• Mermaid78

Förskolor i Älvsjö/Långbro?

Hej,
    Någon som har koll på förskolor i Långbro/Älvsjö? Jag vill att han ska gå på Pysslingdagisen Sagoträdet(Emilia) eller Örtagården, men de är fulla. Vi kommer att få plats där nästa augusti och han ska börja nu i augusti. (Vi får gå 1 år och sedan byta) Nu till frågan: Jag har fått plats på Matrisen, bra? Står också på kö till föräldrakooperativet Trumslagaren och den privata dagiset Mockasinen. Vi har också fått en plats hos en dagmamma, men det känns inte så bra..Någon som vet något om dessa ställen?

• Svar på tråden Förskolor i Älvsjö/Långbro?
  • Anna Paulita

Mockasinen har typ ingen gård, utan en asfaltsplätt på en innergård till ett hyreshus. Inte alls vidare kul. Mullegården är superbra och har fantastisk omgivning men dit är kön också lång. Tyvärr är väl förskolorna si så där i Älvsjö. :(

• Mermaid78
    Anna Paulita skrev 2011-05-27 09:17:00 följande:
    Mockasinen har typ ingen gård, utan en asfaltsplätt på en innergård till ett hyreshus. Inte alls vidare kul. Mullegården är superbra och har fantastisk omgivning men dit är kön också lång. Tyvärr är väl förskolorna si så där i Älvsjö. :(
    Tack! Jo jag har besökt Mockasinen, och det är trist att den ligger i ett hyreshus...Jag ringde Matrisen för en guidning, den som svarade kunde inte svenska och nästa var barsk och otrevlig..Fy! Vi ska dit nästa vecka...
  • Mermaid78

Anna Sol
    Känner igen dig, var inte du med en gång i vår mammagrupp?

• Anna Paulita
    Mermaid78 skrev 2011-05-27 09:26:40 följande:
    Anna Sol
    Känner igen dig, var inte du med en gång i vår mammagrupp?
    Det var jag nog, jag gick en gång och började sedan jobba två dagar i veckan och det föll sig alltid på mammagruppsdagarna. :P
  • Kiddan

Vår dotter har fått plats på Olympen och börjar i augusti. Deras gård ser ut som en barnshemsgård i gamla östtyskland men jag tänker att de har hela parken till förfogande. Någon som vet hur Olympen är i övrigt?

/Katti

• Mermaid78
    Kiddan skrev 2011-05-28 15:13:59 följande:
    Vår dotter har fått plats på Olympen och börjar i augusti. Deras gård ser ut som en barnshemsgård i gamla östtyskland men jag tänker att de har hela parken till förfogande. Någon som vet hur Olympen är i övrigt?

/Katti
    Jag hörde att Olympen inte var speciellt bra, kommer ej ihåg vad det var, men det kan ju ha förändrats. Det ca. 1 år sedan jag hörde det...
  • Mermaid78
    Anna Paulita skrev 2011-05-28 10:54:02 följande:
    Vem av alla tjejer var du? :P
    Oj hur ska jag förklara? Vi var ju så många. Mörkhårig tjej, min son var 1 månad äldre än de andras..
  • Argo

/Katti
    "Tummen ned" på den. Har varit så mycket problem där att de hamnat i lokaltidningen. Maten som skulle vara ekologisk blev till värmd hämtmat, toaletter saknades nästan helt ett tag, ventilationen var/är usel (lokalerna är inte gjorda för skolgång och fsk, personaltillgång (och personalens obefintliga utbildning), personalomsättning osv. Skolinspektionen gav dem kritik så sent som för ett år sedan.

Men de har fina fyrfärgsbroschyrer och fin hemsida ...

En del bekanta hoppade av "de dåliga" kommunala dagisen i Älvsjö för nåt år sedan och valde istället Olympen. Det tog ungefär ett halvår så började de leta sig därifrån för åtminstone småsyskonen.

Storebror som redan gick där blev kvar eftersom det inte gick att hinna med att byta till kommunalt igen innan det var skoldags men då var det snabbt som fanken in på kommunala skola istället för att fortsätta i Olympens förskoleklass. 

Ja, det är hörsägen, men åtminstone från förstahandskällor - besvikna föräldrar. Och deras agerande med byten av fsk och skola så fort de kunde säger någonting i alla fall. Men det kanske finns andra som trivs där? Ni kanske kommer att gilla det?

Olympen är en friskolekoncern. Den får lika mycket pengar per elev/dagisbarn som alla kommunala skolor och fsk. Skillnaden är att Olympen dessutom måste leverera ett ekonomiskt plusresultat till sina ägare. Det enda sätt de i praktiken kan göra detta är genom att spara på utgifterna i förhållande till vad de kommunala skolorna har. Gissa resten ...
  • Lotten4501

/Katti
    Jag skulle föreslå Olympen Älvsjögård. De har Älvsjös säkraste och finaste innergård och fantastisk park runt om.
Svar på tråden Förskolor i Älvsjö/Långbro?