• Anonym

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

me too..vilken inbjudan..?det är ett dåligt skämt.har inte "hört" ett knyst ang.lucia. min är på 5år.

• Anonym
    Anonym (min dotter) skrev 2011-12-13 05:32:09 följande:
    dom lurar mig om och om igen finns ingen utväg längre, ingen hjälp att få och dottern vill vara kvar hos mig .
    På vilket sett "lurar" dom dej?
  • Anonym

tror du nog missförstod mig,nej,det är inte alls någe skämt.det dubeskriver ska du veta att du inte är ensam om,jag försökte få kontakt med fam.hem. igår via tel. de återkom inte ens. jao tack, lucia,sa du..

• Anonym

jag orkar inte skriva min historia. Jag är ett kolli efter mina barn blev omhändetagna. PGA deras far. 5 och 2 år.. Jag har inga krafter kvar snart. Hoppas allt går bra för er och att det löser sig för er. Jag har kämpat i ett och ett halvt år nu men inga resultat-. Jag har tappat hoppet om mig själv som mamma. Dom har rätt, jag är en usel mamma

• Anonym
    Anonym (LVU) skrev 2012-01-26 21:28:18 följande:
    Socialen utnyttjat att ta barnen för att dom får statbidrag för att leva LVU därför dom behöver pengar som använder till olika inom socialen eller chefer behöver fet lön.socialen har dåligt att respektera oss för dom struntar i hur vi mår.Socialen tänker bara lyssna på barnen men tror inte att socialen påhittar saker för att ljuga mot oss..Jag önskar att LVU slump för alltid så vi har rätt att få hjälp om vi behöver så socialen ser till att vi får trygga o hitta en bra sätt att få hjälp än socialen tog barnen istället..Jag blev angklagade av socialen att jag har alkolist problem men jag har bevis blodproven visade att jag har inga.Socialen tog mina 2 fina pojkar från mig.Jag ger inte upp.. Jag kämpar kämpar..Socialen o familjhem diskuerade säkert i telefon när barnen kan inte höra vad dom pratar när barnen är i skolan..Jag ska gå vidare till högsta förvaltningrätten  man ska vara öppen tala varann så man behöver stöd...// Pamela
    Hejsan vill bara börja med att säga att det måste vara en stor sorg för dig att dina barn inte bor hos dig
    Det positiva är att du VILL kämpa för att det ska funka att få tillbaka dom =)
    då kommer ni nog hitta en lösning ska du se.

Jag sitter med i nämnder i kommunen för en liten kommun i sverige och jag vill bara säga dig att
    du har fel på en punkt socialen tjänar inga pengar på att placera barn tvärtom.
    Får ofta höra det när det är budget att "får vi ett placerat barn" kommer vi inte klara budget.
    så andledningen varför du har fått dina barn placerade vet jag inte men jag kan nog
    försäkra dig om att det inte är för att tjäna pengar.
    mvh
  • Anonym
    Anonym (trebarnsnmor) skrev 2012-01-27 21:58:06 följande:
    Finns sååååå många barn som borde omhändertas, läs här i känsliga rummet och se vad barn lever med för inkompetenta föräldrar. Socialen omhändertar aldrig barn i onödan, tvärtom!!!! det är en stor kostnad för kommunen och det är snarast så att barn får fortsätta fara illa bara för att föräldrarätten är så vansinnigt stark i detta landet. Eller så fösöker man i det längsta med öppenvård och barnen får aldrig en rimlig chans! I storbrittanien tex så går vårdnaden över till familjehemmet nästan direkt så barnet får en chans till att knyta an utan sina biologiska föräldrar för de har inte valt dessa knäppgökar! Som att samhället inte ska gå in och skydda barn, det finaste och viktigaste vi har. Fyfan vilken knäpp tråd, offra inte barnen utan fixa era liv så kanske ni kan vara bra föräldrar sen!!
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-27 22:59:09 följande:
    Håller helt med. Finns så mycket mer som borde ändras för barnens skull, föräldrarätten skulle helt tas bort och man skulle enbart gå efter barnens bästa och dess behov, BBIC som det så fint heter men som i själva verket är FBIC. Tror det finns en stor anledning till varför många inte vill bli familjehem och det är just föräldrarätten. ALLA som får sina barn placerade har en anledning, har följt en utredning från början till slut och hade jag fått bestämma hade detta barn redan blivit placerad som 1åring men blev nu det i stället vid 7år på grund att man verkligen ger föräldrarna chanser 100 gånger om utan att tänka på konsekvenserna för barnen verken på lång eller kort sikt. Tex man kan ju räkna ut från arslet att detta barn jag följt hade mått bäst att bli placerat redan som liten. Det är så frustrerande att man inte ens vill sätta sig in i det hela för man blir så arg på att det får se ut så här idag.

