4 ägg vid VUL, hur stor risk?
Vår läkare har sagt till oss att för det första hänger hans läkarlicens på vad vi gör, för skulle vi få fyrlingar på hans skift skulle han anmäla sig själv om ingen annan gjorde det. Vi har kämpat i totalt 4,5 år, 2 år med första (som kom med IVF) och 2,5 år med syskon. Jag är extremt svårstimulerad och tillbakabildar alltid nästan alla ägg. Trots det har vi fått hoppa över ägglossningar för att för många ägg har varit på gång, oavsett om de sen skulle ha släppt eller inte. Vår läkare sa att "Okej, ni är väldigt svårstimulerade, men jag måste utgå från vad som KAN hända, och alla äggen KAN bli befruktade och i så fall medför det en mycket stor risk för först och främst barnen men också för er, och min prioritering är barnen. Det är fruktansvärt egoistiskt att medvetet riskera barnens hälsa, bara för att man inte orkar vänta en månad till." Och jag är nog benägen att hålla med. Risken är kanske inte enorm, men vad spelar det för roll om man sen sitter där med fyrlingar i magen som riskerar fosterskador, komplikationer och för tidig födsel. För att inte tala om hur illa det kan gå för mig, för jag skulle inte klara av en selektiv abort och riskera att missa alla...som vi kämpat så hårt för att få. Så vi har väntat...och vi väntar än...