• Lilas

Hur länge sparar ni blandad ersättning?

Jag måste bara fråga hur andra gör, vår dotter är 3 månader och äter NAN pro modersmjölkersättning.

Ibland tror man ju att hon är hungrig och blandar till så mycket som hon brukar äta, men om hon inte äter så mycket eller inget alls, måste det hällas ut då? Enligt förpackningen kan man inte spara rester till nästa måltid.. men hur länge klarar den sig innan den blir dålig? Det känns ju dumt att kasta ut en hel flaska.

Hur länge sparar ni tillblandad ersättning? en kvart?, timme? ännu längre?
    Skulle man kunna ställa in den i kylen i typ 2 timmar och sen värma upp den i vattenbad när hon blir hungrig?

Det kanske är dumma frågor men jag är nyfiken på hur andra gör...

• Svar på tråden Hur länge sparar ni blandad ersättning?
  • fridaand

Färdigblandad kan stå i rumstemp i ca en timme, i kylskåp håller den sig 6-7 timmar. Men om barnet har ätit ur flaskan bör den inte sparas längre än en timme då det är större risk för att bakterier ska växa. Visst är det mycket som slängs.....

• zizela

På sjukhuset där vi låg Akademiska Sjukhuset Uppsala så förvarade dom ersättningen 24 timmar, dom använde sig av Baby semp. På förpackningen står det 6 timmar medans sjukhuset sparade 24timmar!? Vi gör satser enligt deras recept och spar 24 timmar och har gjort det sedan vi låg på sjukhuset.

• t0va

Vi häller oftast ut ifall han inte äter upp det inom 1 timme. På natten är det svårare eftersom han äter själv nu ur flaskan på natten och ibland äter han inte upp allt och jag hinner somna om innan han är klar men det har inte varit några problem hittils. Nu är sonen 9månader men vi har blandat och hällt ut sen han var nyfödd. Vi gjorde aldrig iordning och sparade i kylen heller utan har alltid värmt vatten när han vill ha mat och blandat till. 

• 201201232

En timme har vi som regel, blir det så att han somnar om utan att ens röra flaskan kan vi sätta den i kylen och spara till nästa tillfälle, men aldrig om barnet har ätit av ersättningen.

• Miss Obsessive

Vi har också pro 1 och vi "gör på beställning", dvs värmer vatten, kyler, blandar och ger när dottern blir hungrig (ca var tredje h). Vi sparar aldrig ersättning som blir över och blandar aldrig pulverersättningen i förväg. Tetraersättningen däremot, den har vi förberett många ggr i förväg och värmt i vattenbad när det var dags att äta, speciellt när hon vaknade på nätterna och ville ha mat.

• Trynträ

Som jag förstått det så ska man inte spara blandad ersättning alls. Jag häller alltid bort det som inte går åt. Man kan ju alltid blanda lite mindre åt gången om man vet ungefär hur mycket de dricker.

• Gunnell

Man får ALDRIG värma upp ersättning igen! 

Om jag blandat ersättning och min son inte är hungrig har jag låtit den stå i rumstemp i högst en timma. Men han gillar både varm och kall ersättning så ibland blandar jag på kallvatten :) 

• Saraaa83

Wiiie; varför inte? De gör jag om han äter den igen inom en timme, min son är tio v, han har aldrig mått dåligt av det, den svalnar nämligen ibland när han äter långsamt, och han äter den bara varm.

• Gunnell
    Saraaa83 skrev 2011-06-08 16:40:09 följande:
    Wiiie; varför inte? De gör jag om han äter den igen inom en timme, min son är tio v, han har aldrig mått dåligt av det, den svalnar nämligen ibland när han äter långsamt, och han äter den bara varm.
    Det har med bakterietillväxt att göra. Men det "händer" säkert inget :) Jag är väldigt nojig med bakterier i mat, har fått det från min pappa som arbetar med mejeriutveckling. Han vet hur fort bakterier växer till sig, han har inte ens någon micro då han är supernoga med att alltid värma upp allting till 100 grader typ :) 

Anledningen till att man ska vara noga med så små bebisar är ju att OM de skulle bli sjuka av någon bakterie i ersättningen så är det inte så bra eftersom att de är så små. Jag kokte allt vatten osv.

Nu är min son 7 mån så nu kokar jag inte vattnet längre. Min son äter dessutom maten kall :) Smidigt.  
  • Kraxa

Mitt andra barn som flaskmatas nu och denna gången har vi tur och hon föredrar sin ersättning kall Så vi blandar också på beställning (kallt kranvatten, pulver, skaka). Skulle det va att hon lämnar mer än hälften låter jag den stå i kylen och testar om en timme igen, annars slängs det.

• Gunnell

Alltså, jag fattar inte hur min son kan dricka det kallt. Dessutom är det mjölkfritt Nutramigen som luktar bläää :) 

• 201201232
    Gunnell skrev 2011-06-08 22:34:45 följande:
    Alltså, jag fattar inte hur min son kan dricka det kallt. Dessutom är det mjölkfritt Nutramigen som luktar bläää :) 
    Det slog mig när jag läste här att jag inte har gett mina barn chansen att neka kall/rumstemperad ersättning. Har jag serverat kall och bebisen inte har ätit har jag helt enkelt trott att han inte är hungrig. Nu äter nyaste tillskottet kall och första barnet gjorde det, men det är möjligt att jag har tvingat fram det utan att tänka på det.
  • jennie30

Jag förbereder alltid 2 flaskor och ställer i kylen,ingen höjdare att stå och blanda till det mitt i natten tex..sen när det är dags att äta så värmer jag i micron.

Däremot skulle jag aldrig värma om ev överbliven ersättning,då häller jag hellre ut det.

Då vi har egen brunn är det även en självklarhet att koka upp vattnet som jag häller i en tillbringare och förvarar i kylen.

• Gunnell
    jennie30 skrev 2011-06-09 12:15:25 följande:
    Jag förbereder alltid 2 flaskor och ställer i kylen,ingen höjdare att stå och blanda till det mitt i natten tex..sen när det är dags att äta så värmer jag i micron.

Däremot skulle jag aldrig värma om ev överbliven ersättning,då häller jag hellre ut det.

Då vi har egen brunn är det även en självklarhet att koka upp vattnet som jag häller i en tillbringare och förvarar i kylen.
    Ett tips om du vill blanda smidigt på natten: Jag förbereder en bricka med 2-3 flaskor och en termos med lagom varmt vatten. Jag har en dosett med tre omgångar ersättningspulver (som dessutom är perfekt att ha med sig om man ska ut). Jag har brickan på sängbordet :) 

När jag går ut på stan häller jag i lite för varmt vatten i en nappflaska och tar bara med mig den och dosetten. Eller en termos om vi ska vara borta länge.  
  • 201201232

Jag tycker att digital köksvåg är oslagbart på natten, så skönt att få mängden vatten i digitala siffror istället för att försöka läsa av mängden på flaskan. 

• Gunnell
    201201232 skrev 2011-06-09 13:26:49 följande:
    Jag tycker att digital köksvåg är oslagbart på natten, så skönt att få mängden vatten i digitala siffror istället för att försöka läsa av mängden på flaskan. 
    SMART! Står alltid och kisar mot någon svag lampa på natten :)
Svar på tråden Hur länge sparar ni blandad ersättning?