• VEA

Föräldralediga i Lomma, Malmö, Lund....eller runt om.

Smilly skrev 2011-08-13 13:22:54 följande:
    Vad roligt med bröllop! Ha så skoj. :)
    Mycket trevligt var det Skrattande, tjo hoooo!!! Hoppas er helg varit lika trevlig :).
    Saso87 skrev 2011-08-14 12:28:11 följande:
    Hej!

Jag är mammaledig och bor i Lomma =) Här är väldigt mysigt, leta hus här ;) Min son är 3 månader och jag födde i Lund, är supernöjd med Lund. Skulle välja Lund före Malmö då jag hört sådär om Malmö, men alla upplever ju det olika. Så mysigt med syskon på gång, det finns många fina förskolor i Lomma, bland annat en helt ny där vi tänkte ha vår son så småningom. 
    Välkommen!
  • VEA
    Smilly skrev 2011-08-14 21:18:34 följande:
    Jo visst är det så.. Man hinner inte räkna dagar och veckor, finns ju en liten busunge att fokusera på. ;)

Förstår att ni trivs! Jätte mysigt i hamnen. Vi vill helst hitta hus men det börjar bli ont om tid. Vi hade planer på att flytta ner innan BF. Tror inte vi kommer hinna sälja lgh och köpa hus innan det.. Vi håller utkik iaf.

Funkar bra att jobba i både Lund och Malmö om man bor i Lomma väl? Hur är det med bussar, går de ofta?
    Det fungerar jättebra att jobba i både Malmö och Lund om du bor i Lomma. Lomma är verkligen i mitten av just dessa två städer Skrattande. Har en kollega som bor i Lomma och jobbar i Malmö, hon pendlar med bussen och det går hur bra som helst. (I och för sig så kör hon också många gånger då det krävs i tjänsten). Det är nog förresten lite, lite närmre Malmö, cirka en mil från Malmö endast. Det går även bra att cykla Flört, om man orkar.
    När börjar din man jobba i Skåne?

Vi hoppas hösten innebär fler objekt på hus på önskat område för Er del Glad. Hoppas ni hinner hitta något innan BF.

Vi hade det jättetrevligt på bröllopet och festen, bra tal och bra lekar samt god mat och gott sällskap kan ju aldrig bli fel.
  • VEA
    Smilly skrev 2011-08-15 08:47:48 följande:
    Ah tack för info! Min man börjar idag.. Han veckopendlar tillsvidare.

Hur bor ni? Lgh, hus? Är du från Skåne från början?

Vi bor i en bostadsrätt. Vi är från Skåne från början, jag kommer från en annan stad från början och min man kommer från Malmö.

Jobbar din man i Malmö? Jobbigt att veckopendla kan jag tänka mig, hoppas ni hittar något snart och att du kommer att trivas här.

Hur länge hade du tänkt vara föräldraledig? Hur länge hade du tänkt jobba?

• VEA

Vi har båda familjerna här i närheten så det är så himla skönt, vi har lätt kunnat få hjälp med barnvakt etc för egentid och så. Det är guld värt.

Hahaha, hur gick er första dag ihop? Tur det finns Bolibompa, tyvärr vet jag aldrig när det börjar, hahaha.

Men visst är det mysigt att ha egendagar med sin lille prins? Jag jobbar 80%, vilket innebär att jag är ledig en dag i veckan med min lille prins och det är hur härligt som helst.

Precis hemkommen från middag med goa vänner.

Ska gå och lägga mig om en stund så godnatt så länge!!!

• VEA

Ja, vilken skillnad det kan vara. Vi har varit på bio åtskilliga gånger och varit ute och ätit hur många gånger som helst men det hjälper ju självklart att ha sin släkt i närheten. T ex så bor min syster fem minuter härifrån, så hon passar ofta. Hoppas er stöttning blir bättre när ni flyttar hit då din man verkar ha sin släkt här?

Åh, ex-jobbet kvar. Då har du mycket att stå i, vad ska du skriva om?

