• Anonym

Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack

Jag flyttade från den gemensamma bostaden vi separationen. Barnet, som vi har gemensam vårdnad om och delar exakt lika i fråga om dygnsvila per vecka, blev kvar som skriven på den adressen som väl är det vanliga.

Exet flyttade sedan till en ny bostad (i en annan stadsdel, men inte långt bort avståndsmässigt) och ville ta med barnet i flyttanmälan. Jag gick efter tvekan med på detta för att visa att jag inte är ute efter makt/att 'ta' barnet. Även för att jag fick så olika uppgifter om mina chanser om jag nekat flyttanmälan. Exet sa att Skatteverket sagt att det vanliga är att barnet automatiskt flyttas med om det flyttar från ursprungsadressen. Jag hade däremot själv hört (bl a här på FL) att Skatteverket främst utgår från vem som bor nämast barnets förskola eller skola (förutsatt att man delar dygnsvilan lika och har gv). I vårt fall är det jag som bor närmast förskola och flyttade hit bl a just pga detta.

Nu vill exet att barnet ska gå i skola i nya stadsdelen och att h*n i slutändan har rätt att bestämma det som boendeförälder. Jag menar att det inte är rätt mot barnet pga att det har kompisar här och isf inte får fortsätta till skolan med flertalet av de 'klasskamratet' h*n har nu på fsk.

Vad är era erfarenheter och tankar kring detta? Och är det lönt att göra en flyttanmälan till Skatteverket mot exets vilja för att trygga barnets plats i den lokala skolan med vännerna? Är det verkligen sant att de går mest på vems som bor närmast fsk?

Kan säga till sist att jag inte vill ha en konflikt och försökt undvika det till varje pris under en längre tid men känner att detta är en väldigt viktig sak för barnet.

• Svar på tråden Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack
  • Anonym

Kontakta skatteverket och be dem utreda var barnet ska vara skriven. Eftersom du bor närmast förskola så kan jag nästan garantera att barnet skrivs hos dig. Blir barnet fortsatt skriven hos den andra föräldern hamnar barnet i skolan nära den bostaden om ni inte är överens om annat.

• Anonym

Även om vi inte 'flyttat', dvs bytt bostad nyligen?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-29 14:00:09 följande:
    Även om vi inte 'flyttat', dvs bytt bostad nyligen?
    Ja, skatteverket kräver att barnets adress ska vara på rätt ställe.
  • Anonym

Någon som gjort detta?

• Anonym

Hej

Skatteverket kommer påbörja en utredning om ni inte är överänns.. I mitt fall sa dom att dom tittade på vart barnet bodde mest. Hur kompiskrets och umgänge såg ut. Barnet vart skrivet hos mig då jag kunde bevisa att jag hade vårdnaden mest även fast jag flyttat. Det är mycket som spelar in tror jag, helheten.

• Anonym

Ok, tack.

Vad jag förstått spelar bara vart barnet bor mest in om det är 60% eller mer hos en förälder. Någon som vet om det stämmer? I vårt fall är det nästan exakt lika sånär som på någon dag här eller där.

När det gäller kompisar etc, tar verkligen Skatteverket hänsyn till det? Jag trodde typ inte att de tog med sådana mer sociala/emotionella saker. Du som skrev sist här, hur kunde du visa saker kring barnets kompisumgänge etc för Skatteverket i deras utredning?

• Anonym

En kort fråga till. Någon som fått en sådan här utredning gjord som kan berätta hur lång tid det tog?

• Anonym

Jag har pratat med Skatteverket och de sa att de i princip aldrig utreder då de ser att barnet bor lika mycket hos var förälder. Jag frågade då om det man ofta läser här på FL t ex om att Skatteverket lägger stor vikt vid vem som bor närmast förskola/skola. Hon menade att de egentligen inte gör det men sa att jag kunde skicka en flyttanmälan ändå och inte ange hur mycket tid barnet bor hos varje, så att de skulle bli tvungna att starta en utredning. Hon sa att jag skulle skicka med ett följebrev, men verkade inte optimistisk.

Är det NÅGON här som faktiskt fått igenom en flyttanmälan pga närhet till förskola/skola? Skulle väldigt gärna höra från er. Eller någon annan kunning på området. Tack

• Anonym

är det inte bättre att du lägger ditt krut på att komma överens med ditt ex istället för att be skattemyndigheten ödsla tid på trams. 

• Anonym

Ni behöver inte oroa er för krig och trams etc.

Det sista jag vill ha är en konflikt men exet vägrar gå till familjerätten sedan länge tillbaka och vill inte heller prata med mig om detta i något annat forum heller. Jag har gjort oerhört mycket de senaste åren för att vi ska komma överrens, för att han ska vara nöjd, för att ta ett steg tillbaka och undvika bråk. Det jag försöker göra nu är att barnet inte ska straffas mer.

• Anonym

Jag har inte tid och plats till hela vår historia här, men kort på  så sätt att barnet blir tvunget att sluta där det går nu och bryta upp med  nära kompisar när det inte får följa med till förskoleklass och sedan skolan. Den andre föräldern vet att barnet trivs och är tryggt men vill flytta på det "för att han kan, i egenskap av boendeförälder". De har inte flyttat långt geografiskt så inte heller det borde spela någon roll. Alla mina försök till dialog och lösning blir alltid ignorerade.

• Anonym

Vi har flyttat sedan födseln innan separationen. Barnet har inga vänner i nya närområdet. Poängen är att det ska få tryggheten i att gå kvar med kända och goda vänner och slippa ryckas upp av princip. Nuvarande skolan är lugn, eventuella nya skolan anses, och är, stökig.

(förloraren): när du säger JA, vad menar du då? Har du erfarenhet av detta och kan du berätta.

• Anonym

Ja, vad ska hända då? Jag kommer att försöka på alla sätt och så länge jag kan främst med vädjan till dialog om barnets bäst, fråga om familjerätten igen etc men det kan vara hopplöst. Jag försöker dock ändå för barnets skull.

Jag går inte på mer hur vi bott tidigare för att inte bli så lättidentifierad här.

Någon som erfarenhet av flyttanmälan och den typen?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-21 18:07:28 följande:
    Vi har flyttat sedan födseln innan separationen. Barnet har inga vänner i nya närområdet. Poängen är att det ska få tryggheten i att gå kvar med kända och goda vänner och slippa ryckas upp av princip. Nuvarande skolan är lugn, eventuella nya skolan anses, och är, stökig.

(förloraren): när du säger JA, vad menar du då? Har du erfarenhet av detta och kan du berätta.
    Om de börjar skola där pappan bor så får de ju kompisar där också. Det blir ju dubbelt bra. Dels de kompisar de har hos dig som kommer finnas kvar, och de som finns hos pappan. 
  • Anonym

Skriver som sagt här för att jag vill ha kontakt med dem som har erfarenheter av just det som står i trådstarten.

Jag är inte ute efter tankar och tips av typen ovan även om jag uppskattar att man 'engagerar sig'.

Skriv gärna om ni har erfarenheter, skulle vara mycket tacksam för det. På senaste svaren säger jag kort att jag tycker det låter ologiskt och sorgligt att rycka upp ett barn från sin (för)skol(e)miljö och kompisarna som de träffat varje dag där för att av ren princip starta om helt på ett annat ställe. Och skälet  'att då får barnet kompisar där också'  är inte en anledning att bryta upp.

Svar på tråden Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack