När börjar bostadspriserna att sjunka?
education skrev 2011-06-10 11:30:35 följande:
Men vänta nu. Det är ju DU som tycker att han borde kunna ge ett årtal för när bubblan spricker. Det kan man bara begära av profeter. Jag har å andra sidan inga som helst krav på vare sig årtal eller ens årtionde.
Känns inte riktigt som du förstod det där andra jag skrev... Självklart kan man inte garantera NÄR ett visst utfall sker när man inte kan råda över så stora omständigheter som styrränta och exempelvis bolånetak. Du håller väl med om att dessa saker spelar in? Eller tycker du inte att räntan påverkar läget något vidare? I så fall tror vi väldigt olika. Jag tror att räntan är väldigt avgörande för prisutvecklingen. Och när man inte vet exakt hur räntan kommer att höjas (i vilken takt i det här fallet eftersom riktningen bara kunde gå uppåt) - ja, då kan man heller inte svara på "när-frågan". Det är helt otroligt om du inte förstår vad jag menar här.
Däremot kan man säga att kreditbubblan kommer att spricka när vissa saker sker, bland annat när räntan har höjts under en viss tid, när ett bolånetak satts, när amorteringskrav börjat ställas och så vidare och så vidare men när man inte vet när dessa saker kommer att ske så kan ingen begära att man ska kunna ge ett årtal. Och gör man det ändå så är det just en profetisk syn man efterfrågar.
Jag hävdar att han inte är profet just för att han inte ens på året när kunnat säga nåt om den ev bubblans explosion. Det är inte jag som tror på killen och hans råd.
Klart en massa faktorer spelar in, men då borde han ju tänka på dessa grejer, och ta med dem i beräkningarna, när han (och ett antal till med honom) utlovar det ena och det andra. Det kan ju inte var en ursäkt att man "inte råder över det".
Ja, Räntan tror jag också blir avgörande för om det spricker någon bubbla eller inte. Och uppenbarligen tror exempelvis inte bankerna på några större räntechocker eftersom de låter mig låsa i fem-tio år på runt 5% och man har trängt ihop räntan från rörlig till 10+ år i ett väldigt snävt intervall. Deras vinst ligger ju i att de har räknat rätt så att utlåningsräntan är högre än deras inlåningsränta.
Och för den aktuella bloggen skull gäller det ju att man tar in signalerna och analyserar dessa rätt om man ska få rätt i sina råd. Under flera års tid har man missat på den punkten.