Inlägg från: Linnea och Hillevi |Visa alla inlägg
  • Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • Linnea och Hillevi

Jorå det kommer, är jag helt övertygad om.. Det är bara en tidsfråga...

Så dom som vill vara optimistiska och blåögda kan väll gå till en annan tråd

• Linnea och Hillevi
    f90pema skrev 2011-05-26 17:43:56 följande:
    Du fortsätter alltså att fråga efter när hushållen inte längre har råd med sitt boende. Precis som när vi hade vår debatt i höstas. Cecilia Hermansson på Swedbank kanske äntligen har ett svar till dig. Läs

www.e24.se/pengar/bostad/snart-har-vi-inga-ma...

Eller varför inte titta på originalet:

www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sbg/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/publicatio n/cid_291413.pdf

Lite fakta:
    1) Av de fem senaste kvartalen har boindex sjunkit under fyra. Den enda ökningen under dessa fem kvartal var dessutom mycket liten.
    2) Om boindex bara sjunker lite drygt hälften så mycket under det innevarande kvartalet som det gjorde under det förra så hamnar vi under 100 på riksnivå. Detta är swedbanks definition av när hushållen inte längre har råd.
    3) Så lågt som boindex ligger nu har det, med undantag för en period under 2008, inte legat sedan 1995.

Det behövs ingen massarbetslöshet för att folk inte längre skall ha råd och priserna skall börja sjunka. Vi kan mycket väl ha passerat den gränsen just idag...

/Bostadsbubblan 2011, youtube
  • Linnea och Hillevi

Sedan vill jag tillägga, att det inte var så himlans många år sedan som riksbankchefen gick ut i Tv en dag och hux flux meddelade svenska folket att reporäntan hade höjts till 500 (!!!) %.
    Om det händer igen så är det inte roligt att sitta belånad upp över öronen...

• Linnea och Hillevi
    Maline skrev 2011-05-26 19:51:20 följande:
    Fast idag flyter ju kronans kurs fritt så räntepolitiken fungerar ju inte på samma sätt längre,,
    Ja ok, det har du rätt i. Just på den fronten är jag inte så insatt... minns bara att det var galet hög reporänta där ett tag...

Oavsett så är jag iaf övetygad om att smällen kommer.. frågan är bara när.. ska man slå till på ett hus nu till sommaren, eller försöka ha is i magen något/några år.. inte lätt...
  • Linnea och Hillevi
    Ari Gold skrev 2011-05-26 21:29:50 följande:

Fattar bara inte på vilket sätt "boindex" eller sjunkande bostadspriser skulle kunna få hushållen att behöva flytta? Det blir ju inte dyrare att bo i huset för att det är värt mindre?

Om räntorna på bolånet stiger mycket så får ju många det svårt att gå ihop ekonomiskt.
  • Linnea och Hillevi
    Ari Gold skrev 2011-05-27 16:29:23 följande:

Ja det har jag inte sagt något om. Höga räntor kan få folk att tvingas flytta. Men det har ju hävdats i denna tråd att sänkta bostadsvärden i sig kan tvinga människor att flytta. Det är ett underlig resonemang. Mitt hus blir inte dyrare för mig att äga bara för att banken skulle titta in här imorgon och säga att de värderat ner kåken till 100 tusen.

Det är en tankefälla att tro att det är bostadsvärdet som avgör boendekostnaden. Samma tankefälla är det som får folk att låna upp på huset när det ökar i värde. Man känner att man är rikare då, och borde ha råd. Men vad bostaden är värd är ju inget annat än en fiktiv siffra så länge man bor där. Det är lånets storlek i förhållande till inkomsten som avgör hur dyrt det är att bo.

Ok det var det du syftade på, då är jag med på ditt resonemang. Samtigt är det ju lite av en cirkel, om räntorna stiger mycket så kan folk tvingas sälja sin bostad, vilke resulterar i fler bostäder på marknaden, troligen fler än efterfrågan eftersom att många inte heller vill/kan/vågar köpa nytt med de höga räntorna. Detta resulterar ju då rimligen i att priserna på bostäder sjunker.
  • Linnea och Hillevi
    Ari Gold skrev 2011-05-27 16:48:16 följande:

Vart ska de som säljer bo då? I tält?

I de flesta större städer finns inga lediga hyresrätter. Att förhållandet mellan tillgång och efterfrågan skulle ändras på bostadsmarknaden känns inte troligt. Kanske priserna kan komma att sjunka på villor i den högsta prisklassen byggda för vanligt folk (rikisar brukar ju alltid klara sig) men dpå borde ju samtidigt priserna på bostadsrätter och mellanprisvillor stiga när de som flyttgar från syrhusen söker annan bostad.

Är väll i sthlm gbg och malmö som det kan vara lite svårt att hitta hyresrätter, men det handlar egentligen bara om läget, alltså var i staden man vill bo. Det som är svårt att få är i de eftertraktade områdena, men finns det inga hyresrätter där så får väll folk vända sig till de lite mindre eftertraktade områdena för att hitta något att hyra. Finns liksom inte så mycket annat att välja på. I de mindre städerna finns det rätt gott om hyresrätter, och samma gäller ju där, att det är i de attraktiva områdena som det kan vara svårare att hitta hyresrätter. Har man inte råd att ta lån eller köpa sig en bostad så får man väll helt enkelt anpassa sig efter situationen, sänka kraven och ta det man får, om det så är en sliten lgh i förorten.
  • Linnea och Hillevi
    Isabell012 skrev 2011-06-08 08:36:05 följande:

Det har redan börjat sjunka!

Många objekt tas bort och kommer tillbaka med sänkt pris på Hemnet!

Kan varmt rekomendera nårga bloggar: Cournocopia, Kvantitativt, Flutetankar.

Min gissning är att det brakar ner ordentligt till höst eller 2012!

Tack för tipsen på bloggarna, ska kolla dessa. '

Får försöka ha lite is i magen tills dess då
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?