• Gunnell

Hur länge sparar ni blandad ersättning?

Man får ALDRIG värma upp ersättning igen! 

Om jag blandat ersättning och min son inte är hungrig har jag låtit den stå i rumstemp i högst en timma. Men han gillar både varm och kall ersättning så ibland blandar jag på kallvatten :) 

• Gunnell
    Saraaa83 skrev 2011-06-08 16:40:09 följande:
    Wiiie; varför inte? De gör jag om han äter den igen inom en timme, min son är tio v, han har aldrig mått dåligt av det, den svalnar nämligen ibland när han äter långsamt, och han äter den bara varm.
    Det har med bakterietillväxt att göra. Men det "händer" säkert inget :) Jag är väldigt nojig med bakterier i mat, har fått det från min pappa som arbetar med mejeriutveckling. Han vet hur fort bakterier växer till sig, han har inte ens någon micro då han är supernoga med att alltid värma upp allting till 100 grader typ :) 

Anledningen till att man ska vara noga med så små bebisar är ju att OM de skulle bli sjuka av någon bakterie i ersättningen så är det inte så bra eftersom att de är så små. Jag kokte allt vatten osv.

Nu är min son 7 mån så nu kokar jag inte vattnet längre. Min son äter dessutom maten kall :) Smidigt.  
  • Gunnell

Alltså, jag fattar inte hur min son kan dricka det kallt. Dessutom är det mjölkfritt Nutramigen som luktar bläää :) 

• Gunnell
    jennie30 skrev 2011-06-09 12:15:25 följande:
    Jag förbereder alltid 2 flaskor och ställer i kylen,ingen höjdare att stå och blanda till det mitt i natten tex..sen när det är dags att äta så värmer jag i micron.

Däremot skulle jag aldrig värma om ev överbliven ersättning,då häller jag hellre ut det.

Då vi har egen brunn är det även en självklarhet att koka upp vattnet som jag häller i en tillbringare och förvarar i kylen.
    Ett tips om du vill blanda smidigt på natten: Jag förbereder en bricka med 2-3 flaskor och en termos med lagom varmt vatten. Jag har en dosett med tre omgångar ersättningspulver (som dessutom är perfekt att ha med sig om man ska ut). Jag har brickan på sängbordet :) 

När jag går ut på stan häller jag i lite för varmt vatten i en nappflaska och tar bara med mig den och dosetten. Eller en termos om vi ska vara borta länge.  
  • Gunnell
    201201232 skrev 2011-06-09 13:26:49 följande:
    Jag tycker att digital köksvåg är oslagbart på natten, så skönt att få mängden vatten i digitala siffror istället för att försöka läsa av mängden på flaskan. 
    SMART! Står alltid och kisar mot någon svag lampa på natten :)
Svar på tråden Hur länge sparar ni blandad ersättning?