• Tonårsmamman1

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Det är klart att de allra flesta kan bo kvar även om räntorna höjs. Man säljer inte sitt hus/lägenhet bara för att det blir dyrare. Men... man drar ner på annat, nöje resor, kläder osv. Pengarna kan inte räcka till allt. Detta leder till att företag kanske måste dra ner på sin personal för att lönsamheten sjunker. Då blir folk arbetslösa och har ännu mindre pengar att spendera.

• Tonårsmamman1

Bara för att det finns bostadsbrist så kan ju inte priserna fortsätta öka hur mycket som helst. Man kan ju inte resonera som så att jag köper det här huset fast det är jattedyrt för det ökar ändå i vårde. Det blir inte billigare att bo bara för att värdet ökar.

• Tonårsmamman1

Färre kommer att ha råd att betala dagens huspriser när räntan höjs. Då kommer priserna att sjunka/stå stilla per automatik.

• Tonårsmamman1

Jag tvivlar inte alls på att folk har råd att bo med mycket högre räntor än idag. De flesta klarar säkert mycket högre räntor än vad de har idag. Men då får man dra ner på annat, och det kommer att få konsekvenser.

• Tonårsmamman1

Och snålandet går ut över andra saker. Drar folk ner på resor, nöjen och shopping för mycket kommer det att betyda att fler förlorar jobbet. Även de som bor i hus förlorar jobbet. Och snålar man in allt man kan när räntan är 8% så har man kanske inte råd att gå på A-kassa och bo kvar.

• Tonårsmamman1
    Göteborgsmamman75 skrev 2011-06-02 20:36:41 följande:
    Jag tror också att folk in i det sista håller fast vid sina bostäder, när räntorna går upp. Även om deras betalningsförmåga sjunker. SÄRSKILT om det visar sig att de skulle gå med förlust vid eventuell försäljning, ja då vill man inte sälja utan lever hellre på käckebröd och keso och väntar ut situationen. Så någon massförsäljning tror jag inte kommer att ske direkt.

Däremot är det inte riktigt bra ändå, för det går ut över övrig konsumtion som krävs för att hålla samhällsekonomin igång, tex folk reser inte utomlands och handlar inte lika mycket kläder osv för de prioriterar att bo kvar i huset. Resultatet av det blir ju kanske att arbetslösheten stiger och det kan bli en negativ sprial neråt.
    Håller med dig!
  • Tonårsmamman1
    Linnea och Hillevi skrev 2011-10-12 21:37:00 följande:
    Börjar tvivla på att den någonsin kommer spricka. Känns som att efterfrågan och tillgång styr för mycket för att det ska kunna vara möjligt.
    Klart att efterfrågan och tillgång styr och nu är efterfrågan liten och tillgången stor, och då sjunker priserna.
  • Tonårsmamman1
    M i l l a n skrev 2011-10-16 13:22:17 följande:
    Enligt TV4:s ekonominyheter vill inte banken bekräfta detta centralt, men flera bankkontor har bekräftat själva. Ett citat från ett bankkontor i inslaget:
    "Det skall mycket till om du skall kunna förhandla bort 75%. Jag skulle säga att det går inte. […] I en marknad som denna är vi försiktiga och faktiskt oroliga."
    Jag tror att det ekonomiska situationen för bankerna är värre än vad dom vill erkänna. Jag undrar bara vad dom vet som vi inte vet?
    Jag tror inte att det behöver vara något de vet som inte vi vet, utan bara det att vanlig människor kanske inte förstår att kriserna utomlands faktiskt påverkar Sverige också? Vi är ju inte ekonomiskt isolerade här, även om vissa tror det.
  • Tonårsmamman1
    Håller med. Det är ju bara att se vad som händer när tidningarna skriver om börsen som går ner. Alla paniksäljer, istället för att sitta lugnt i båten.
  • Tonårsmamman1
    Isabell012 skrev 2011-10-16 19:56:52 följande:
    Man kan förlora väldigt mycket pengar på att sitta still i båten vid börsfall, så jag förstår inte vitsen med det!
    Varför sälja med förlust? Du förlorar inga pengar så länge du inte säljer. Det är ju samma sak med hus, man säljer väl inte sitt hus bara för att priserna dyker?
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?