Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

Hur allmänbildad är du egentligen?

Rätt svar finns ju inte ens med på vissa frågor.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 17:48:48 följande:
    Nej, det här är faktiskt ingen skämttråd. Däremot så är en del frågor lite klurigare än andra.
    Ja, det är ju lite klurigt att gissa vilket av tre felaktiga alternativ du angett som rätt svar. Det har inte mycket med allmänbildning att göra dock.
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 17:58:05 följande:
    Jag vet att den här är riktigt klurig, men du hittar svaret i denna artikel.

en.wikipedia.org/wiki/2_%2B_2_%3D_5
    Den frågan förstod jag, men jag förstår inte vad du menar på heliumfrågan. Jag har heller aldrig hört talas om "green cabbage".
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 18:16:12 följande:
    Helium är en gas och kan därför inte smälta. "Green cabbage" är faktiskt det engelska namnet på vitkål.
    Fråga uncle google om du inte tror mig.
    Helium är ett grundämne som smälter vid 0.95 Kelvin, dvs -272.20°C.

Angående kålen säger samtliga engelsmän och amerikaner jag känner bara cabbage eller head cabbage om vitkål. Google säger inte direkt emot mig, även om det verkar som green cabbage nämns någon gång också. Så låt gå för den då. Men helium kan smälta.
  • Mornie Alantie
    Issa79 skrev 2011-05-16 18:27:20 följande:
    O samtliga amerikaner, engelmän o kanadensare som jag lärde känna under mina 2 år i Storbritannien o 4 i nordamerika säger green cabbage.

Men helium har du helt rätt om. Känns bara onödigt  att du tar  det hela så personligt.
    Tar jag det personligt?

Halva min släkt är engelsmän och amerikaner. Ska vi tävla om vem som känner flest? Kanske är det regionala skillnader. Wikipedia kallar dock vitkål för bara cabbage, så helt ovanligt borde det inte vara.
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 19:50:28 följande:
    Och du skulle den här informationen vara helt fel?

"Grönkål skall ej förväxlas med engelskans "green cabbage" som är benämningen på vitkål."

sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6nk%C3%A5l
    Jag litar mer på Encyclopædia Britannica än på svenska wikipedia.
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 20:15:13 följande:
    Artikeln tar upp varianter av Brassica oleracea, där både vitkål och rödkål m.m. ingår. Poängen är hur man skiljer på olika kålsorter i en konversation eller skiftspråk. Jag håller med dig om att man oftast säger "cabbage" om vitkål i vardagligt tal i USA, precis som vi säger  "kål" eller "kålhuvud" , underförstått att det handlar om vitkål.
    Jag kan läsa. Det står ingenting om "green cabbage". Däremot står det:

"Head cabbage (Brassica oleracea variety capitata) is by far the most important form. Hard-headed cabbage is a new crop plant that was developed in northern Europe during the Middle Ages. Soft-headed cabbages such as the savoy type are believed to have originated earlier in southern Europe. Head cabbage, generally designated simply “cabbage,” is a major table vegetable in most countries of the temperate zone."

Jag kollade just i min enorma amerikanska kokbok som innehåller nästan allt, den nämner inte heller green cabbage, däremot head cabbage och cabbage som synonymer.
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?