• The bad seed

Elak styvmor

Låt henne bara bli sur! 
    Hon bestämmer inte om du ska levera och hämta på skolan.
    Om din samboer tycker det är okay, så är det det. Hon bestämmer inte hos er!
    Fan va många galne mödre det fins där ute!

Tutilure skrev 2011-05-28 15:25:47 följande:
    Min fundering är om du har pratat med biomamman om detta?

Jag vet att om mitt ex kommer att skaffa ny tjej så kommer jag att hålla benhårt på att det är mina barn som jag ansvarar för och uppfostrar och att det självklart är mitt ord som gäller om den nya tjejen tycker annorlunda.
    Om du pratar med biomamman kanske ni kan komma överens på något sätt hur ni ska förhålla er till varandra och barnen?
    Och så måste du självklart prata med barnens pappa, det är hans jobb att ta ansvar för barnen, inte ditt.
     Bara undrar; du skriver at du vill hålla benhårt på att det är DINA barn?? Nope, dom är eran!
    Och att det är ditt ord som självklart gäller om den nya tycker annorlunda?? Nope, du har ingenting att säga på vilka regler och gränser ditt ex och hans nya har för eran barn hemme hos dem. Dom är en familj (like it or not) och bestämmer själva! 
    Hör du inte att du höres ut som en av dessa ägersjuka mammorna?
    Reagerte på ditt svar!  
  • The bad seed

Det är du och ditt ex som är barnens föräldrar och har ansvaret. 
    Men hva om ditt ex blir tillsammans med en tjej med barn från innan?
    Dom vill naturligvis ha lite olika regler för barnen. Men när dom ska bo ihop och uppfostra barnen, måste dom bli sams om vilka regler som ska gälla ALLA barnen i deras familj.
    Det vill säga att dom ändrar regler i forhållande till ditt barn.
    Kanskje inte du tycker om det, men det kan inte du bästemma.
    Ditt ex och hans nye måste få lov till å göra sina egna val och sätta egna gräser och regler, utan att fråga dig.
    Även om du är mamma.
    Så länge ditt barn bor i hennes/deras hem, har hun faktisk endel att säga till om.  
    Och det måste du respektera!

Det är barnen det handlar om, inte dig som mamma.
    Barnens bästa kommer i första hand. Och barnens bästa är väl att dom fungerar bra som familj?
    Att dm tycker om varandra och att ditt barn är lyckligt när han/hon är där?

Vill du ditt barns bästa, pratar du med både ditt ex och hans nya, viser respekt og forsöke komma fram til lösnigar som alla kan leva med. Ge och ta! Flört 

Svar på tråden Elak styvmor