När börjar bostadspriserna att sjunka?
Vilken artikel ville du länka till? (högerklicka och välj "properties" eller vad det nu står)
Vilken artikel ville du länka till? (högerklicka och välj "properties" eller vad det nu står)
Har de? På webben står det fortfarande att bolånetaket ligger på 85%
Till #270: Pengar är väl inte allt i världen heller. Känns dumt att sätta livet på vänt bara för att spara lite pengar om fyra år. Visst, om man ser boende som enbart en monetär investering så kanske det är smart, men för de flesta handlar det väl också om en investering i livskvalitet. Dessutom, om man väntar med att köpa tills det blir billigare får man högst troligtvis också mindre för den nuvarande bostaden jämfört med vad man fått idag.
Till #281: här tolkas det vilt, märker jag... Folk som bor i hyresrätt har jag inte nämnt alls, än mindre gjort några antaganden eller generaliseringar om deras upplevda livskvalitet. Det jag menade var t ex en barnfamilj som bor lite för trångt i en lägenhet i stan (kanske väntar de ytterligare tillökning, vad vet jag) och skulle vilja erbjuda familjen lite gräs under fötterna, eftersom ytor och grönska är deras definition av livskvalitet. Då verkar det dumt att plåga sig igenom fler år av trångboende bara för att spara lite pengar. I alla fall skulle jag hellre lägga t ex 300.000 extra (för att använda dina exempelsiffror) för att byta upp mig i den situationen. Att trivas i fyra år är för mig mer värt än 300.000.
Till #314: jag har inte föreslagit att någon ska riskera sin personliga ekonomi, jag frågade om det var troligt att det kan inträffa igen. Det lät på inlägget som om skribenten trodde att det var på gång, och det vore intressant att veta varför han/hon tror det. Jag antar att det finns någon form av analys bakom.
Till #321: ja, det kan jag hålla med om. Men belåningsgrad är en sak, och troliga räntenivåer en annan (även om de båda påverkar den personliga ekonomin). Personligen tror jag inte att 15% i ränta är troligt. Jag kan klara av det med de lån vi har dock, om vi inte båda blir arbetslösa samtidigt. Det är en kalkylerad risk som jag är villig att ta. Hur stor risk andra är villiga att ta är upp till dem. Man kan hoppas att risken faktiskt är bedömd och medvetet accepterad.
Nej, jag tror inte att alla fattat genomtänkta beslut och ja, visst kan jag påverkas av det. Jag hoppas att det börjar ställas lite mer krav på t ex amortering så att priserna inte sticker iväg ännu högre i framtiden (jag bor i Stockholm, och här är det verkligen dyrt nog redan). Men vad var din fråga egentligen?
Nej, det tror jag självklart inte. Jag tror att priserna kommer gå ner mer eller mindre i Sverige (men sen stiga igen, hur mycket vet ingen), men jag är trött på dåligt underbyggda domedagsprofetior (som egentligen handlar mest om missunnsamhet) och generaliseringar. That's all.