Sen påstår alla föräldrar till dessa barn att det är obefogade grunder osv. Men tyvärr är ju insikten en stor sak som sviktar hos de som får barnen placerade. och jag kan säga på en gång ett den här processen tar inte 2 dagar att genomföra utan flera flera månader till som i "mitt" fall 6 jäkla år. Så inte är det bara någon som står på dörren helt obefogat och rövar bort ens ungar. Såvida det inte föreligger en livsfara för barnet görs alltid grundlig utredning på flera månader om barnet och detta görs oftast inte bara en gång utan flera eftersom föräldern skall få chans att bättra sig med diverse stödinsatser innan barnet placeras och är grunderna så starka att det anses som ända lösning för en gynnsam utveckling för barnet och föräldrarna inte samarbetar tar man till LVU som en sista utväg. och jag tycker att det är obotligt korkat att tro att staten skulle tjäna på att omhänderta barn, till vilken nytta liksom, tvärt om så är det svindyrt om man vet hur mycket tid och engaskemang soc lägger ner på dessa utredningar, på att hitta familjehem, ge stödinsatser osv.
    WORD!!!
  • Anonym
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-28 15:01:36 följande:
    Helt ärligt? Vad ger er rätten att komma in i en tråd o skriva på det här viset? Ni kan inte sitta o säga att det går till som ni skriver i alla fall socialen handhar! Alla föräldrar med LVUade barn saknar inte insikt, några av oss har hamnat i sånt här helt pga idioter på soc. Denna tråd är till för oss, inte för er "perfekta" människor. Jag hoppas att detta inte händer er så att ni behöver vara här inne, men skulle så vara fallet kanske ni skulle överväga hur mycket insikt ni själva har?
    Lvu är en tvångsåtgärd och INGET annat!
    Finns samarbetsförmåga och sjävinsikts förmåga så kan det inte bli tal om en tvångsåtgärd!
    Lvu tillämpas/fastställs endast då en tvångsåtgärd behövs för att skydda det oskyldiga barnet!
  • Anonym
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-30 02:20:50 följande:
    hur kommer det sig att det ökar?
    Troligast pga av att fler barn blir misshandlade. Det går dock inte att säga helt säkert för mörkertalet är stort. 
  • Anonym
    Anonym (///) skrev 2012-02-28 16:08:34 följande:

Eftersom jag redan i 9:an rymde från mina föräldrar... sedan dess har jag klarat mig utan barnmisshandlare.
    Soc har jag sedan haft kontakt med pga att jag var väldigt ung & inte hade någon familj...delvis bott hos fosterfamilj just pga att jag blev misshandlad av båda mina föräldrar.
    Varför gjorde inte soc något åt mina föräldrar när jag var liten?

Självklart för min del att jag skyddar mitt barn för barnmisshandlare!
    Jag har delvis fått muskelskada av min pappa som las ner pga "brist på bevis" även fast jag åkte raka vägen in till akuten. 

OCH JAG VET att flera i samma kommun har råkat ut för liknande utan att ha gjort något alls!!!

Kan tillägga att jag var 23 när mitt barn kom till världen.        

Men,varför skulle soc villja att du hade kontakt med dina föräldrar? Om du hade bott i fosterhem förut pga av att dom hade mishandlat dej?? 
  • Anonym
    Anonym (///) skrev 2012-02-27 22:21:05 följande:
    I mitt fall så kom polis i uniform & soc jouren till BB & satte LVU på min dotter kvällen innan jag skulle åkt hem.
    Deras enda anledning var att jag inte hade föräldrar att vända mig till!!!

Jag har inte haft kontakt med dessa barnmisshandlare (mina föräldrar) sen många år tillbaka & soc har hela tiden vetat varför!

Jag hade delvis en vän med under förlossningen som stöd...4 barn har hon utan problem & även en annan vän som var & hälsade på inne på BB som varit som en bror för mig under antal års tid som soc med vetat om.

Jag har fått klara mig på egna fötter alla år då soc inte brydde sig om mig, utan lyssnade på mina föräldrar...

HUR I 17!!! kan de göra så!!!???
    Jag fick ens inte bevisa innan de stämpla mig inne på BB inför alla nyblivna föräldrar!          
    ush vad hemskt
  • Anonym

Socialen kritiseras skarpt för att omhänderta barn till lämpliga föräldrar och låta bli att omhänderta barn till barnmisshandlare. Alla andras åsikter utom deras egna är rätt och rätten tror på dem soc alltså. Soc är fanimej inte kloka.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 21:17:06 följande:
    Socialen kritiseras skarpt för att omhänderta barn till lämpliga föräldrar och låta bli att omhänderta barn till barnmisshandlare. Alla andras åsikter utom deras egna är rätt och rätten tror på dem soc alltså. Soc är fanimej inte kloka.

Fast nu är det inte soc som beslutar om omhändertagande av barn och den som är det minsta lilla insatt vet att det krävs en hel del för att ett barn ska omhändertas. Det är svårt att få igenom ett omhändertagande och det är många människor inblandade i ett sådant beslut. Att sedan många som får sina barn omhändertagna lever i förnekelse och inte vill ta till sig att de inte klarar att ta hand om sina barn tillhör sakens natur. Hade de insett sina brister och tagit emot hjälp hade en del omhändertaganden kunnat undvikas.
  • Anonym
    Anonym (väntar...) skrev 2012-09-05 14:31:37 följande:
    Att tro att det går till som det ska är definitivt inte att vara insatt^^ o att sedan fint skylla det på föräldrar med noll självinsikt är ju bara löjligt, tror du inte det finns socialsekreterare med noll självinsikt också? Nyss utgångna och livrädda för att göra fel? Hellre då skydda lite för mycket enligt dem. Att erbjuda stöd? Nja, inget jag har sett något av iaf!

Nyss utexaminerade socialsekreterare ansvar inte för utredningar kring utsatta barn och eventuella omhändertaganden. De kan möjligtvis vara involverade, men det är alltid någon med erfarenhet som är ansvarig och allt som skrivs i utredningen diskuteras med flera på enheten. Sen är det inte soc som tar beslut om omhändertaganden och de som tror att de som beslutar köper soc's utredning rakt av har aldrig varit med när ett sådant beslut har tagits. Allt ifrågsätts och alla andra möjligheter ska vara utredda. Ibland måste akuta omhändertaganden göras och då kanske man inte hinner gå igenom allt i förväg, men då gör man det ordentligt kort därefter i så fall och skulle det visa sig att beslutet var förhastat återförenas barnet direkt med föräldrarna.       

Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU