• tre guldklimpar

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Tror inte det blir någon bostadsbubbla överhuvudtaget. Räntorna förväntas inte stiga tillrävkligt högt för det.

• tre guldklimpar
    Isabell012 skrev 2011-09-09 20:11:30 följande:

Hela världsekonomin håller på att krascha!
    Men nej då, vi kommer inte att drabbas!

Tillåt mig småle   

Varsågod och småle du. Tillåt mig förklara varför jag yttrat mig att vi inte kommer få någon bostadsbubbla av märkbar storlek. ( Det var jag som skrev under Vildabarns signatur.)

Jag håller med dig i att ekonomin i en hel del länder inte är på topp inklusive Sveriges. För att komma till rätta med detta måste ekonomin stimuleras och det gör man INTE genom kraftigt höjda räntor. Hela systemet är beroende av att folk vågar och har ekonomisk möjlighet att ta lån och detta beteende kräver någorlunda normala räntor (dvs ej över fem-sex procent). Några skyhöga räntor som tvingar folk att sälja blir det därför inte tal om.

• tre guldklimpar
    education skrev 2011-10-06 18:26:43 följande:
    Tre guldklimpar
    Folk kan tvingas sälja även om inte räntorna går upp. De behöver inte ens komma upp i normalnivån som du beskriver innan paniken börjat märkas av. Problemet kommer nämligen när marknadsvärdet sjunker och blir lägre än lånet på huset. Räntorna kan visserligen påverka en sådan utveckling men husprisernas fortsatt höga nivå är inte så direkt avgörande enbart av räntan som du vill få det att låta. Du gör en väldigt enkel men felaktig sammanfattning. Däremot då håller jag med dig om att räntorna nog inte kommer att gå upp så mycket, allt för att försöka rädda svensk ekonomi. Men i det läget är de fallande priserna redan ett faktum och ingen potentiell köpare kommer att vilja fånga den fallande kniven.
    Men varför skulle marknadsvärdet då sjunka så pass drastiskt så att folk får panik och börjar sälja enligt dig?  
    Om vi nu antar att räntan inte kommer höjas något nämnvärt - vilket vi ju båda inte tror. 
  • tre guldklimpar
    f90pema skrev 2011-10-27 22:36:12 följande:
    Du har helt rätt. Läs till exempel vad SEB:s VD säger om de ökade kapitaltäckningskraven:

www.di.se, 2011-10-27. Falkengren: Kapitalkrav kan orsaka kreditkris

”Det kommer att bli dyrare för alla att låna – inte minst för att man kräver att bankerna måste hålla mycket högre kapital”.

Bolånen kommer att bli dyrare även om inte styrräntan höjs. Var det slutar kan man ju fundera på men betänk detta: Ytterst få bedömare kunde i början av 90-talet, när boräntorna vad 15%, ana att de skulle vara 3% 15 år senare... På samma sätt finns det nu många som tror att räntorna aldrig kommer att gå över 4-5 %. Hela de senaste årens skenande priser bygger på just sådana förväntningar...

Jo men i början av 90-talet var vi inte med i EU så det är därför inte rätt att jämföra dåtidens ränteläge med dagens ränteläge. 
  • tre guldklimpar
    Linnea och Hillevi skrev 2011-11-14 12:41:58 följande:
    Hur kommer det sig att vissa av de bundna (dagens) bolåneräntorna på några år är LÄGRE än den rörliga (3mån)?

Därför att räntorna inte förväntas stiga längre.
  • tre guldklimpar
    f90pema skrev 2011-11-17 19:32:07 följande:
    Styrräntorna förväntas inte stiga. Med bolåneräntorna är det en annan femma.

Fundera över vad som har hänt de senaste 20 åren. I början av 90-talet var bolåneräntorna ca 15%. Ingen kunde då förutse vilken räntedumpning som skulle inledas 5 år senare. På samma sätt tror många idag att räntorna inte kommer att stiga. Det finns redan indikationer på att detta är fel, skuldkrisen driver upp priset på pengar och risk. Bolåneräntorna kryper stadigt uppåt, fast Riksbanken inte höjt styrräntan sedan i somras. Att det handlar om att dela ut pengar till chefer är vulgärargument. Tyvärr finns det en hel generation som fått för sig att banker är något slags välgörenhetsinrättningar vars uppgift är att dela ut billiga lån som aldrig behöver betalas tillbaka. Det är fel. Banker är kommersiella storföretag precis som alla andra.

För övrigt noterar jag att även SCB:s siffror nu visar på sjunkande villapriser. Detta var väntat. Mäklarstatistik (som har aktuellare data eftersom de baseras på kontrakt och inte registrerade lagfarter) har visat samma sak en längre tid nu.

Läs SCB:s pressmeddelande på
    www.scb.se/Pages/PressRelease____323848.aspx

/Bostadsbubblan 2011, youtube
    Har skrivit det i ett tidigare inlägg men jag påminner än en gång om att vi inte var med i EU i början av 90-talet så därför kan man inte jämföra dagens ränteläge med dåtidens. Helt annat läge och förutsättningar nu.

Och nej banker är inga välgörenhetsinrättningar men de är beroende avv att folk har råd att ha lån och att folk tar nya lån. Därför skulle det vara direkt förödande för bankerna att höja räntorna till dåtidens ränteläge. 
  • tre guldklimpar

Ni som tror att vi är inne i en bostadsbubbla när tror ni priserna kommer rasa? Räntorna har ju i alla fall inte gått upp så som det var trott utan de har snarare sänkts lite det senaste halvåret. Här (i en av Sveriges tre största städer) har priserna stått stilla eller möjligen, möjligen sänkts men då endast med ett par procent och det kallar inte jag någon bostadsbubbla i alla fall.

Skulle vara kul om ni ville lista det ni tror skulle vara de tre största anledningarna till ett eventuellt stort prisras på villor i den närmsta framtiden. 

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?