Inlägg från: Mermaid78 |Visa alla inlägg
  • Mermaid78

Förskolor i Älvsjö/Långbro?

Hej,
    Någon som har koll på förskolor i Långbro/Älvsjö? Jag vill att han ska gå på Pysslingdagisen Sagoträdet(Emilia) eller Örtagården, men de är fulla. Vi kommer att få plats där nästa augusti och han ska börja nu i augusti. (Vi får gå 1 år och sedan byta) Nu till frågan: Jag har fått plats på Matrisen, bra? Står också på kö till föräldrakooperativet Trumslagaren och den privata dagiset Mockasinen. Vi har också fått en plats hos en dagmamma, men det känns inte så bra..Någon som vet något om dessa ställen?

• Svar på tråden Förskolor i Älvsjö/Långbro?
  • Mermaid78
    Anna Paulita skrev 2011-05-27 09:17:00 följande:
    Mockasinen har typ ingen gård, utan en asfaltsplätt på en innergård till ett hyreshus. Inte alls vidare kul. Mullegården är superbra och har fantastisk omgivning men dit är kön också lång. Tyvärr är väl förskolorna si så där i Älvsjö. :(
    Tack! Jo jag har besökt Mockasinen, och det är trist att den ligger i ett hyreshus...Jag ringde Matrisen för en guidning, den som svarade kunde inte svenska och nästa var barsk och otrevlig..Fy! Vi ska dit nästa vecka...
  • Mermaid78

Anna Sol
    Känner igen dig, var inte du med en gång i vår mammagrupp?

• Mermaid78
    Kiddan skrev 2011-05-28 15:13:59 följande:
    Vår dotter har fått plats på Olympen och börjar i augusti. Deras gård ser ut som en barnshemsgård i gamla östtyskland men jag tänker att de har hela parken till förfogande. Någon som vet hur Olympen är i övrigt?

/Katti
    Jag hörde att Olympen inte var speciellt bra, kommer ej ihåg vad det var, men det kan ju ha förändrats. Det ca. 1 år sedan jag hörde det...
  • Mermaid78
    Anna Paulita skrev 2011-05-28 10:54:02 följande:
    Vem av alla tjejer var du? :P
    Oj hur ska jag förklara? Vi var ju så många. Mörkhårig tjej, min son var 1 månad äldre än de andras..
  • Mermaid78

Ingen som har hört något om Matrisen?

• Mermaid78

Kiddan
    Japp jag kommer DEFINITIVT att byta om 1 år när vi får vår plats! Även om Matrisen är bra så ska min son gå där 5 år och sedan har nästa syskon syskonförtur, bättre att ha ett jättebra ställe där man känner sig 100% trygg!

• Mermaid78

Puh! Vi var på Matrisen idag och jag blev glatt överaskad! Det kändes riktigt bra!

• Mermaid78
    Anna Paulita skrev 2011-05-29 20:26:01 följande:
    Långt hår? Jag tror jag vet iallafall.  :P
    Japp!
  • Mermaid78

Jag kommer nog att välja Mockasinen allafall...(de ringde igår och berättade vi fått plats)

• Mermaid78

Hej,
    Någon som känner till sagoträdet/Pysslingen i Älvsjö?

• Mermaid78
    miki skrev 2012-05-09 18:06:42 följande:
    Mitt barn går på Mockasinen och jag vill INTE rekommendera det. Mitt barn har inte gått där speciellt länge men vi vill byta redan. Personalen är inget att hurra över, finns bara en som har hejat på mig och mitt barn resten lägger inte ens märket till en. När jag hämtar så är han alltid jätte smutsig, typ intorkad mat i ansiktet och häromdan när jag hämtade så hade han snorat så det hade trokat in grus och sand i näsan på honom, usch!! hur svårt kan det vara att torka en näsa?.. sen är det nästan bara utlänningar i både personal och barn, inte för att jag på nått sätt är rasist men det vore trevligare med lite blandat.. mitt barn är nästan ensam svensk...

Så jag skulle inte rekommendera mockasinen... verkar vara rätt okunnig personal och igen kommunikation alls...

