• Argo

När börjar bostadspriserna att sjunka?

education skrev 2011-06-10 11:30:35 följande:
    Men vänta nu. Det är ju DU som tycker att han borde kunna ge ett årtal för när bubblan spricker. Det kan man bara begära av profeter. Jag har å andra sidan inga som helst krav på vare sig årtal eller ens årtionde.

Känns inte riktigt som du förstod det där andra jag skrev... Självklart kan man inte garantera NÄR ett visst utfall sker när man inte kan råda över så stora omständigheter som styrränta och exempelvis bolånetak. Du håller väl med om att dessa saker spelar in? Eller tycker du inte att räntan påverkar läget något vidare? I så fall tror vi väldigt olika. Jag tror att räntan är väldigt avgörande för prisutvecklingen. Och när man inte vet exakt hur räntan kommer att höjas (i vilken takt i det här fallet eftersom riktningen bara kunde gå uppåt) - ja, då kan man heller inte svara på "när-frågan". Det är helt otroligt om du inte förstår vad jag menar här.

Däremot kan man säga att kreditbubblan kommer att spricka när vissa saker sker, bland annat när räntan har höjts under en viss tid, när ett bolånetak satts, när amorteringskrav börjat ställas och så vidare och så vidare men när man inte vet när dessa saker kommer att ske så kan ingen begära att man ska kunna ge ett årtal. Och gör man det ändå så är det just en profetisk syn man efterfrågar.
    Jag hävdar att han inte är profet just för att han inte ens på året när kunnat säga nåt om den ev bubblans explosion. Det är inte jag som tror på killen och hans råd.

Klart en massa faktorer spelar in, men då borde han ju tänka på dessa grejer, och ta med dem i beräkningarna, när han (och ett antal till med honom) utlovar det ena och det andra. Det kan ju inte var en ursäkt att man "inte råder över det".

Ja, Räntan tror jag också blir avgörande för om det spricker någon bubbla eller inte. Och uppenbarligen tror exempelvis inte bankerna på några större räntechocker eftersom de låter mig låsa i fem-tio år på runt 5% och man har trängt ihop räntan från rörlig till 10+ år i ett väldigt snävt intervall. Deras vinst ligger ju i att de har räknat rätt så att utlåningsräntan är högre än deras inlåningsränta.

Och för den aktuella bloggen skull gäller det ju att man tar in signalerna och analyserar dessa rätt om man ska få rätt i sina råd. Under flera års tid har man missat på den punkten.
  • Argo
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-10 11:09:08 följande:

Särskilt som de använder en analysmetod som inte fungerar på den svenska verkligheten. De studerar skillnaden i kostnad mellan att hyra och att köpa. Den metoden fungerar om du har marknadshyror. Det har du inte i Sverige. I Sverige är hyrorna reglerade som gör att de hålls nere "på konstgjord väg". Det finns all anledning att tro att hyran för en lägenhet i ex Stockholm skulle vara högre än idag om hyressättningen var fri. Därmed skulle en stor(?) del av den prisskillnad som IMF baserar sitt uttalande på vara borta.

Jag såg förresten igår att samtliga(?) banker har sänkt räntorna på sina långa lån. De tror inte på några stora räntehöjningar på sikt.

Du får 5 år för under 5% nu och alla boräntor, från rörligt till 10 år, ligger inpressade i ett intervall mellan 3+% till 5+%. Är du som bolånekund orolig för stigande räntor kan du alltså enkelt låsa dem på lång tid till en nivå av ca 5%.
    Brukar inte 5 års räntan på bolån ligga runt 5% då? Eller vad ligger den normalt på?
    Vi blev nämligen rekommenderade av våran bankman att vid ett ev. bolån binda delar av vårat lån på 5 år, därför är jag lite intresserad kring just detta. Jag har alltid trott att de smartaste varit att ha rörlig ränta, att man tjänar på det i längden.. men kanske inte nu då? Eller vad tror ni andra?
    Brukar och brukar. De senaste åren har den ju legat ungefär däromkring, men det har ju varit andra nivåer förr. Vilket som är denna "stillastående" nivå en indikation på att bankerna inte ser några stora förändringar uppåt, framöver. De har som skrivet till och med sänkt de långa räntorna några tiondels procent nu vid senaste månadsskiftet.

Hurvida man tjänar på rörlig eller bundet beror ju på. Just nu gör sig mina bundna räntor kring 2,9 - 3,2% rätt bra i jämförelse med den rörliga ränta. När den rörliga räntan låg kring 2% var det jag som förlorade på det. Så det blir en smaksak vad du tror på. Uppåt eller nedåt. Och hur mycket. Jag tror på fortsatt höjning av den rörliga räntan upp mot 5-5,5% inom något år och där toppar det. 
  • Argo
    Isabell012 skrev 2011-06-13 10:06:21 följande:

Argo: Nu har Cornucopia ett tillägg i ovannämda länk som handlar om dig!

