När börjar bostadspriserna att sjunka?

En snabb fråga.. kan man använda taxeringsvärdet som en relativt tillförlitlig indikation för vad huset är värt? Jag menar vanligen så är ju marknadspriset/utgångspriset mycket högre än vad taxeringsvärdet visar, men om man då antar att bubblan brister så kanske priset hamnar runt taxeringsvärdet istället för marknadsvärdet. Tänkte om man därför redan nu lyckas få tag på ett hus där marknadsvärdet är ungefär detsamma som taxeringsvärdet, så borde man väll sitta rätt säkert sedan när bubblan brister, eller vad tror ni? Eller är jag ute och cyklar?
Det tråkiga för min egen del just nu är, att i hålan där jag bor så har mäklarna inte vilja inse att det är en nedgång nu på gång, utan de kör på som vanligt och verkar tycka att man kommer med skambud.. detta trots att objekten legat ute hur länge som helst på hemnet. Jekla tomtar...!
Lite dött var det här i tråden... Någon som sett eller hört något nytt kring ämnet?
www.e24.se/makro/sverige/sa-paverkar-hojningen-dig_2908228.e24&maxcount=3#articlecomments
Ingen bubbla spräckt so far....
trögt det går men den som väntar på något gott...
Tjoff puff!
Finns det någon ny tråd på ämnet eller varför så tyst nu då ?!