Appropå annat.. ingen som vet nån super bra dagmamma i älvsjö området? :)  
    Min son är blond och blåögd, så även han är svensk. Jag håller inte med om att alla i personalen är av utländsk härkomst??? Det är väl bara en? (hon den latinamerikanska) Lina ser jag som svensk då hon antagligen är adopterad. Jag tycker att det är bra att det är olika kulturer på barnen, dock så skulle jag vilja ha fler från villaområdet, så de senare kommer att gå i samma skola och man bor närmare varandra. Utegården är liten och ligger i söderläge, så de kan inte vara ute när det blir för varmt. Jag känner att en av fröknarna ger en dåligt samvete om man hämtar sent, och de stänger kl 17??! Jag har tackat ja till Sagoträdet.

Jag skulle aldrig lämna mitt barn hos en dagmamma. Känns inte tryggt..Vi var och hälsade på hos en i Långbro som har bra rykte, men en massa säkerhetsbrister och hon skulle ha 6!!!! barn samtidigt??Jag har svårt att hålla koll på 1 barn..Man vet heller inte vilka hon träffar, vad hon gör för aktiviteter osv
  • Mermaid78
    Kicki86girl skrev 2012-05-10 07:30:54 följande:
    Vilken mockasinen är det ni går på? Den på Mockasinvägen eller den på Långbrodalsvägen?
    Långbrodalsvägen. Jag tycker att det är helt ok där, men vi kommer att byta.
  • Mermaid78
    Kicki86girl skrev 2012-05-11 07:10:33 följande:
    Hur tycker du att personalen är på Mockasinen? 
    Det är tre fröknar på min sons avdelning, och jag tycker att de är bra. En är lite dömande(jag och min man har både framgångsrika karriärer), hon tycker att man ska arbeta halvtid och vara med sitt barn typ...Vi är iofs väldigt dåliga på att meddela när han ska vara ledig, fylla i enkäter osvJag tycker ändå att de är bra! Trist med den lilla utegården, inne är det nytt och fräscht.
  • Mermaid78
    brandnewday skrev 2012-05-13 08:39:18 följande:
    Vet ni om intagningen för augusti redan är gjord? Är plats 17 på sagoträdet och 21 på örtagården, vill in på något av dom... men har inte fått ngt svar eller så.
    Antagningarna är klara tror jag då vi fick besked för ett bra tag sedan. Örtagården kan du nog helt glömma. Det är en jätteliten förskola med väldigt få platser...

Jag tror att vi pratar om olika Mockasinen. Den på Långbrodalsvägen är bra. Det minus är att utegården är liten, men samtidigt går de till skogen ofta, och även de små barnen får vara med. Det är ganska ovanligt att de minsta får följa med. Jag tycker att fröknarna tar väl hand om barnen, och det är ju det viktiga. Det är en relativt ny förskola tror jag, så det är nytt och fräscht. Jag har som sagt tackat ja till Sagoträdet, men vi har inte bestämt oss hur vi ska göra ännu, då vi trivs bra på Mockasinen.
  • Mermaid78
    Mermaid78 skrev 2012-05-14 17:47:06 följande:
    Antagningarna är klara tror jag då vi fick besked för ett bra tag sedan. Örtagården kan du nog helt glömma. Det är en jätteliten förskola med väldigt få platser...

Jag tror att vi pratar om olika Mockasinen. Den på Långbrodalsvägen är bra. Det minus är att utegården är liten, men samtidigt går de till skogen ofta, och även de små barnen får vara med. Det är ganska ovanligt att de minsta får följa med. Jag tycker att fröknarna tar väl hand om barnen, och det är ju det viktiga. Det är en relativt ny förskola tror jag, så det är nytt och fräscht. Jag har som sagt tackat ja till Sagoträdet, men vi har inte bestämt oss hur vi ska göra ännu, då vi trivs bra på Mockasinen.
    Det jag menar är alltså att de ofta går till skogen och att alla alltid får följa med. (På andra förskolor får inte de minsta följa med vad jag har hört)

Jag tycker att det är väldigt viktigt att de är ute ofta och är i skogen regelbundet, vilket de är.
  • Mermaid78
    brandnewday skrev 2012-05-14 18:35:05 följande:
    okej, så nu står vi alltså utan förskoleplats :( 
    Men har du kollat med privata förskolor?
Svar på tråden Förskolor i Älvsjö/Långbro?