• education

Går ju fint det här! Orden blir inte riktigt rätt från min mobil men med lite fantasi kan man förstå vad jag menar ;)

• education

Butterscotch
    Jag vet ärligt talat inte hur de flesta "domedagsprofeterna" bor. Det är möjligt att de flesta hyr. Men önskar de att priserna skall rasa just för att de hyr, och för att det nästan är enda möjligheten för dem att komma in på bostadsmarkaden - eller hyr de för att de trott under en längre tid att prisnivån inte är rimlig och att de höga priserna inte är motiverade? Vad är hönan och vad är fjädern alltså, om du förstår vad jag är ute efter?

Jag bor själv i hyresrätt men har haft möjligheten att köpa de senaste fem åren åtminstone. Det är självvalt att fortsätta att hyra. Visst hoppas jag på ett prisfall men det är inte bara för min privatekonomis skull utan för att det sedan just cirka fem år tillbaka började bli logiskt i mitt huvud att det rörde sig om en kreditbubbla som trissat upp priserna, inte att det är nya tider nu och att det den här gången skulle vara annorlunda.
    Att jag bor i en väldigt bra hyresrätt gör att jag personligen inte har någon brådska utan kan njuta av livet under tiden också, inte illa va ;)

Missunnsamhet tror jag kan råda i vissa fall men jag tror verkligen inte att de fallen är så många. Har man en verklig övertygelse om att priserna är åt skogen fel så blir man inte avundsjuk när ens kompisar "vinner" budgivningen. Man tycker synd om dem! Dessutom kommer som sagt även vi utan stora bolån att få vara med och betala för bolånefesten i form av höjd skatt exempelvis. Så så värst kul lär det ju inte bli. Men det är värt det för att slippa ett otrevligt blancolån den dagen marknadsvärdet understiger lånedelen och banken vill lägga om lånen men inte lägre finner någon säkerhet.

Jag är ingen expert på nationalekonomi. Men jag är läskunnig och har en stark känsla av att vi håller på att upprepa misstag här. Att det enda vi lär av historien är att vi inte lär av historien. Denna gång är inte annorlunda. Underskatta inte psykologins kraft. Inser väldigt många husspekulanter samtidig att de kan tjäna pengar på att avvakta och se hur läget förändras så kommer de att göra det. Ingen vill väl fånga den fallande kniven?

• education

Butterscotch
    Valet att bo i hyresrätt kanske inte görs med lika stor omsorg och på ett generellt sett lika genomtänkt sätt, nej. Men så efterlyses det heller inte i det fallet på grund av den väsentliga skillnaden mot att köpa hus vilken är den betydligt mindre RISKEN.

• education

Ravenna
    Sjunka tio procent för att sedan gå upp de procenten igen. Och sedan då?

Visst, folk måste ha nånstans att bo. Men tycker du att vi har väldigt stora problem med hemlöshet i Sverige idag? Det är inte hela sanningen att det råder bostadsbrist i Sverige. De som står i dessa oändliga bostadsköer har så gott som alltid en bostad och står inte på bar backe. Och är således också i stånd att kunna avvakta en längre tid när den verkliga tveksamhetens tid, nedåtjusteringen i bopriserna, är här. För när kniven väl börjat falla lär det inte vara många som vill stå och fånga den. Kom ihåg. Folk HAR nånstans att bo!

• education

Ravenna
    Det gör ju inte saken bättre. En trångbodd människa eller en som vill komma närmare sitt jobb för att slippa pendla kan avvakta än mer än en hemlös. Poängen är att det är få människor som är i så urakut behov av en annan bostad att man inte kan avvakta när man ser att bostadspriserna är på väg ner.

Tror du mig inte?

• education

sthlmsman77
    Var det ingen bostadsbrist i Köpenhamn, Madrid eller Dublin också menar du, för att nämna några exempel där priserna rasat?

• education

Tre guldklimpar
    Att räntan inte höjts så som planerats utan fortfarande måste hållas på rekordlåga nivåer är ju knappast positivt. Det tyder på att svensk ekonomi går sämre än man trott men det är du säkert medveten om.

Och det lär inte bli bättre den närmsta tiden. Detta är bara början på en nedjustering av priserna. Det är det som är så fint med ekonomi. Att saker och ting till slut justerar sig självt.

Titta på bilden nedan, på det första diagrammet i inlägget. Vad ser du?
    cornucopia.cornubot.se/2011/12/bostadsbubblan-avsevart-varre-runt-1990.html

Ser du nedgången under början av 90-talet? Minns du / har du läst om hur allvarlig den var och hur den påverkade bostadsägare och svensk ekonomi? Titta på hur mycket högre priserna är idag. Tror du att de kommer att fortsätta uppåt i all oändlighet? Är det rimlig att tro att en nedjustering av priserna INTE kommer att ske?

Det är det som är det fina med ekonomi. Den justerar ALLTID sig själv i slutändan. Bubblor spricker alltid och vi återgår till normallägen hur smärtsamt det än blir för den enskilde.

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?