Spännande!

Killen känner alltså ett behov av att försvara sig mot vad som skrivits, i några enstaka inlägg, av en anonym signatur, på ett forum - långt borta från hans eget (det är alltså inte så att alla hans läsare på hans egen sida kan se kritiken), och skriver ett försvarstal?

Ja, det säger väl någonting det också kan jag tänka.
  • Argo
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-16 21:25:33 följande:
    www.expressen.se/nyheter/1.2471854/experter-v...
    *länkkrig!*

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____317001.aspx

Fortsatt små variationer i bostadspriserna. De stora marknaderna Stockholm och Göteborg tuffar så skakteliga på uppåt. Vissa mindre marknader har större uppgångar. Andra mindre marknader har större nedgångar.

Nu har det där 85%-iga bolånetaket funnits i åtta månder lite drygt. Om just det är vad som skall utlösa "raset" så kan man ju tycka att det borde börja synas snart. Eller?!
  • Argo
    Isabell012 skrev 2011-06-17 07:35:54 följande:

Argo:

Ang, bolånetaket så infördes det 1/10, så om du ordnade ett bolånelöfte innan dess hade du 6 månader på dig.

Det är nu den verkliga effekten börjar visa sig dvs 6 månader efter bolånetaket.

( kanske har fel, men har för mig att ett lånelöftet gäller i 6 mån)

Ja det finns en tid som löftet gäller (kommer inte ihåg hur länge vårt gällde) men alla fick inte löftet den 30/9.

Man kan dessutom anta att folk har köpt sin bostad relativt snart efter att de fått lånelöftet, men det är bra ett antagande, och därför borde ha "brännt" de förmånligare löftena hyfsat tidigt under dessa dryga åtta månader som passerart.

Hur som, sedan snart ett kvartal (om sex månaders löfte gäller för alla) har 100% av de med lånelöfte påverkats av 85%-rekommendationen.
  • Argo
    Suzy QX skrev 2011-06-17 09:13:35 följande:

Det käns onekligen skönt att bo i norr. Här existerar inga bolånebubblor då vi aldrig blåste upp priserna på husen. Folk har fortfarande bra marginaler trots ökade räntor. Medelpriset på villor i Piteå ligger på 850 000 kr. Visst hade vi en prisökning, men om man säjer ett medelpris för 15 år sen låg runt 600' så är det ändå inte speciellt farligt. Lustigt nog toppar just Piteå husförsäljningslistan i hela landet (och har så gjort under en längre tid).

Lustigt nog så kan vi idag läsa i NSD att BD är det län i landet där priserna ökar mest:
    http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6226501

Men visst finns det bättre marginaler där uppe. Folk tjänar bra inom basindustrin och huspriserna är modesta i sammanhanget.
  • Argo
    Ari Gold skrev 2011-06-17 12:23:57 följande:
    Problemet i norr/glesbygd är ju att du i många fall inte ens får tillbaka det du läggwr in i standardhöjande renoveringar eller förbättringar i boendet. Finns inget dyrare ställe att bo på.
    Fast kanske inte ute vid kusten. Det är nog mer inlandet vi talar om då. Där kan du inte sälja en normal villa för 250.000 på vissa orter.
  • Argo
    rudeboy skrev 2011-06-17 08:51:07 följande:

En sådan begrænsning tar en viss tid att "fortplanta" sig genom den trøgrørliga bostadsmarknaden. Den påverkar ju fræmst førstagångskøpare vars minskade køpkraft sedan påverkar "andragångskøparna" nær de får svårare att sælja sin bostad før att byta upp sig, osv.

Jag skulle tro att det ær effekterna av lånetaket vi ser nu, då marknaden faktiskt har blivit betydligt trøgare och priserna børjat sjunka tillbaka något.

Dock tror jag inte att det blir något større prisfall, som vissa hær tycks hoppas på. Sveriges ekonomi ær fortsatt stark samtidigt som den finansiella turbulensen i vår omværld kommer at fortsætta sætta begrænsa ræntorna.

Før den som letar bostad ær det nog nu ett bra tillfælle att slå till då det ær lite av "køparens marknad" før tillfællet.

Ja, DET har nog 85% bidragit till. Att ökningstakten stannar av. men att det skulle utlösa ett "ras" ... ?

Att det står relativt still på marknaden nu har nog mer med folks oro att göra än med faktiska ekonomiska faktorer.
  • Argo
    Isabell012 skrev 2011-06-17 23:04:46 följande:

Allt är bara spekulationer, ingen vet vad som kommer att hända. Något som min man och jag "oroar" oss över är om pengarna skulle bli värdelösa vid en hyperinflation, eller så kanske det blir deflation, depression. Krig, statskupp i Grekland, ingen aning. En sak är dock säker, denna kreditbaserade "tillväxten" har ett slut, på vilket sätt har jag igentligen ingen aning om.