Vi har gjort diverse på våra lediga dagar, ibland har vi bara tagit det lugnt då vi båda behövt det, parken emellanåt, träffat vänner etc. Härligt är det iallafall att få sina dagar med sitt barn.

Ha en trevlig dag på stan. Ska på AW med några tjejer ikväll, det ska bli trevligt.

Ha en fortsatt bra dag!!! Skrattande

• VEA

Jag tror det kommer att bli en stor skilnad att ha släkten här nere, om inte för avlastning så sällskap och närheten till dem. Glad

Oh, omdiskuterat ämne du ska skriva om. Kommer nog bli intressant.

Mycket trevlig AW igår, god mat och ännu bättre sällskap.

Precis hemkommen från en underbar heldag på vackra Österlen, såg grått ut när vi skulle iväg (är ändå strax över 10 mil dit, tar sin lilla tid att köra) men vi fick superfint väder. Så mysigt och underbart tillsammans med goa vänner. Härligt! Har ju inte många dagar kvar av semestern ju, vi har ju inte haft superfint väder direkt.

Hoppas du haft en riktigt bra dag!

Imorgon är det dags för glukosbelastning samt BM-kontroll.

• VEA

Här i Skåne görs glukosbelastning i vecka 29, gör inte ni det? Och har man då hereditet för diabetes i släkten görs det även i vecka 14-15.

Jag trodde också att det var färre besök vid graviditet nummer två men fick ett "schema" vid min inskrivning och det skiljer faktiskt bara ett besök från en förstföderska och andragångs, som man kan lura sig själv va? Skrattande. Det kan ju i och för sig vara annorlunda i Stockholm?

Nej, sova bra gör inte jag heller.... Tråkigt värre! Ska faktiskt gå och vila en stund sedan, sov tre timmar inatt och två timmar föregående natt. Så lite trött är jag allt. Får ju vara lite utvilad då vi ska ha mammafika idag.

Visst är Österlen fint, underbart vackert!!! Glad. Vi är så glada att vi fick så fint väder.

Ja, lite tunt och skralt får jag säga att det är i denna tråd, men fler joinar säkert när det börjar närma sig och när bebisarna är komna Glad. Jag tycker du absolut ska joina andra trådar, jag är som sagt med i en Malmötråd vilket är väldigt trevligt.

Iallafall gick glukosbelastningen bra, vilket jag var lite orolig för då jag har herediteten från båda håll, både mammas och pappas sida. Jag hade bra och fina värden och lille Theo mår bara bra med fina hjärtljud och rörelser. Härligt.

Ha en fortsatt bra dag, ska gå och vila en stund om en liten stund!!!

• VEA
    Smilly skrev 2011-08-21 20:35:19 följande:
    Skönt att det gick bra med glukosbelastningen. Konstigt att det skiljer så mycket mellan olika städer och vilken vård man får..

Har helgen varit bra? Vi har varit i Gbg, jätte trevligt!

Börjar få rejält ont i ryggen.. Känns som ischias eller något.. Hoppas det är något tillfälligt. Ska bli skönt att gå till BM på fred, har en del frågor..

Hoppas det går bra att komma tillbaka till jobbet!
    Usch för olika vård i olika landsting, tycker det borde vara en självklarhet att det ska vara samma. Så ni gör inte alls glukosbelastning? Hur många ultraljud får ni? Vi har hittills fått två, kommer att ändras från och med den 1 september till endast ett ultraljud (RUL). Får ni inte lika många BM-besök som vi heller som andragångsföderska?

Helgen har varit super, vi har festival här för närvarande, håller på i en vecka. Så vi har tittat på trollkarlar, lekt med Brio tågbana, ätit gott etc etc. Härligt!

Hoppas ni haft en underbar helg i underbara Göteborg, min favoritstad här i Sverige Skrattande.

Hoppas det går bra hos BM på fredag, usch för ryggont.

