• Studentpappa

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vårt hus är enligt försäkringsmannen värderat till en kostnad av 3.3milj om det skulle brinna ner. Vi betalade 2.1milj och har inga som helst problem med kostnaden trots 1 jobb och en studerande. FL:s egna Harold camping kan stoppa upp sin bubbla i stolgången:D

• Studentpappa
    John D skrev 2011-05-30 23:09:06 följande:
    Då umgås vi i olika kretsar, dom flesta jag känner som köpt hus dom senaste fem åren är belånade upp över skorstenen.

En villa i en normalstor stad går idag på miljonbelopp, dom flesta i Sverige har knappast dom tillgångarna utan måste låna i princip hela beloppet.
    Även om dom klarar att lägga säg 10% kontant, så är det fortfarande lån i miljonklassen och en höjning av räntan med endast en procent kan vara vad som tvingar dom att sälja. Har då värdet på huset sjunkit med 10% är katastrofen ett faktum, och dom har inte råd att vare sig bo kvar eller sälja.

Dom nya lånetaken är ingenting som framkommit av en slump. Husmarknaden är enormt uppblåst och lever endast på att folk håller den uppblåst. Den dag det börjar vända ens litegrann och folk börjar sälja i panik kommer allt att rasa. Det är bara att hoppas att det aldrig händer.
    Klarar man inte en räntehöjning på en procent så är det lika bra att man får sälja då ska man inte ha ett hus.

Jag tror maxbelåning eventuellt är ett storstadsproblem? Man vill bo hyfsat bra direkt en etta kostan nästan 2milj. Nyexad och lite sparkapital och bostaden ökar ju ändå alltid i värde så varför inte låna allt?

Jag har iofs min syster i Sthlm som har gått samma väg som de flesta där nere jag känner. Bytt boende successivt  och tjänat pengar på varje affär och idag är långt ifrån maxbelånad trots en bostad värd över 4milj.

Jag känner ett par där jag bor som är som majoriteten ni pratar om, dvs mer lån än vad tyget håller för. Skulle majoriteten av svenskarna vara så hårt belånade borde man ju känna ganska många?
  • Studentpappa
    Kjell2 skrev 2011-06-15 21:19:05 följande:

Helt otrolig kille - han förespår att marknaden vände mars 2011 .Men vänta lite nu, det var för tre månader sen. Han kan alttså förutspå bak i tiden! Lika imponerade som jag berättar för er att det snöade i febrari.

Gillar speceillt detta han skriver:

"Naturligtvis är detta inga råd som jag tar något som helst ansvar för utan är personliga funderingar. "

Han står inte ens för det han säger utan gissar vilt tutan att ta något ansvar.

Undra hur mycket han gissar det kommer vara om sex månader, -6%, -50% eller +2%.

Det gissar han på om 9månader ;)
  • Studentpappa
    education skrev 2011-10-06 18:26:43 följande:
    Tre guldklimpar
    Folk kan tvingas sälja även om inte räntorna går upp. De behöver inte ens komma upp i normalnivån som du beskriver innan paniken börjat märkas av. Problemet kommer nämligen när marknadsvärdet sjunker och blir lägre än lånet på huset. Räntorna kan visserligen påverka en sådan utveckling men husprisernas fortsatt höga nivå är inte så direkt avgörande enbart av räntan som du vill få det att låta. Du gör en väldigt enkel men felaktig sammanfattning. Däremot då håller jag med dig om att räntorna nog inte kommer att gå upp så mycket, allt för att försöka rädda svensk ekonomi. Men i det läget är de fallande priserna redan ett faktum och ingen potentiell köpare kommer att vilja fånga den fallande kniven.
    Så länge du inte har några problem att betala lånen för ditt boende varför skulle man sälja enbart på dessa premisser? 
    Givetvis under förutsättningen att du tänker bo i ditt boende långsiktigt. Jag förstår de som köpt på ren spekulation men inte annars.  
  • Studentpappa
    education skrev 2011-10-06 20:57:57 följande:
    Studentpappa
    Så länge man har råd att betala räntorna så gör man nog bäst i att försöka bo kvar. Det är en del av problemet. Den andra delen av problemet är vad banken väljer att göra om du inte längre har någon säkerhet för lånet - ett marknadsvärde som understiger lånebeloppet.
    Så länge du betalar ditt lån förlorar ju inte banken på att låta dig behålla huset. Vräker de dig och säljer huset till underpris är ju chansen rätt mycket större att det går back på dig som kund. Lär ju inte direkt stå kunder på rad för att köpa i det scenariot. 
    Jag pratar inte om de stora lånen i sthlm nu och har iofs inte helt enkelt att relatera till lån på 4-5milj+

Ser bara inte vad som skulle få oss att paniksälja vårt hus för att marknaden dippade så länge vi har råd att bo kvar. Jag avser att bo här tills jag är för gammal för att klara av det och då känns det inte så alarmerande om priserna på grannarnas hus sjunker. 
    Vi har iofs låga kostnader och låg belåning kontra köpeskillingen så det gäller väl inte oss i så hög grad. 
  • Studentpappa

Att Någon bubbla skulle ha spruckit känns tvivelaktigt. Den är nog fortfarande rätt uppblåst.
    Min syster sålde precis en BR i Sthlm för nytt rekord i föreningen.
    Samt att husen i lilla staden jag bor i fortsätter uppåt. De ska ju flytta hem så ett snabbt prisras är ju väldigt välkommet för deras skull!

• Studentpappa
    Isabell012 skrev 2012-05-10 07:47:12 följande:

cornucopia.cornubot.se/2012/05/nej-bostadspri...#comment-form

Inget fall där vi bor, vilket jag hade önskat som sagt. Hade varit kul för syrran att kunna köpa hus på rea. Blir ju knepigt när utbudet är lågt och köparna är många, samtidigt som ett begagnat hus är mycket billigare än att bygga nytt. Då har det väl iofs aldrig varit tal om något "prisrally" här heller. 
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Studentpappa

Ännu ett år har gått, nu måste väl ändå bubblan spricka snart. Eller vad säger alla analytiker i tråden? Har ni bara skjutit undergången framåt som domedagsprofeten som förutspådde jordens undergång 2012? 

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?