• Tutilure

Elak styvmor

Min fundering är om du har pratat med biomamman om detta?

Jag vet att om mitt ex kommer att skaffa ny tjej så kommer jag att hålla benhårt på att det är mina barn som jag ansvarar för och uppfostrar och att det självklart är mitt ord som gäller om den nya tjejen tycker annorlunda.
    Om du pratar med biomamman kanske ni kan komma överens på något sätt hur ni ska förhålla er till varandra och barnen?
    Och så måste du självklart prata med barnens pappa, det är hans jobb att ta ansvar för barnen, inte ditt.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Tutilure
    The bad seed skrev 2011-05-28 16:01:04 följande:
    Låt henne bara bli sur! 
    Hon bestämmer inte om du ska levera och hämta på skolan.
    Om din samboer tycker det är okay, så är det det. Hon bestämmer inte hos er!
    Fan va många galne mödre det fins där ute! Bara undrar; du skriver at du vill hålla benhårt på att det är DINA barn?? Nope, dom är eran!
    Och att det är ditt ord som självklart gäller om den nya tycker annorlunda?? Nope, du har ingenting att säga på vilka regler och gränser ditt ex och hans nya har för eran barn hemme hos dem. Dom är en familj (like it or not) och bestämmer själva! 
    Hör du inte att du höres ut som en av dessa ägersjuka mammorna?
    Reagerte på ditt svar!  
    Nu befinner vi oss inte i den situationen eftersom mitt ex inte bor med någon annan, men jo det är och kommer alltid att vara mina och mitt ex barn. Inte någon annans.
    Jag har skaffat barn för att jag ska uppfostra dem och där ska ingen utomstående lägga sig i. Oavsett vem det än är.
    Jag bryr mig inte om om du tycker att jag är en "ägarsjuk" mamma, vad spelar det för roll? Jag är mamma till mina barn och därför är det jag som ansvarar för dem och uppfostrar dem tillsammans med deras pappa.

TS: Då är det inte så mycket att göra mer än att låta min sambo ta striden.
  • Tutilure
    smultronrt skrev 2011-05-28 16:34:58 följande:
    Tutilure: Jag förstår med hur du tänker jag hade nog känt lika dant att det är mina barn. Men det är inte så att jag bestämmer reglerna utan jag följer killens regler. Jag menar när barnen slår och sparkar varandra måste jag som vuxen ändå kunna sätta barnen på en bänk och be dem sitta där tills de lugnat ner sig. Hade du inte som mamma till barnen tyckt att det är bättre att jag särar på dem än att låta dem slå varandra blodiga?
    Absolut, självklart ska du gripa in som vuxen om det krävs! Det är inte det jag säger.
    Det jag säger är att det är din sambos barn och att det är han tillsammans med deras mamma som sätter upp reglerna för barnen och har ansvaret för deras uppfostran, där kan du inte säga så mycket. Och det är alltså din sambos ansvar att se till att ta striden med både barnens mamma och barnen i slutändan. Är inte han på plats så måste självklart du se till att barnen har det bra och att reglerna efterföljs.

Jag jämför det lite med (och nu blir jag säkert halshuggen för att jag skriver detta) som när barnen är på förskolan. När jag lämnar mina barn på förskolan är det förskolans ansvar att barnen mår bra och tas om hand men de har inget enskilt ansvar för deras uppfostran utan det ska ske i samråd med mig. Har förskolan åsikter som skiljer sig från mina så är det mitt ord som gäller eftersom det är mina barn.

Sen är jag ingen omöjlig person som har en hel massa konstiga åsikter/låter mina barn löpa fritt, det har aldrig varit ett problem med förskolan eftersom vi har ett mycket bra ömsesidigt förtroende och en fungerande kommunikation.

Och jag förstår naturligtvis att det inte är samma sak att ha dem på förskola som att de får en till vuxen i sina liv, men man får inte heller ta för mycket utrymme. Det kan vara känsligt område, för mig är det definitivt eftersom jag lägger ner mycket eftertanke kring hur jag uppfostrar barnen och vilka personer de ska växa upp till och där får ingen inkräkta. Men så länge personen bemöter mig respektfullt och accepterar att det är jag som har sista ordet så blir det inga probelm.

För övrigt så säger jag att det är jag som uppfostrar barnen eftersom det är jag som har huvudansvaret för dem i dagsläget. Det är pappan själv som har tagit den rollen och inte jag som har tagit ifrån honom barnen. Så att det inte blir några missförstånd angående det.
  • Tutilure
    Regine skrev 2011-05-28 21:16:55 följande:

Håller med!

Tutilure: Hur ogärna du än vill att det ska vara andra än du som har inflytande i dina barns liv, så är det så det kommer bli. Ditt ex kommer träffa nån ny, han och hans nya de bestämmer gemensamt i sitt hem. Deras regler gäller där. Jag förstår dock hur du känner, jag vet inte själv hur jag skulle känna om jag och min man skiljde oss och han blev sambo med någon ny som då får inflytande över vår son. Men om du vill att dina barn ska må bra och få en bra uppväxt då måste du ta ditt föräldraansvar den dagen ditt ex träffar ny och försöka samarbeta med han och hans nya och även inse att hon är en del av barnens liv, gör du inte det, då är det du och dina barn som mår sämst av det.
    Jag har en kompis som jobbar på soc. Hon sa såhär en gång: Barnen mår inte dåligt av att man har olika regler i de olika hemmen, de lär sig att hos mamma får jag göra si och hos pappa får jag göra så... Det barnen mår dåligt över det är när mamma och pappa och deras respektive inte kommer överens och när man har totalt olika syn på de grundläggande värderingarna! Där ska du och din fd samsas dvs om de grundläggande värderingarna, sen ska ni göra allt för att hålla sams och låta era respektive nya komma in i familjen ...då mår era barn som bäst. Kom i håg!!! De nya ska få gå på skolavslutningar, skolmöten, dagismöten mm För det vill barnen och om barnen bor ihop med någon som hjälper med tex läxor etc ...då måste även den personen närvara på utvecklingssamtalen. Bli inte en bitter, svartsjuk, hämndlysten biomamma, försök bita ihop och le ...för barnens skull!

Jag är inte ett dugg bitter, svartsjuk eller hämndlysten (det var jag som initierade skilsmässan, han ville inte). Men jag kommer aldrig att acceptera att någon annan bestämmer hur mina barn ska uppfostras, det är något mellan mig och mitt ex.
    Så länge en ev. ny partner respekterar att det är jag och han som är föräldrar så är det inget problem.
Svar på tråden Elak styvmor