Inlägg från: Linnea och Hillevi |Visa alla inlägg
  • Linnea och Hillevi
    Argo skrev 2011-06-10 11:00:23 följande:
    IMF säger att marknaden eventuellt är övervärderad. De vet inte. De säger inget säkert. Det kan också vara så att den inte är övervärderad.

Särskilt som de använder en analysmetod som inte fungerar på den svenska verkligheten. De studerar skillnaden i kostnad mellan att hyra och att köpa. Den metoden fungerar om du har marknadshyror. Det har du inte i Sverige. I Sverige är hyrorna reglerade som gör att de hålls nere "på konstgjord väg". Det finns all anledning att tro att hyran för en lägenhet i ex Stockholm skulle vara högre än idag om hyressättningen var fri. Därmed skulle en stor(?) del av den prisskillnad som IMF baserar sitt uttalande på vara borta.

Jag såg förresten igår att samtliga(?) banker har sänkt räntorna på sina långa lån. De tror inte på några stora räntehöjningar på sikt.

Du får 5 år för under 5% nu och alla boräntor, från rörligt till 10 år, ligger inpressade i ett intervall mellan 3+% till 5+%. Är du som bolånekund orolig för stigande räntor kan du alltså enkelt låsa dem på lång tid till en nivå av ca 5%.
    Brukar inte 5 års räntan på bolån ligga runt 5% då? Eller vad ligger den normalt på?
    Vi blev nämligen rekommenderade av våran bankman att vid ett ev. bolån binda delar av vårat lån på 5 år, därför är jag lite intresserad kring just detta. Jag har alltid trott att de smartaste varit att ha rörlig ränta, att man tjänar på det i längden.. men kanske inte nu då? Eller vad tror ni andra?
  • Linnea och Hillevi
    Argo skrev 2011-06-10 12:52:44 följande:
    Brukar och brukar. De senaste åren har den ju legat ungefär däromkring, men det har ju varit andra nivåer förr. Vilket som är denna "stillastående" nivå en indikation på att bankerna inte ser några stora förändringar uppåt, framöver. De har som skrivet till och med sänkt de långa räntorna några tiondels procent nu vid senaste månadsskiftet.

Hurvida man tjänar på rörlig eller bundet beror ju på. Just nu gör sig mina bundna räntor kring 2,9 - 3,2% rätt bra i jämförelse med den rörliga ränta. När den rörliga räntan låg kring 2% var det jag som förlorade på det. Så det blir en smaksak vad du tror på. Uppåt eller nedåt. Och hur mycket. Jag tror på fortsatt höjning av den rörliga räntan upp mot 5-5,5% inom något år och där toppar det. 
    Ok ja på ett sätt känns det inte så förmånligt att binda just nu på dryga 5% när man tidigare kunde binda räntan runt 2-3%... men våran bankman rekommenderade oss att binda.. men känns ju lite surt om räntorna sjunker ner på 2% sedan inom denna 5-årsperioden oh man sitter fast med en ränta på 5%...
  • Linnea och Hillevi

väntar med spänning på hur priserna kommer utvecklas..

• Linnea och Hillevi
    Isabell012 skrev 2011-06-17 07:35:54 följande:

Argo:

Ang, bolånetaket så infördes det 1/10, så om du ordnade ett bolånelöfte innan dess hade du 6 månader på dig.

Det är nu den verkliga effekten börjar visa sig dvs 6 månader efter bolånetaket.

( kanske har fel, men har för mig att ett lånelöftet gäller i 6 mån)

Det stämmer med 6 månader, i alla fall fick vi det.
  • Linnea och Hillevi
    Kjell2 skrev 2011-06-20 09:20:31 följande:
    Om det blir superinflation skall man direktäga, inte via bolag/fonder, då tappar man kontrollen direkt. Även om det bolaget/fonden äger är värdestabil är det inget som säger att själva bolaget är det i en stökig ekonomisk situation. Vem vet vad som händer i Ukraina.

Sen ska man överlag vara försiktgt med att investera utomlands om man tror det blir oroligt,  det innebär en valutarisk. Kan bli väldigt bra men också väldigt dåligt.

Kring 70-talet hade vi hög inflation i Sverige, kring 10% per år. De som då hårt belånade sig och köpte hus är de som är rika idag. De sitter idag utan lån och med värdefulla obelånade hus. Att räntan var hög gjorde inte så mycket då marginalskatten var hög och räntan helt avdragsgil.
    Just det sista där tycker jag är intressant, det där med att det lönar sig att vara hårt belånad vid inflation. Jag är själv ekonomiskt okunnig, så tänkte därför bara kolla om du skulle kunna tveckla det resonemanget lite? Har vi en inflation på G nu snart tror du?
  • Linnea och Hillevi
    Kjell2 skrev 2011-06-20 11:00:02 följande:
    Angående kommande inflation, kolla riksbanken. Vi har ett tydligt inflationsmål i Sverige.

Om vi får en årlig inflation på 10%, vi säger för enkelhetens skull att allt priser, löner mm går upp lika mycket ,10% per år,  och du köper ett hus för 1 miljon och lånar allt. Du betalar bara räntorna, ingen amortering.
    När du köper har du en lön om 30 000 kr/mån

10 år senare kommer din lön vara 78 000 kr/månad och ditt hus vara värt 2,6 miljoner. Lånet kommer däremot fortfarande vara 1 miljon.

20 år senare kommer din lön vara lön vara 200 000 kr/mån och huset värt 6,7 miljoner. Du skulle alltså kunna betala av huslånet med 5 månadslöner. Jämför det med när du köpte när det skulle krävas 33 månadslöner att lösa huslånet.
    Aha nu tändes ett litet ljus här Det är alltså rätt smart att belåna sig nu i dagsläget med andra ord?
  • Linnea och Hillevi
    Florimell skrev 2011-06-25 12:11:27 följande:
    Är inte orolig alls. Bor i en mellanstor stad som procentuellt växte nästan lika mycket som hufvudstaden förra året. Även om priserna går ner så ska ju folk fortfarande bo hade vi köpt i en stad där befolkningsökningen står still eller går ner hade jag aldrig velat köpa ett hus för dyra pengar...
    Vilken stad är det om jag får fråga? Låter en aning orimligt att staden växte lika mycket som sthlm......?
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?