• Sunna

Jag får inte ta ledigt för att skola in mitt barn!

Jag är minst sagt upprörd just nu. Vid mitt senaste jobbmöte berättade jag för min chef att jag vecka 31 ska skola in min son på fritids och ta föräldraledigt då, eftersom hans barnomsorgsplats hos dagbarnvårdare sägs upp sista juli. Min son måste vara på fritids innan det är dags för ytterligare inskolning till förskoleklass.

Svaret jag nu fått är att jag inte under några omständigheter får ta ledigt under semesterperioderna.
    Själv har jag blivit tilldelad semester v 25-28, och får således inte ta ledigt under de andra perioderna v 29-32!
    Är det inte en rättighet som förälder att få skola in sitt barn?

Fick också frågan om inte barnens pappa kunde ta ledigt för att ta inskolningen. Jag kan nog säga redan nu att det inte skulle vara några som helst problem för honom att ta ledigt då. Jag är bara så jädra prinipfast. Om han inte heller hade kunnat, vem ska då ta inskolningen? Bullmormor? Vi tillhör en generation med far- och morföräldrar som faktiskt jobbar heltid..!

• Svar på tråden Jag får inte ta ledigt för att skola in mitt barn!
  • La Lola

Måste ni skola in under en hel vecka på fritids?
    O inskolning i förskoleklass också? Har barnen inte besökt skolan innan? så gör de här o de hade ingen inskolning alls.
    Fritidsinskolningen var väl en dag eller nåt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • viseversa

Dom kanitne förbjuda dig att ta föräldraledigt. Så din chef får snällt acceptera detta.

• Veladis

Om du tar föräldraledigt v 31 ska det mycket till innan din chef neka detta.

Det har du rätt att göra om du anmäler två månader innan, vilket du gör. Detta får chefen ordna. Visst, man kan ha ett tight semesterschema, men du hade ju lika kunnat fått en operationstid eller  vad som helst så du hade blivit sjuskriven då. Hade du inte fått vara det heller då? Det kostar ju inte arbetsgivaren något om du är föräldraledig (jämfört med t ex sjuskriven en vecka) så då kan de ju sätt a in en vikarie utan att det blir någon ekonomisk belastning.

• Busbellan

Så länge du begär fl minst 2 mån i förväg och inte har tagit mer än 3 perioder på ett år så kan de inte neka dig föräldraedigt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lumo

Om du får fortsatt strul så prata med facket o be dem prata med din chef. Det är ett klockrent fel han gjort! Eller så googlar du reda på lagparagrafen o sitter bredvid honom o säger "nu ska du o jag ha högläsning, vad står det i denna paragraf?". Tror lagen heter föräldralagen va?

• Alexi

Eller så väljer du att vara lojal med arbetsgivaren och låter pappan ta inskolningen om han nu har lättare att ta ledigt. Man kan inte alltid enbart se till lagen och vad man har rätt till utan det är även bra på sikt att vara schysst och underlätta för arbetsgivaren. Så du kan ju förmedla att du har rätt enligt lagen att ta ledigt men eftersom det verkar ställa till problem för jobbet så kommer din man ta inskolningen istället.

• Lumo

Alexi, tror du att jobbet tackar henne då? Det tror inte jag! De lade ju inte direkt fram det snyggt, utan förbjöd henne. Klart som fan man blir pissed då!

• Sunna

Tack för svaren:) Har pratat med min syster som är jurist, så ja, jag har lagen på min sida och jag har varit tillräckligt lojal mot min arbetsgivare, då jag jobbar över i tid och otid.

• Tuffen

Stå på dig! Du har rätt att ta f-ledigt.

• Alexi

Nu är det kanske skillnad beroende på ens jobb och hur viktig man är där, men jag tror alltid man vinner på att vara lite flexibel och tillmötesgående istället för att kategoriskt bara hävda sina rättigheter hela tiden.

• Tuffen

Ingen tackar en för att man är solidarisk på jobbet. Barnen måste få komma i första hand. Om 30 år kommer man inte ihåg hur solidarisk man var på jobbet, men man minns sitt barns inskolning.

• La Lola
    La Lola skrev 2011-05-14 09:45:23 följande:
    Måste ni skola in under en hel vecka på fritids?
    O inskolning i förskoleklass också? Har barnen inte besökt skolan innan? så gör de här o de hade ingen inskolning alls.
    Fritidsinskolningen var väl en dag eller nåt.
    Jag är nyfiken över detta jag....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexi
    Tuffen skrev 2011-05-15 22:09:51 följande:
    Ingen tackar en för att man är solidarisk på jobbet. Barnen måste få komma i första hand. Om 30 år kommer man inte ihåg hur solidarisk man var på jobbet, men man minns sitt barns inskolning.
    fast pappan kunde ju lika gärna ta inskolningen så barnet drabbas ju inte det minsta.
  • Aphjärnan
    Tuffen skrev 2011-05-15 22:09:51 följande:
    Det finns rätt många som i alla fall tackar mig för att jag är solidarisk på mitt jobb.......
    typ chefen,kollegor,kunder.....
    Om man förutsätter att chefen inte är ute efter att jäklas så finns det väl en anledning att han inte vill att du ska ta ledigt just då. Att skola in på fritids kanske inte behöver ta en vecka. Ni kanske kan ändra din arbetstid eller kompromissa på annat sätt.
    Att bli arg pga principer verkar slöseri på energi:)
    Hoppas det löser sig för er !
Svar på tråden Jag får inte ta ledigt för att skola in mitt barn!