• Anonym

Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack

Jag flyttade från den gemensamma bostaden vi separationen. Barnet, som vi har gemensam vårdnad om och delar exakt lika i fråga om dygnsvila per vecka, blev kvar som skriven på den adressen som väl är det vanliga.

Exet flyttade sedan till en ny bostad (i en annan stadsdel, men inte långt bort avståndsmässigt) och ville ta med barnet i flyttanmälan. Jag gick efter tvekan med på detta för att visa att jag inte är ute efter makt/att 'ta' barnet. Även för att jag fick så olika uppgifter om mina chanser om jag nekat flyttanmälan. Exet sa att Skatteverket sagt att det vanliga är att barnet automatiskt flyttas med om det flyttar från ursprungsadressen. Jag hade däremot själv hört (bl a här på FL) att Skatteverket främst utgår från vem som bor nämast barnets förskola eller skola (förutsatt att man delar dygnsvilan lika och har gv). I vårt fall är det jag som bor närmast förskola och flyttade hit bl a just pga detta.

Nu vill exet att barnet ska gå i skola i nya stadsdelen och att h*n i slutändan har rätt att bestämma det som boendeförälder. Jag menar att det inte är rätt mot barnet pga att det har kompisar här och isf inte får fortsätta till skolan med flertalet av de 'klasskamratet' h*n har nu på fsk.

Vad är era erfarenheter och tankar kring detta? Och är det lönt att göra en flyttanmälan till Skatteverket mot exets vilja för att trygga barnets plats i den lokala skolan med vännerna? Är det verkligen sant att de går mest på vems som bor närmast fsk?

Kan säga till sist att jag inte vill ha en konflikt och försökt undvika det till varje pris under en längre tid men känner att detta är en väldigt viktig sak för barnet.

• Svar på tråden Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack
  • Anonym

Kontakta skatteverket och be dem utreda var barnet ska vara skriven. Eftersom du bor närmast förskola så kan jag nästan garantera att barnet skrivs hos dig. Blir barnet fortsatt skriven hos den andra föräldern hamnar barnet i skolan nära den bostaden om ni inte är överens om annat.

• Anonym

Även om vi inte 'flyttat', dvs bytt bostad nyligen?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-29 14:00:09 följande:
    Även om vi inte 'flyttat', dvs bytt bostad nyligen?
    Ja, skatteverket kräver att barnets adress ska vara på rätt ställe.
  • Anonym

Någon som gjort detta?

• Anonym

Hej

Skatteverket kommer påbörja en utredning om ni inte är överänns.. I mitt fall sa dom att dom tittade på vart barnet bodde mest. Hur kompiskrets och umgänge såg ut. Barnet vart skrivet hos mig då jag kunde bevisa att jag hade vårdnaden mest även fast jag flyttat. Det är mycket som spelar in tror jag, helheten.

• Anonym

Ok, tack.

Vad jag förstått spelar bara vart barnet bor mest in om det är 60% eller mer hos en förälder. Någon som vet om det stämmer? I vårt fall är det nästan exakt lika sånär som på någon dag här eller där.

När det gäller kompisar etc, tar verkligen Skatteverket hänsyn till det? Jag trodde typ inte att de tog med sådana mer sociala/emotionella saker. Du som skrev sist här, hur kunde du visa saker kring barnets kompisumgänge etc för Skatteverket i deras utredning?

• Anonym

En kort fråga till. Någon som fått en sådan här utredning gjord som kan berätta hur lång tid det tog?

• Anonym (låååång tid)
    Anonym skrev 2011-05-29 21:01:31 följande:
    En kort fråga till. Någon som fått en sådan här utredning gjord som kan berätta hur lång tid det tog?

En sådan utredning tar i "bästa fall" ca 6 veckor, men kan ta upp till ca 3mån, allt beroende på hur tillmötesgående de inblandade är.

Varje utskick från folkbokf har en 2 veckors svarstid nämligen,

så först själva flyttanmälan, sedan ett utskick från fbf ang att ena vårdnadshavaren inte skrivit på, 2 veckors svarstid,

sedan lapp om  påbörjad utredning, 2 veckor till, sedan lapp om var barna går i skola/dagis, dygnsvila m.m, ytterligare 2 veckor, om allt är oki efter den tiden dvs 6 veckor så skrivs barna på en adress,

men om någon av vårdnads havarna motstrider så tar det ytterligare tid, tyvär.... för mig tog det ca 2.5 månad innan det var klart.

lycka till.

• Anonym (Krångelmaja)

Jag gjorde en flyttanmälan på mitt barn när han flyttade till mig, pappan ville inte skriva under trots att han gick i skola hos mig. Det tog flera månader innan utredningen blev klar. Jag hade papper från myndigheter att barnet skulle bo hos mig för jag var förmyndare men ändå lyssnade de inte på mig. De stora nackdelarna var att barnbidraget gick till honom och han skickade det när han behagade, samt att barnet inte fanns registrerat i skolan. Han var inskriven men då adressen inte stämde så kom han inte med i ex skolkatalogen.
    När jag några månader senare bytte adress så började krånglet om, det skulle göras en ny utredning om var han skulle vara skriven, jag frågade handläggaren om det var ok att mitt barn var skriven på en adress där ingen av föräldrarna bodde. Hon förstod nog inte ironin. Jag säger bara det, planera allt i tid och ta inget för givet, det är du som blir
    förloraren!

• Anonym (förloraren)

krångelmaja....förloraren blir barnet...

Svar på tråden Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack