Argo skrev 2011-07-15 15:12:40 följande:
Det kan vara svårt att förstå i dagens tidevarv med se-mig-hör-mig-blogg-idol-bigbrother-kulturen men storleken på megafonen avgör inte hur klokt budskapet är. Eller inte. Att en sommarvikarie på E24 tagit in killen i en artikel gör ju inte killen smartare på något sätt.
Vi kan också länka till Dagens Industri. De har tagit till sig av den senaste tiden debatt. De där siffrorna från The Economist om hur "övervärderade" svenska bostäder är var visst inte så exakta ändå. DI meddelar att eftersom mätmetoden inte fungerar särskilt bra för Sverige så ska "en nypa salt" användas:
di.se/Default.aspx?pid=240072__ArticlePagePro...
*återstår dock för exempelvis din bloggare, och även någon signatur här, att ta till sig den informationen*
För övrigt får du vänta med skumpan, och husköpet, ett tag. SCB meddelar idag att det är fortsatt uppåt på småhuspriserna:
www.scb.se/Pages/PressRelease____318321.aspxHej Argo,
SCB lyckades skrapa ihop 1% ökning på bostadspriserna sedan juni 2010, det är sant. Med reservation för att siffrorna för juni är mycket preliminära... Du gav själv länken, så det behöver jag inte göra. Dock släpar SCB efter ett par månader (de jämför lagfarter) jämfört med Mäklarstatistik som går på kontrakt. Mäklarstatistiks siffra för villapriser på ett helår är +/-0%
www.maklarstatistik.se/aktuellt/2011-07-14.aspx. I storstäderna sjunker villapriserna enligt Mäklarstatistik. Deras siffror på en- och tre månaders sikt innehåller 19 (!) minustecken, två +/-0 och ett ynka plustecken (+1% på villor i hela riket med tre månaders glidande medelvärde).
Oavsett om prisökningen på ett års sikt är 0 eller 1% så innebär det att marknaden bromsar in. Priserna sjunker relativt inflationen, något de inte gjort på 15 år. Och givetvis går sådana här förändringar långsamt, spceiellt på villamarknaden. Bostadsrätterna är mer "lättrörliga", både nedåt och uppåt. De borde börja falla först. Och de gör de också. Ganska mycket. Se Mäklarstatistiklänken ovan med de 19 minustecknen...
/Bostadsbubblan 2011, youtube