Ja, räknar ni in hyperinflation, depression och krig i ditt scenario så förstår jag att det känns riskfyllt.
  • Argo
    Kjell2 skrev 2011-06-20 08:59:44 följande:
    Om ni tror på en kommande hyperinflation ska ni säkra genom att ta stora lån och direktinvetsrea i t ex livsmedelsproducerande mark, råvaror och bostadsfastigeter. Definitivt inte ha pengar på bankkonto.

Inflationen kommer äta upp lånet medans reala tillgånga kommer behålla sitt värde.
    Black Earth Farming heter bolaget på börsen va?

Köper jordbruksmark i Ukraina.
  • Argo

och bara för sakens skull, eftersom jag hittade det ...

Redan i november år 2007, i hans första inlägg på svenska, visste bloggaren Flute (som länkas ovan) att " inflationsjusterade bostadspriser i Stockholm kommer i genomsnitt att gå ner med 65% under de kommande åren och med 55% i hela riket."
    http://flutetankar.blogspot.com/2007/11/den-svenska-bostadsbubblan.html

Modigt gissat - men helt fel. Det har gått grygt 3,5 år sedan han skrev det nu och sedan dess har priserna stigit ytterligare med en 5-10% per år i snitt.

Bara så vi håller koll på vad som är vad här.

• Argo
    Argo skrev 2011-06-20 09:18:49 följande:
    och bara för sakens skull, eftersom jag hittade det ...

Redan i november år 2007, i hans första inlägg på svenska, visste bloggaren Flute (som länkas ovan) att " inflationsjusterade bostadspriser i Stockholm kommer i genomsnitt att gå ner med 65% under de kommande åren och med 55% i hela riket."
    flutetankar.blogspot.com/2007/11/den-svenska-...

Modigt gissat - men helt fel. Det har gått grygt 3,5 år sedan han skrev det nu och sedan dess har priserna stigit ytterligare med en 5-10% per år i snitt.

Bara så vi håller koll på vad som är vad här.
    Hmm ...

Killen skrev samma sak på engelska redan i september 2007. Snart fyra år sedan "inom de närmaste åren kommer priserna att falla med 65%"
  • Argo
    Argo skrev 2011-06-17 12:55:59 följande:
    Ja, DET har nog 85% bidragit till. Att ökningstakten stannar av. men att det skulle utlösa ett "ras" ... ?

Att det står relativt still på marknaden nu har nog mer med folks oro att göra än med faktiska ekonomiska faktorer.
    Att taket på 85% inte har gett någon enorm negativ effekt på priserna kan också ha sin förklaring i detta:

">

Av SBAB:s kunder är det bara 3,5% (tre-komma-fem procent!) som belånat sig över 85%. Folk lånar alltså inte på långt när så mycket som det så ofta påstås.

*ca 4:30 in på klippet*
  • Argo
    Isabell012 skrev 2011-07-12 21:33:23 följande:

Redan 2001 började han tala om bostadsbubbla och han har varit säker på sin sak sedan 2005.

Eftersom jag kan ett av de relaterade områden han skriver om ibland väldigt mycket bättre än honom, så kan jag med säkerhet säga att killen har ingen aning om just den biten i alla fall. Undrar om han kan lika lite om allt det andra han skriver om också?

Men färg-glada diagram och säkra "analyser" kring dessa finns att beskåda där åtminstone.

*bara så ni har lite mer bakgrund när ni ska bedöma hans profetior*
    Hej, lite gammalt citat kanske, tänkte bara berätta att Cornu intervjuas angående bostadsbubblan på E24 i dag.

Han omnäms ha Sveriges stösta ekonomiblogg
    www.e24.se/pengar/bostad/50-60-procent-nedsid...

Mycket intressant läsning! 
    Det kan vara svårt att förstå i dagens tidevarv med se-mig-hör-mig-blogg-idol-bigbrother-kulturen men storleken på megafonen avgör inte hur klokt budskapet är. Eller inte. Att en sommarvikarie på E24 tagit in killen i en artikel gör ju inte killen smartare på något sätt.

Vi kan också länka till Dagens Industri. De har tagit till sig av den senaste tiden debatt. De där siffrorna från The Economist om hur "övervärderade" svenska bostäder är var visst inte så exakta ändå. DI meddelar att eftersom mätmetoden inte fungerar särskilt bra för Sverige så ska "en nypa salt" användas:
    http://di.se/Default.aspx?pid=240072__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

*återstår dock för exempelvis din bloggare, och även någon signatur här, att ta till sig den informationen*

För övrigt får du vänta med skumpan, och husköpet, ett tag. SCB meddelar idag att det är fortsatt uppåt på småhuspriserna:
    http://www.scb.se/Pages/PressRelease____318321.aspx
  • Argo

Fel av mig, det var TS som ville köpa hus så det blir hon som får vänta ett tag till vad det verkar.

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?