Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack
Jag flyttade från den gemensamma bostaden vi separationen. Barnet, som vi har gemensam vårdnad om och delar exakt lika i fråga om dygnsvila per vecka, blev kvar som skriven på den adressen som väl är det vanliga.
Exet flyttade sedan till en ny bostad (i en annan stadsdel, men inte långt bort avståndsmässigt) och ville ta med barnet i flyttanmälan. Jag gick efter tvekan med på detta för att visa att jag inte är ute efter makt/att 'ta' barnet. Även för att jag fick så olika uppgifter om mina chanser om jag nekat flyttanmälan. Exet sa att Skatteverket sagt att det vanliga är att barnet automatiskt flyttas med om det flyttar från ursprungsadressen. Jag hade däremot själv hört (bl a här på FL) att Skatteverket främst utgår från vem som bor nämast barnets förskola eller skola (förutsatt att man delar dygnsvilan lika och har gv). I vårt fall är det jag som bor närmast förskola och flyttade hit bl a just pga detta.
Nu vill exet att barnet ska gå i skola i nya stadsdelen och att h*n i slutändan har rätt att bestämma det som boendeförälder. Jag menar att det inte är rätt mot barnet pga att det har kompisar här och isf inte får fortsätta till skolan med flertalet av de 'klasskamratet' h*n har nu på fsk.
Vad är era erfarenheter och tankar kring detta? Och är det lönt att göra en flyttanmälan till Skatteverket mot exets vilja för att trygga barnets plats i den lokala skolan med vännerna? Är det verkligen sant att de går mest på vems som bor närmast fsk?
Kan säga till sist att jag inte vill ha en konflikt och försökt undvika det till varje pris under en längre tid men känner att detta är en väldigt viktig sak för barnet.