Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

goatess82 skrev 2011-05-15 13:17:32 följande:
    kanske för att just pedofiler får i princip alla att se rött, och folk skiter i varför dom gör som dom gör, bara att dom gör som dom gör.. och det är oförlåtligt!
    Ja, det är väll därför folk har så svårt att även få in följande:
    1. Alla pedofiler förgriper sig inte på barn (varken direkt eller indirekt)
    2. Alla som förgriper sig på barn är inte pedofiler.
  • Plutteli
    Noxigen skrev 2011-05-15 13:26:46 följande:
    Läs Ts, det handlar om ett as som är dömd.
    Förvisso, men att han/hon är dömd betyder inte att det är en pedofil det handlar om.
    Allas "jag skulle se till att han/hon flyttade på ett eller annat sätt" osv. DET är perfekta sätt för att få personen att verkligen göra brott igen. Kanske blir det inte ens egna barn som blir utsatt pga det, men någon annans.
  • Plutteli
    Nikkili skrev 2011-05-15 15:14:37 följande:
    Men nu handlade ju tråden om en dömd pedofil!
    Nej, det handlar om en som dömts för sexuella övergrepp på barn. (Jag är väll cynisk nu men de flesta brukar inte göra skillnad på pedofil och "någon som förgripit sig på barn" varav jag utgår ifrån att TS liksom de flesta sätter likhetstecken mellan pedofil och övergrepp på barn)
  • Plutteli
    SjälvaJag skrev 2011-05-15 15:45:13 följande:
    Sätter en "person" på ett barn så är han/hon pedofil! En sjuk varelse. De har inte i bostadsområden att göra, de borde sättas på en öde ö långt ut till havs.
    Nej, personen i fråga behöver inte alls vara pedofil. För att han/hon ska vara pedofil krävs att personen i fråga faktiskt varit kär i barnet också. Majoriteten av de som döms för övergrepp på barn är inte pedofiler utan sadister av olika form som tar enklaste offer att utöva sin makt över. De hade lika gärna kunnat ge sig på en kvinna, en handikappad, en gammal tant eller någon annan som de upplever inte klarar av att göra motstånd och vars trovärdighet inte är så hög.
  • Plutteli
    Mad as snow skrev 2011-05-15 16:50:46 följande:
    Jag håller med dig om detta. Men jag kan ärligt säga att skulle en "dömd pedofil" (nu tar jag för givet att TS inte handlar om en sextonåring som har haft sex med en fjortonåring) bli min nya granne, så hade jag inte suttit på arslet och resonerat intellektuellt kring att det är viktigt att skilja på läggning/dragning och handling. Jag hade inte bränt kors i vederbörandes trädgård, men jag hade garanterat haft extra koll, pratat med mitt barn om det och säkerligen pratat med personen ifråga också. Det man vet, det vet man. Och om jag vet att någon i min närhet är dömd för sexuellt umgänge med barn så skulle jag inte chansa. 
    Att bli vaksam osv. som du skriver om är ju helt normalt. Att ta till alla medel man kan för att få personen att flytta som somliga propagarar för (eller värre) nått helt annat.
  • Plutteli
    Mamma Mika skrev 2011-05-15 20:43:05 följande:
    För att jag helt enkelt inte vill bo brevid en pedofil!
    Vad du vet kan du ju bo bredvid en pedofil redan nu.
  • Plutteli
    goatess82 skrev 2011-05-16 11:55:55 följande:
     om hon omformulerar det till - jag vill inte medvetet bo brevid en pedofil!
    Är det mindre risk att barnet råkar illa ut om man är omedveten om att grannen är pedofil?
  • Plutteli
    Kojbe skrev 2011-05-16 12:05:13 följande:
    Först o främst så sa jag inte ni VAR medskyldiga men OM man väljer att inte anmäla och personen utsätter andra för samma så är man medskyldig i mina ögon eftersom man kan sätta stopp.

Sen så oavsett man själv varit/är offer el inte har inte ett dugg med något att göra o det gäller ju inte enbart vid pedofil situationer. Ta bara misshandel ex om offren hade anmält så hade flera personer kunnat slippa bli misshandlade om de som utövar detta satt bakom lås o bom ist.

Om man inte kan anmäla efter man fyllt 25 vet jag inget om men poängen är ju inte man ska vänta så länge utan anmäla direkt.
    Jag har anmält vid ett tillfälle, ALLA som visste om vad som hänt valde att tro på mannen och anklag amig för att vilja förstöra hans liv. Anmälan gick inte ens till åtal och den snubben kan så vitt jag vet göra det han gjorde mot mig mot andra. Bara för att man anmäler är det låååångt ifrån samma saks om att personen i fråga inte kommer kunna göra om det hela. Sen har jag valt att inte anmäla flera andra, vis av erfarenhet.
  • Plutteli
    Nikkili skrev 2011-05-16 22:18:31 följande:
    Av samma anledning som heterosexuella vuxna någon gång kollar porrfil,bilder eller har sex
    Så du tror att alla heterosexuella vuxna ser på porr regelbundet?
  • Plutteli
    HäxanSurtant skrev 2011-05-16 21:54:47 följande:
    Ja det är det. Det var så jag räddades från att bli utsatt av min morfar och därmed blev utsatt för en mindre pedofil i mitt liv.
    Vänta nu. Om du VET vem av dina grannar som är pedofil är det större risk att ditt barn blir utnyttjat än om ALLA runt dig kan vara pedofil? Eller menar du att om du flyttar dit där du inte vet vem som är pedofil är du mer vaksam än om du tror dig veta vem som är farlig?
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?