• VåratLiv

4 ägg vid VUL, hur stor risk?

Hej!

Jag och min sambo har försökt bli gravida i lite mer än ett år men inte lyckats, vi8 har startat utredning som än så länge inte visar att det är något "fel" npå oss. Jag har ÄL varje månad men har nnu fått äta pergotime för att kanske ge Äl en "extra skjuts".

Nu på VUL så såg hon 4 ägg, varav ett par på ca 8-9 mm och två på ca 10-11 cm. Hon sa att det troligtvis bara var 2 som skulle släppa men att det kanske finns risk för att alla släpper.

Ni som har fått liknande besked, vad har ni fått för råd av läkaren? Hur stor chans är det att alla ägg släpper och blir befruktade?
    Man tycker ju att eftersom jag inte har blivit gravid än trots normal ÄL så kanske ändå ett eller två kommer att bli befruktade denna gång! Man vill ju inte hoppa över denna månaden och riskera att missa en chans att bli gravida men man vill ju inte heller att alla 4 ägg ska befruktas :p

Långt inlägg men hoppas att det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter! :)

• Svar på tråden 4 ägg vid VUL, hur stor risk?
  • Selenea

Vår läkare har sagt till oss att för det första hänger hans läkarlicens på vad vi gör, för skulle vi få fyrlingar på hans skift skulle han anmäla sig själv om ingen annan gjorde det. Vi har kämpat i totalt 4,5 år, 2 år med första (som kom med IVF) och 2,5 år med syskon. Jag är extremt svårstimulerad och tillbakabildar alltid nästan alla ägg. Trots det har vi fått hoppa över ägglossningar för att för många ägg har varit på gång, oavsett om de sen skulle ha släppt eller inte. Vår läkare sa att "Okej, ni är väldigt svårstimulerade, men jag måste utgå från vad som KAN hända, och alla äggen KAN bli befruktade och i så fall medför det en mycket stor risk för först och främst barnen men också för er, och min prioritering är barnen. Det är fruktansvärt egoistiskt att medvetet riskera barnens hälsa, bara för att man inte orkar vänta en månad till." Och jag är nog benägen att hålla med. Risken är kanske inte enorm, men vad spelar det för roll om man sen sitter där med fyrlingar i magen som riskerar fosterskador, komplikationer och för tidig födsel. För att inte tala om hur illa det kan gå för mig, för jag skulle inte klara av en selektiv abort och riskera att missa alla...som vi kämpat så hårt för att få. Så vi har väntat...och vi väntar än...

• Selenea

mista alla, inte missa, skulle det stå

• Pimpinellan

Och jag skulle utan vidare fått gjort insem. på 4 ägg och säkert fler. Har inte gått till ET trots sex ägg en gång så vi vet att min äggkvalitet är usel för det mesta.

• VåratLiv

Tack för era svar!

Ja, det verkar vara väldigt olika beroende på vilken läkare man har. Jag har ingen aning om jag har bra eller sämre kvalite på mina ägg, men eftersom vi inte har blivit gravida än så förmodar jag att jag kanske inte har den bästa kvaliten iaf.

Hur vet man om man har det eller inte? Kan de se det på VUL eller på något annat sätt?

Jag har gjort VUL förut innan ÄL och då brukar jag normalt ha 1-2 ägg vad jag kan komma ihåg, hmm..lite osäker där.

Som du säger Selenea så vill man ju absolut inte riskera sin hälsa och framför allt inte det kommande barnets/barnens hälsa. Jag vill inte chansa och riskera (för jag ser det som en risk) att det blir fyrlingar, men om det är så att jag har sämre kvalite på mina ägg så kanske det finns en chans att iaf ett eller två är bra om det nu är så att alla fyra släpper.

Hjärtans fröjd: Har du egen ÄL eller stimulerar du ÄL med hjälp av pergo eller liknande?

Pimpinellan: Vet du om läkarna på något sätt kan se på äggen om de har sämre kvalite eller inte?

• VåratLiv
    Hjärtans fröjd: Vet du om du har sämre kvalite på dina ägg?

Jag och min sambo som nu har försökt bli gravida i över 1 år men inte lyckats fastän jag har egen ÄL och släpper ett-två ågg varje månad. Då känns det ju som att det inte är så jätte stor risk att alla fyra ägg skulle släppa och fästa denna gång!? Eller tänker jag helt fel?
  • Hjärtefröjd
    VåratLiv skrev 2011-05-28 18:53:14 följande:
    Hjärtans fröjd: Vet du om du har sämre kvalite på dina ägg?

Jag och min sambo som nu har försökt bli gravida i över 1 år men inte lyckats fastän jag har egen ÄL och släpper ett-två ågg varje månad. Då känns det ju som att det inte är så jätte stor risk att alla fyra ägg skulle släppa och fästa denna gång!? Eller tänker jag helt fel?
    Med tanke på att 11 av 16 ägg blev befruktade vid vår IVF förra veckan så tror jag inte att så är fallet. Eller hur vet man det egentligen?
  • VåratLiv

Nej, jag vet inte alls. Tänkte om läkaren på något sätt kanske kunde se ifall man har sämre kvalite på äggen.
    Grattis till att så många ägg blev befruktade och lycka till!

• Selenea

Man kan inte se äggens kvalitet med ultraljud, men när man gör IVF ser ju läkarna det ganska snabbt när det är dags för befruktning. Jag är (tydligen) jättesvår att stimulera och få fram ägg på, men de ägg jag har är av bra kvalitet. Vi gjorde IVF innan vi började med Menopur-stimuleringar (hade inte råd med fler IVF:er), så där har vi ju en "fördel" som vet att risken kan vara större för oss - OM nu alla skulle släppa. Men har man inte gjort IVF och inte vet hur kvaliteten är, så är det ju lite rysk roulette. Skälet till att man har svårt att bli gravid behöver ju inte vara att äggen är "dåliga", även om det KAN vara det. I vårt fall är det en kombination av PCOS, endometrios och LH-brist - inget som har påverkat äggen negativt (bara allt annat).

Svar på tråden 4 ägg vid VUL, hur stor risk?