Idag var det dags att jobba igen och oj vad mycket jag hade att göra... Pust. Det ligger fortfarande en fin pappershög som jag får fortsätta med imorgon. Jag till och med glömde lunchen idag, när jag tittade på klockan så var den kvart i ett och lunchen börjar klockan 12. Ilade iväg och åt på tio minuter för att sedan börja jobba igen. Pust. Men men, hann mycket mer än vad jag trodde att jag skulle hinna!

Hur går studierna?
    pyret12345 skrev 2011-08-22 11:04:22 följande:
    Hånger också på tråden, är mammaledig i höst (i Lund) med vår lilla 1 åring. :) Har precis flyttat in till stan.
    Välkommen, härligt med nya i tråden! Grattis till att du är nygift!
  • VEA
    pyret12345 skrev 2011-08-22 21:54:23 följande:
    Haha, särskilt nygift och ung är jag väl inte längre... Är 24 och har varit gift i fyra år så borde byta signatur, vet bara inte hur man gör!? Men tack ändå... ;)
    Hahaha, så nygift var du Flört.
  • VEA
    Smilly skrev 2011-08-23 18:50:19 följande:
    Ja det är konstigt att det skiljer så mellan landstingen.  Nej vi gör inte glukosbelastning och vi gör ett ultraljud.. Jag har dock gjort fler eftersom jag jobbar där man kan göra ultraljud när man vill.. ;) Ska faktiskt jobba i morgon, ska bli roligt att träffa gamla kollegorna. Har inte blivit mycket jobb under tiden jag pluggat. På måndag drar skolan igång på riktigt, ska bli skönt att komma igång. Vi har diskuterat ex-arbetet idag och hoppas vi har en bra idé. Svårt att veta om det är hållbart, men vi ska få träffa våra handledare på måndag så då klarnar väl förhoppningsvis en del.

Låter som att du har hektiska dagar såhär efter semestern. Tar de in vikarie för dig? Annars förstår jag att det måste bli massor...! Glöm inte bort lunchen mer bara.... vi gravida behöver våra luncher.. ;)

Göteborg var jätte bra... Hade grym tur med vädret. Åkte paddan-tur för första gången (har sagt miljoner gånger att vi ska men aldrig blivit av). Sonen tyckte det var jätte skoj. Åt på en italiensk restaurang som var helt fantastisk...

Nu försöker vi få dagarna att gå här. Idag har vi träffat kompisar, lek med fyra vilda 3-åringar tog på krafterna på oss båda... ;) Ska försöka få sonen i säng nu, ska lämna honom 07.00 på dagis imorgon eftersom jag ska jobba. Ha det gott så länge...!
    Skönt du kan varva med lite jobb under studietiden. Har ni ändrat idé till ex-jobbet? På måndag drar det igång med skolan och snart tar du examen, jippi tjo hoo Skrattande. Ska du göra ex-jobbet tillsammans med en annan?

Väldigt hektiska dagar efter semester, idag började jag dagen med att inte kunna logga in på datorn och kunde inte göra det förrän närmare halv tio. Drygt och efter lunch hade jag bokat in ett möte så det var inte mycket tid jag hade att få undan min hög. Har nu bara ett fåtal saker kvar men då jag är ledig om onsdagarna innebär detta att jag kommer att ha massor på torsdag igen. Puh, men men tiden går iallafall snabbt vilket är härligt!!!!

Härligt med bra väder i Göteborg, vilken restaurang åt ni på? På Avenyn?

Jag vet hur ljudnivån kan vara med fyra treåringar, vi är också 4-5 som brukar umgås med barn i samma ålder (de fyller år inom ramen av två veckor allihop). Men vad härligt det är att se de små barnen och roligt med samspel och språket mellan dem. Söta är de iallafall.

Liam ska i säng nu, han är ledig imorgon därför kan han vara uppe lite längre så vi får lite mer tid med honom men igår somnade han strax efter klockan 19:00 (det var ju hans första dag på förskolan igår Skrattande).

Har ni hittat något intressant hus, jag är så nyfiken och håller tummar och tår för er!
Svar på tråden Föräldralediga i Lomma, Malmö, Lund....eller runt om.