Ess skrev 2011-05-28 22:17:59 följande:
Saker och ting är i ständig förändring. Skaffar han en sambo med barn eller skaffar fler barn själv, så kommer även era barn att märka skillnad eftersom man måste ha det enhetligt för barnen som vistas under samma tak. Så att det kommer fler kockar i soppan kan du räkna med, även din framtida sambo kommer att ha ett finger med i spelet.
PRECIS! Det är inte något som jag tror att någon vill, men separerar man och har barn, så ja, andra kommer ha med ditt barn att göra. De regler som ditt ex och då den ev "nya" har i sitt hem det är deras ensak. Du och i framtiden dina nya, ni har era regler. Väljer man då att hålla på "att jag bestämmer allt om mina barn-grejen" då fördärvar man bara sina egna barns uppväxt! Gör inte det mot dina barn. Och nej, du är kanske inte svartsjuk på ditt ex nya för att de har träffats, men kanske för att den nya får en plats i dina barns liv!? Du måste försöka tänka på barnen före dig själv och din väg är inte alltid den enda rätta utan du kan ha på ditt vis hos dig, sålänge du bara köper att ditt ex och hans ev nya gör på sitt vis. Kan man inte vara "öppen" för andra människor och åsikter, då blir resultatet inte bra! ...och skulle inte alla (även tex du Tutilure) må bättre i era framtida relationer om ni vuxna kan gå på dagisfester mm tillsammans och barnen vet att ni vuxna ni klarar av att hålla sams även om ni har lite olika regler och åsikter! Är det inte en bra förebild att sträva efter att vara sån?
Jag är gift, vi har en son och min man har 2 pojkar sen innan och jag vet hur fruktansvärt dåligt barn kan må då den biologiska mamman inte klarar av att barnen har en "ny" vuxen i sitt liv. Jag har mer hand om min mans äldsta son än vad mamman har, då han bor här medans "den lille" bor kvar hos mamman. Jag och min man har varit ett par under större delen av barnens liv, de var små då vi träffades. Jag bestämmer i mitt hem, ihop med min man och det betyder att i mitt hem bestämmer jag över även hans barn, jag kan inte göra skillnad på barnen. Jag behandlar hans barn så som jag behandlar vår son, det är samma regler, samma summa till presenter, lika mycket märkeskläder etc. Barnen är helt med på det. Vi har en deal (jag och barnen) de älskar sin mamma på ett speciellt sätt precis som jag älskar min son på ett speciellt sätt men i övrigt så är vi en riktig kärnfamilj! Vi uppmuntrar barnen att lyssna och respektera hennes senaste, som hon valt att bli sambo med, medans hon talar om för barnen att inte lyssna på mig då jag inte kan bestämma över dem ....vilka tror ni mår sämst? BARNEN!