkommen att inboxa mig.)
    Fabbemam
    Jag vill bara tillägga att som så många andra reste även vi "jorden runt i våra tankar" innan vi fick medgivandet och valet stod mellan Polen o Kina.
    Fabbemam
  • fabbemam
    Hjärtat längtar skrev 2011-05-30 22:32:03 följande:
    du skrev om polen utan sn. Är det inte så att om man adopterar från polen ska man vara beredd på sn?
    Nej inte enligt BFA. De sa att det nästan aldrig kommer barn med SN från Polen med SN menar jag barn med iförväg kända särskilda behov. Däremot har de ganska ofta en "svår" bakgrund med sig i bagaget, som jag förstod det, men jag kan ha fel, är många polska barn omhändertagna pga sin familjesituation. Om familjesituationen varit svår bör ju sanorlikheten för tex alkoholskador öka men som sagt enligt BFA är det ytterst sällan barn med SN kommmer ifråga för adoption. Konstigt tycker jag att de inte har några barn med särskilda behov i Polen när de finns i övriga världen... Med andra ord känns det inge bra i magen när jag tänker på hur de som faktiskt finns utan att få synas har det...

Fabbemam (en liten parentes innom parentes, jag såg precis att det inte längre är någon väntetid i Sverige för att få skicka sinansökan till Polen)
  • fabbemam
    Vitsippa skrev 2011-05-30 22:44:12 följande:

Tack för alla synpunkter, tips och råd alla ni kloka och erfarna!

Skönt att höra att det är fler som har känt likadant och att det kan vara lite av en process att skifta tilltänkt land men att känslorna växer.

När det gäller Kina har jag nog läst lite för mycket litteratur från bistånds- och rättighetsvärlden på senaste tid. Dags att hitta alternativ alltså! Och kanske laga lite god kinamat istället för allt afrikanskt...

Nu har vi ju inte ens fått medgivande än så det finns tid kvar att tänka men för mig känns det bra att ha funderat på ett tänkbart land redan inför utredningen, även om det inte behövs. Jag förstår också att det kan vara bra att hålla sig neutral under utredningen så att den inte blir vinklad mot ett visst land om man sen byter.

Fabbemam, jag kommer nog att höra av mig direkt till dig när jag har samlat lite frågor om Kina och sn. Tusen tack för erbjudandet!

Varsågod, men du skicka hellre lite frågor i taget än ihopsamlat för det blir så svårt att svara begripligt då...
  • fabbemam
    Hjärtat längtar skrev 2011-05-30 23:34:20 följande:
    Jaha, det var ju lite märkligt eftersom det står på BFA:s hemsida:
    "Ni får räkna med att barnen kan ha eller har haft någon form av sjukdom eller handikapp"
    Ja, visst är det konstigt liksom en gardering...eller?
  • fabbemam
    Namaste72 skrev 2011-05-31 08:55:11 följande:
    Det handlar om att organisationerna ALDRIG kan garantera ett barns hälsotillstånd, oavsett hur många läkarundersökningar som görs. Tycker det är vettigast att ALLTID räkna med det oväntade när man adopterar. Det hör liksom till
    Jo, det är ju det man förhoppningsvis vet när man kommit så långt at man ska välja land och troligen långt innan dess. Därför så tror man ju när man läser infon om tex. Polen att det handlar om barn med iförväg kända sjukdommar o handikapp (för övrigt ett kostigt ordval). Att ringa o prata med organisationerna är alltid det bästa för att få färskast information!
Svar på tråden Att ha en relation till "sitt" adoptionsland