John D skrev 2011-05-30 23:09:06 följande:
Då umgås vi i olika kretsar, dom flesta jag känner som köpt hus dom senaste fem åren är belånade upp över skorstenen.
En villa i en normalstor stad går idag på miljonbelopp, dom flesta i Sverige har knappast dom tillgångarna utan måste låna i princip hela beloppet.
Även om dom klarar att lägga säg 10% kontant,
så är det fortfarande lån i miljonklassen och en höjning av räntan med endast en procent kan vara vad som tvingar dom att sälja. Har då värdet på huset sjunkit med 10% är katastrofen ett faktum, och dom har inte råd att vare sig bo kvar eller sälja.
Dom nya lånetaken är ingenting som framkommit av en slump. Husmarknaden är enormt uppblåst och lever endast på att folk håller den uppblåst. Den dag det börjar vända ens litegrann och folk börjar sälja i panik kommer allt att rasa. Det är bara att hoppas att det aldrig händer.
Klarar man inte en räntehöjning på en procent så är det lika bra att man får sälja då ska man inte ha ett hus.
Jag tror maxbelåning eventuellt är ett storstadsproblem? Man vill bo hyfsat bra direkt en etta kostan nästan 2milj. Nyexad och lite sparkapital och bostaden ökar ju ändå alltid i värde så varför inte låna allt?
Jag har iofs min syster i Sthlm som har gått samma väg som de flesta där nere jag känner. Bytt boende successivt och tjänat pengar på varje affär och idag är långt ifrån maxbelånad trots en bostad värd över 4milj.
Jag känner ett par där jag bor som är som majoriteten ni pratar om, dvs mer lån än vad tyget håller för. Skulle majoriteten av svenskarna vara så hårt belånade borde man ju känna ganska många?