Argo skrev 2011-06-10 11:00:23 följande:
IMF säger att marknaden eventuellt är övervärderad. De vet inte. De säger inget säkert. Det kan också vara så att den inte är övervärderad.
Särskilt som de använder en analysmetod som inte fungerar på den svenska verkligheten. De studerar skillnaden i kostnad mellan att hyra och att köpa. Den metoden fungerar om du har marknadshyror. Det har du inte i Sverige. I Sverige är hyrorna reglerade som gör att de hålls nere "på konstgjord väg". Det finns all anledning att tro att hyran för en lägenhet i ex Stockholm skulle vara högre än idag om hyressättningen var fri. Därmed skulle en stor(?) del av den prisskillnad som IMF baserar sitt uttalande på vara borta.
Jag såg förresten igår att samtliga(?) banker har sänkt räntorna på sina långa lån. De tror inte på några stora räntehöjningar på sikt.
Du får 5 år för under 5% nu och alla boräntor, från rörligt till 10 år, ligger inpressade i ett intervall mellan 3+% till 5+%. Är du som bolånekund orolig för stigande räntor kan du alltså enkelt låsa dem på lång tid till en nivå av ca 5%.
Brukar inte 5 års räntan på bolån ligga runt 5% då? Eller vad ligger den normalt på?
Vi blev nämligen rekommenderade av våran bankman att vid ett ev. bolån binda delar av vårat lån på 5 år, därför är jag lite intresserad kring just detta. Jag har alltid trott att de smartaste varit att ha rörlig ränta, att man tjänar på det i längden.. men kanske inte nu då? Eller vad tror ni andra?